NVIDIA GeForce GTX 700M: premiera najszybszej serii mobilnych GPU - oficjalna specyfikacja
Ultra detale w Full HD na notebooku w najnowszych tytułach gier dzięki najszybszym GPU GeForce GTX 780M.
Stało się - po dzisiejszej prezentacji kart graficznych GTX 770, NVIDIA zaprezentowała układy GPU z mobilnej serii GeForce GTX 700M. Mieliśmy okazję zobaczyć je w akcji już kilkanaście dni temu, ale te szczegóły na razie pozostają tajemnicą. Za to oficjalnie wiadomo już jaką specyfikacją mogą pochwalić się nowe mobilne GPU dla laptopów.
Układy będą dostępne tylko dla producentów OEM, dlatego też nie dysponujemy informacjami o cenach poszczególnych modeli. Niedługo udostępnione zostaną pierwsze informacje o notebookach wyposażonych w te GPU. Musimy jeszcze jednak poczekać, aż Intel zechce podzielić się z nami oficjalnie informacjami o swoich nowych procesorach.
O układach z serii GeForce GT 700M pisaliśmy już w kwietniu. Teraz po dodaniu najszybszych modeli cała rodzina kart GeForce 700M prezentuje się następująco:
- Segment podstawowy: GeForce 710M
- Segment wydajnościowy: GeForce GT 720M, GeForce GT 730M, GeForce GT 735M, GeForce GT 740M, GeForce GT 745M, GeForce GT 750M
- Segment dla entuzjastów: GeForce GTX 760M, GeForce GTX 765M, GeForce GTX 770M, GeForce GTX 780M
Specyfikacja najszybszych modeli GeForce GTX 700M.
Karty mobilne z serii GeForce 700M wykonane są w 28 nm technologii w zakładach TSMC i bazują na rdzeniach Kepler. Wyjątkami są najprostsze modele, 710M i GT 720M, dla których NVIDIA uznała zastosowanie rdzeni Fermi za wystarczające. Niemniej producent zapewnia, że nawet podstawowe modele będą wydajniejsze niż ich odpowiedniki sprzed roku.
Prezentowane karty GeForce GTX 700M wspierają technologie GPU Boost 2.0, CUDA, Open CL, TXAA (Temporal Antialiasing), NVIDIA Optimus, PhysX, a także pracę w konfiguracji SLI. Obsługiwane jest również rozwiązanie NVIDIA Adaptive Vertical Sync, które w przypadku spadku tempa generowania obrazu poniżej 60 kl/s wyłącza synchronizację pionową. Technologie 3D Vision i 3DTV Play nie są wspierane przez modele z segmentu podstawowego 710M i najniższy z segmentu wydajnościowego GT 720M.
Badania rynkowe wskazują, że po premierze technologii Kepler, przewaga NVIDII na rynku mobilnym nad konkurencyjnym AMD znacząco wzrosła. Platformy Intelowskie coraz częściej wykorzystują wyłącznie układy GeForce jako dodatkową siłę GPU. Dane te nie uwzględniają jeszcze wyników z tego roku.
Różnica pomiędzy kartami mobilnymi i wersjami desktopowymi z roku na rok staje się coraz mniejsza. Dziś pojęcie notebook gamingowy nikogo nie dziwi. By poradzić sobie z wymagającymi tytułami w rozdzielczości 1080p przy wysokich ustawieniach detali, nie musimy sięgać po notebooka z najszybszą wersją mobilnej grafiki. NVIDIA zapewnia, że już modele wyposażone w GPU GeForce GTX 760M sprostają temu zadaniu.
Takie tytuły nie sprawią problemu najszybszym GPU NVIDIA z serii GTX.
Według wewnętrznych testów NVIDII wydajność w grach, po zastosowaniu na platformach Intelowskich dodatkowego GPU GeForce, rosła do około 150% wydajności osiąganej tylko z pomocą zintegrowanego GPU. Taka sytuacja miała miejsce zarówno po premierze 2 generacji układów Core (Sandy Bridge), jak i 3 generacji (Ivy Bridge). Czy tak samo będzie po premierze Haswella? Oficjalnie przekonamy się już niedługo.
Wzrost wydajności w porównaniu z poprzednią generacją kart graficznych NVIDIA.
Notebooki z roku na rok stają się coraz lżejsze, smuklejsze i wydajniejsze. NVIDIA chwali się swoim wkładem w segment gamingowy tych produktów. Dzięki nowej generacji kart graficznych notebooki mogą być o 40% lżejsze i cieńsze. Jak te liczby producenci przełożą na faktyczne wymiary notebooków przekonamy się już niedługo.
Sam układ GPU nic jednak nie będzie znaczył bez odpowiedniego oprogramowania. Dlatego NVIDIA zwraca uwagę na jak najczęstsze aktualizacje sterowników. Najnowsza wersja R320 zapewnia między innymi 20% wzrost wydajności w Dirt:Showdown, 18% w Tomb Raiderze i 8% w StarCraft. Jak się dowiedzieliśmy od przedstawicieli NVIDII, dzięki współpracy z producentami gier, zoptymalizowane sterowniki gotowe są już w momencie premier najciekawszych tytułów gier.
Historia wydawania sterowników.
Optymalizacja sterowników GeForce dla gier w dniu premiery.
Źródło: NVIDIA, Inf. własna, fot: Karol Żebruń
Komentarze
13