WINE na Androidzie pozwoliło na uruchamianie aplikacji z Windows - czas na wersję dla ARM
Podczas FOSDEM 2013 zaprezentowano WINE w systemie Android pozwalające uruchamiać aplikacje z Windows
Niedawno podczas konferencji FOSEDEM 2013, która odbyła się w Brukseli, jeden z pracowników CodeWeavers zaprezentował działającą wersję implementacji WinAPI – WINE uruchomioną w systemie Google Android. Uruchamianie aplikacji z Windows na urządzeniach mobilnych z Androidem jest już tylko kwestią czasu?
Oprogramowanie WINE wbrew niektórym błędnym twierdzeniom nie jest emulatorem, a jedynie implementacją WinAPI (interfejsu API Windows). Aplikacja pozwala na uruchamianie wielu programów i gier napisanych dla systemów z rodziny Windows w systemach Linux, FreeBSD oraz Mac OS X.
Na wspomnianej już konferencji Alexandre Julliard pracownik CodeWeavers firmy rozwijającej komercyjny projekt CrossOver, bazujący na WINE, a także sponsorującej jego rozwój, wykonał krótki pokaz dotyczący dotychczasowych postępów jego prac. Chodzi o działanie aplikacji WINE przeportowanej dla systemu Android i pozwalającej na uruchamianie gier z Windows w mobilnym systemie firmy Google.
Uruchamianie aplikacji z Windows w systemie Google Android? Hmm brzmi nieco abstrakcyjnie, ale przechodząc do meritum. Julliard do tego celu wykorzystał laptop Apple MacBook, na którym zainstalowany został system Linux. Następnie za pomocą emulatora uruchomiono w Linuksie mobilny system operacyjny Google Android – który szybkością działania nie grzeszył. Następnie na tak emulowanym systemie Android uruchomiono przeportowaną dla Androida wersję aplikacji WINE, za której pośrednictwem uruchamiano aplikacje z systemu Windows.
Niestety szybkość działania takiego połączenia nie zadowala, jednak pamiętajmy, że jest to wciąż eksperymentalny projekt, bez oficjalnego wsparcia, był to zaledwie wstępny port aplikacji dla Androida, a także system Android był emulowany na niezbyt wydajnym notebooku.
Niektórzy z was pewnie zapytają, po co taki projekt, skoro Androida w komputerach praktycznie się nie wykorzystuje, a WINE działa jedynie na architekturze x86. Otóż nie, programiści pracujący nad WINE od kilku ostatnich wersji przygotowują swój projekt do poprawnej obsługi architektury ARM. Domyślnie chodzi o systemy GNU/Linux uruchomione na konstrukcjach wyposażonych w układy ARM jak chociażby Raspberry Pi, ODROID-X2, VIA APC czy też inne podobne konstrukcje. Co ważne obsługa ARM w WINE pozwoli przenieść aplikację z Linuksa do Androida bez konieczności emulacji tego drugiego. Natywnie odpalona aplikacja WINE w środowisku Androida pozwoliłaby bez dodatkowego balastu wydajnościowego na uruchamianie aplikacji pisanych dla systemów Windows właśnie w Google Android.
Takie rozwiązanie chociaż z pozoru wygląda bardzo ciekawie i obiecująco, to nasuwa jedno pytanie – co z wydajnością uruchomionych tak aplikacji? Nawet Microsoft podczas przygotowania swojego systemu Windows RT (wersja ARM) stwierdził, że nie pozwoli on na uruchamianie aplikacji x86. Powód? Z pewnością kwestie wydajności, jednak w dobie dynamicznego rozwoju układów ARM i pojawiania się coraz nowszych, wydajniejszych i wyposażonych w 4, 6 czy 8- rdzeni procesorów ARM, koncepcja uruchamiania aplikacji z Windows np. w mocnym tablecie z Androidem za pomocą WINE może być jak najbardziej realna. Chociaż, prawdę mówiąc, na gry bym nie liczył, a raczej na mniej wymagające programy.
Źródło: Phoronix, Mobilemag (obr)
Komentarze
9