Chcesz filmować i oczekujesz świetnej jakości obrazu, plastyki lepszej niż to co oferują najlepsze smartfony. Oto wybór najciekawszych obiektywów do filmowania dla aparatów systemowych takich jak Canon, Nikon czy Sony.
Obiektyw to równie ważny co korpus aparatu (ew. korpus kamery) element zestawu fotograficznego (filmowego), a jego własności w nie mniejszym stopniu decydują o jakość uzyskiwanego obrazu. W przypadku wideo realizowanego lustrzanką bądź bezlusterkowcem, obiektym jest nawet jeszcze bardziej krytycznym elementem, bo nie ma tu miejsca ani czasu na pomyłki.
Jaki dobry obiektyw do filmowania?
W naszym poprzednim zestawieniu proponowanych obiektywów proponowaliśmy te, które sprawdzą się przy fotografii portretowej. Czy można je użyć również do filmowania? Odpowiedź będzie twierdząca, bo obiektyw to obiektyw, ale są sprzęty lepiej spełniające wymagania filmowców. Oczywiście w tym przypadku mówimy o dostępnych w rozsądnej cenie akcesoriach, odkładając na bok zaawansowane i bardzo drogie konstrukcje, które wymagają inwestycji nie tylko kwotowej, ale również ze względu na potrzebną infrastrukturę.
Najlepsze obiektywy do filmowania
- Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM - rozmyte tło dla sensorów APS-C
- Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM - prosty dla początkujących z aparatami APS-C
- Samyang Cine 85mm T1.5 - tanio dla profesjonalisty, pełna klatka, ale nie tylko
- Sony E 50mm f/1.8 OSS - dla bezlusterkowca APS-C i pełnoklatkowego
- Nikon 50 mm AF-S f/1.8G - do pełnoklatkowej lustrzanki
- Nikkor Z 24-70 f/2.8 S - uniwersalny zakres ogniskowych dla pełnej klatki
W czym obiektyw systemowy jest lepszy od obiektywu w smartfonie
Filmowanie aparatami systemowymi to rzecz, z którą mamy do czynienia od dawna. Tak dawna jak filmować potrafiły smartfony. Te dziś podkopują pozycję aparatów cyfrowych w tradycyjnych zastosowaniach, ale to samo czynią również w świecie filmu. Co zatem może systemowy obiektyw do filmowania zaoferować, czego mniejsi nie potrafią?
Po pierwsze obiektyw połączony jest z aparatem wyposażonym w duży sensor. Choć to cecha nie obiektywu, ale właśnie dzięki temu uzyskamy lepsze rezultaty w słabszym oświetleniu, z którym możemy nie tak rzadko mieć do czynienia realizując nasze filmowe projekty. Poza tym, gdy korzystamy z mocno otwartej przysłony dostajemy ładne rozmycie tła, powstające całkowicie w sposób naturalny, a nie za sprawą zabiegów sprzętowo-programowych jak to ma miejsce w nowszych smartfonach. Sam obiektyw oferuje też lepszą konstrukcję niż niewielkie szkło w smartfonie.
Obiektyw do filmowania, a profesjonalny obiektyw filmowy?
Nasze zestawienie celuje w użytkowników, którzy chcą filmować, ale jeszcze nie zakładają studia filmowego. Dlatego nasze obiektywy to sprzęt najczęściej pozbawiony cech typowego obiektywu filmowego. Nadaje się zarówno do filmowania jak i fotografowania. Tym co je wyróżnia to konstrukcja zapewniająca cichą i szybką pracę.
Obiektywy filmowe to spora już inwestycja, ale są marki, które oferują tańsze i przyzwoite rozwiązania tego typu
Profesjonalny obiektyw filmowy wyposażony jest ponadto w niezależne i precyzyjne pierścienie do ręcznej regulacji przesłony, stopnia rozmycia tła, ostrości. Poza tym konstrukcja takich obiektywów gwarantuje zachowanie rozmiaru w trakcie ogniskowania czy zoomowania, a także wprowadza takie elementy jak zębatki, dla płynnego sterowania ich ustawieniami.
Nasze propozycje obiektywów do filmowania
Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych obiektywów do filmowania. Nie jest to ostateczny wybór, bardzo wiele zależy od tego jaki charakter będą miały nasze filmy, ale nasze zestawienie to dość uniwersalny wybór przy zachowaniu rozsądnej ceny. Proponowane obiektywy są dopasowane do danego systemu foto, ale najczęściej znajdziemy ich odpowiedniki u innych producentów o podobnych, a nawet tych samych parametrach. Z kolei Sigma czy Samyang (znany też jako Rokinon) oferują produkty dla wielu systemów.
Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM
Obiektyw Sigma z serii DC trafi w gusta filmujących aparatami z sensorami APS-C (jest także wersja dla systemu Mikro 4/3), a tych nie brakuje. Efektywny zakres ogniskowych to od 27 do 52 mm, a to czyni ten obiektyw wysoce uniwersalnym przy zachowaniu dużej jasności. Obiektyw wyposażono w cichy i szybki silnik ultradźwiękowy (HSM) oraz dziewięciolistkową przysłonę. Konstrukcja przeciwdziała powstawaniu wad obrazu i pozwala oczekiwać wyjątkowej ostrości obrazu.
- Typ obiektywuzmiennoogniskowy, szerokokątny
- Ogniskowa18-35 mm
- Wartość przysłony (min)16
- Minimalna odległość ostrzenia0.28 m
Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM
Nawet jeszcze całkowicie nieobeznany z filmem użytkownik, o niesprecyzowanych planach na przyszłość, może spróbować swoich sił bez dużych nakładów finansowych. Tę możliwość zapewni w przypadku systemu Canon prosty obiektyw dla lustrzanek z sensorem APS-C. Nie jest on zbyt jasny, ale nie zabrakło w nim stabilizacji obrazu i cichego oraz precyzyjnego silnika krokowego, elementów przydatnych filmującym aparatem bez dodatkowych akcesoriów i zdających się często na automatykę.
- Typ obiektywuzmiennoogniskowy, standardowy
- Ogniskowa29-88 mm
- Wartość przysłony max4
- Wartość przysłony (min)32
- Minimalna odległość ostrzenia0.25 m
Samyang Cine 85mm T1.5
Ten, a także 35 mm jego wariant, obiektyw to tania propozycja dla osób, które poszukują manualnego obiektywu o cechach profesjonalnego sprzętu filmowego. To obiektywy cenione zarówno przez wideoblogerów jak i twórców klasycznych form filmowych. Dostępny w wersjach dla różnych systemów foto-wideo. W przypadku 85 mm szkła dostajemy bardzo dobrą ostrość, pięknie rozmyte tło, a to oznacza że sprawdzi się ono przy filmowaniu scen, w których koncentrujemy się na konkretnym motywie.
- Typ obiektywustałoogniskowy, teleobiektyw
- Ogniskowa85 mm
- Wartość przysłony max1.5
- Wartość przysłony (min)22
- Minimalna odległość ostrzenia110 m
Sony E 50mm f/1.8 OSS
Aparaty Sony oferują wiele funkcji, które zachęcają do ich wykorzystania przy filmowaniu. Jeśli nie jesteście jeszcze zdecydowani co będzie przewodnim tematem waszych filmów, dobrym wyborem jest 50 mm obiektyw. Ma dużą jasność i wbudowany mechanizm optycznej stabilizacji. Nie jest to seria G Master, ale będziecie zadowoleni. Nie tylko z ceny, ale i jakości obrazu.
- Typ obiektywustałoogniskowy
- Ogniskowa50 mm
- Wartość przysłony max1.8
- Wartość przysłony (min)22
- Minimalna odległość ostrzenia0.39 m
Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S
Ten sam obiektyw proponowaliśmy przy okazji zestawienia szkieł portretowych. Jest to tak prosta, a zarazem dobra konstrukcja, że również filmujący docenią jej zalety. W tym praktyczną ogniskową, niewielkie rozmiary, które ułatwią umieszczenie i ustabilizowanie aparatu z tym obiektywem na statywie lub co bardziej prawdopodobne na gimbalu. Jest to obiektyw konstrukcyjnie dedykowany aparatom pełnoklatkowym, ale nie stoi nic na przeszkodzie by użyć go również z aparatami APS-C. Tym razem jednak będzie to już około 75 mm, a przy filmowaniu to już wymagająca zaplanowanego scenariusza ogniskowa. Podobny obiektyw ma w swojej ofercie Canon.
- Typ obiektywustałoogniskowy
- Ogniskowa50 mm
- Mocowanie obiektywuNikon F
- Wartość przysłony max16
- Minimalna odległość ostrzenia0.45 m
Nikkor Z 24-70 f/2.8 S
To kolejny obiektyw, który doskonale sprawdzi się zarówno przy fotografowaniu jak i filmowaniu. W przypadku filmujących możemy tu oczekiwać uniwersalnego zakresu ogniskowych (od szerokiego kąta na 24 mm do początków tele przy 70 mm), zachowania wysokiej jakości obrazu w całym kadrze i sprawnej pracy elementów mechanicznych. Obiektyw dedykowany jest pełnoklatkowym bezlusterkowcom Nikon Z, podobne konstrukcje oferuje każdy liczący się producent aparatów jak i filmy niezależne.
- Typ obiektywuzmiennoogniskowy, standardowy
- Ogniskowa24-70 mm
- Wartość przysłony max2.8
- Wartość przysłony (min)22
- Minimalna odległość ostrzenia0.38 m
Najatrakcyjniejszy obiektyw do filmowania naszym zdaniem to:
Chciałbym tu napisać, że każdy 50mm obiektyw o jasności f/1,8, który stanowi atrakcyjniejszą cenowo, a wciąż świetną i tanią ofertę. Byłoby to powtarzanie oświadczenia z wyboru obiektywów portretowych i choć słuszne, to zdecydowałem się wyróżnić obiektyw Sigma 18-35 mm. Sprawdza się on szczególnie dobrze w sytuacjach, gdy korzystamy z ogniskowania w trybie Live View, a z takim reżimem pracy mamy do czynienia filmując.
Sigma gwarantuje świetną jakość obrazu i kąt widzenia od szerokiego do standardowego przy dużej jasności f/1,8. Nie uzyskamy tu mocno rozmytego tła, ale uniwersalność tego szkła rekompensuje niedostatek zakresu ogniskowych.
Komentarze
3