Ray-tracing w Call Of Duty: Modern Warfare może głowy nie urywa, ale przynajmniej śmiga!
Testujemy najnowszą odsłonę Call Of Duty, czyli Modern Warfare z włączonym ray-tracingiem i tym razem wymagania sprzętowe nas nie zabijają. Z drugiej strony nie ma co liczyć na jakieś spektakularne wodotryski.
Temat ray-tracingu w grach na szczęście nie umarł, ale prężnie się rozwija. Jak na razie dotyczy to głównie kart NVIDIA GeForce ze sprzętową obsługą ray-tracingu - a wszystko dzięki rdzeniom RT, które są wbudowane w modele RTX. NVIDIA udostępniła jednak również możliwość uruchomienia ray-tracingu na kartach GTX - od modelu GTX 1060 6 GB w górę - jednak oczywiście bez wsparcia specjalizowanych układów, nie działa to już tak szybko.
Call of Duty: Modern Warfare i ray-tracing
Na naszych łamach testowaliśmy już ray-tracing w Battlefield V, Metro: Exodus, Shadow Of The Tomb Raider, Quake II RTX oraz Control.
- Ray-tracing w grach - wydajność w Battlefield V po poprawkach
- Metro: Exodus - druga gra z ray-tracingiem i DLSS
- Shadow Of The Tomb Raider - ray-tracing po raz trzeci
- Quake II RTX - klasyk z ray-tracingiem
- Control - test ray-tracingu
Dziś sprawdzamy w działaniu ray-tracing w najnowszej odsłonie Call Of Duty, czyli Modern Warfare. W opcjach nie można ustawić natężenia efektu - ray-tracing można tylko włączyć lub wyłączyć.
Ray-tracing w Call of Duty: Modern Warfare - testy wydajnościowe
Działanie gry z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem przetestowaliśmy na dwóch kartach graficznych:
- GeForce RTX 2060 Super - w rozdzielczości QHD (2560 x 1440) i FHD (1920 x 1080)
- GeForce RTX 2070 Super - w rozdzielczości UHD (3840 x 2160) i QHD (2560 x 1440)
Zacznijmy od mniej wydajnej karty, którą przetestowaliśmy w rozdzielczości QHD i FHD (ustawienia wysokie) - po lewej stronie znajduje się gra z włączonym ray-tracingiem, a po prawej z wyłączonym. W obu przypadkach znajdziecie licznik klatek na sekundę (w lewym górnym rogu)
Nawet GeForce RTX 2060 Super znakomicie radzi sobie z tą grą. W rozdzielczości QHD możemy liczyć na 50-60 klatek na sekundę z włączonym ray-tracingiem (z okazjonalnymi spadkami do 45). Po wyłączeniu RT możemy liczyć na jakieś 70-80 klatek na sekundę ze spadkami do 65. W FHD możemy liczyć na jeszcze lepsze wyniki, czyli na 70-80 klatek na sekundę przy włączonym RT, a po wyłączenu około 90-100 klatek na sekundę.
Pora na bardziej wydajną konstrukcję, którą przetestowaliśmy w rozdzielczościach 4K UHD i QHD.
Czy GeForce RTX 2070 Super poradzi sobie z COD w rozdzielczości 4K UHD? No... nie bardzo. Tu wypadałoby już sięgnąć po RTX 2080 Super. RTX 2070 Super pozwala na osiągnięcie 30-40 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K UHD i włączonym ray-tracingiem, a po wyłączeniu możemy liczyć na 45-55 klatek na sekundę. Z kolei rozdzielczość QHD pozwala na osiągnięcie 60-70 klatek na sekundę (ze spadkami do 55), a po wyłączeniu około 80-90 klatek na sekundę.
Galeria porównawcza z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem
Ze względu na specyfikę impementacji ray-tracingu w grze, nie będzie on wszędzie widoczny. Największe różnice zobaczymy w przypadku cieni, a i to tylko jeśli są one generowane przez punktowe źródła światła. Nie ma tu globalnego oświetlenia wykorzystującego ray-tracing.
Call of Duty - NVIDIA Ansel i Highlights
Warto również wspomnieć, że COD:MW może się również pochwalić obsługą NVIDIA Ansel oraz Highlights (automatyczne nagrywanie rozgrywki z możliwością bezpośredniego udostępniania wideo). Ansel to zaawansowane narzędzie do (między innymi) robienia niesamowitych ujęć z gier. Przy okazji - aktualnie trwa konkurs związany z COD i Ansel. Wystarczy wykonany przy użyciu Ansel screenshot udostępnić na mediach społecznościowych (Facebook, Twitter lub Instagram) i otagować wpis @NVIDIAGeForce i #SHOTWITHGEFORCE. Konkurs trwa do 2 grudnia i można wygrać - uwaga - trzy karty NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti.
Screenshot z COD wykonany za pomocą NVIDIA Ansel - autor Leonardo Sang
Ray-tracing w Call of Duty - udana implementacja?
Co najważniejsze - w COD można śmiało grać z włączonym ray-tracingiem w rozdzielczości Full HD nawet na karcie klasy GeForce RTX 2060 (bez Super). W QHD sprawdzi się nawet GeForce RTX 2060 Super, chociaż RTX 2070 Super zapewni nam oczywiście jeszcze lepsze wyniki. Jeśli chodzi o karty graficzne tej klasy, nie warto inwestować w najdroższe topowe modele, ale rozsądnie wycenione modele referencyjne (najlepiej po fabrycznym OC) - żeby daleko nie szukać, na przykład firmy Palit.
Palit GeForce RTX 2060 SUPER JS - świetna karta do cieszenia się ray-tracingiem w COD: Modern Warfare
Ray-tracing zastosowany w najnowszej odsłonie Call of Duty nie zachwyca, ale i nie budzi negatywnych emocji. Czy brak globalnego oświetlenia to poważna wada? Naszym zdaniem nie - samo globalne oświetlenie wiele nie zmienia, co można potwierdzić przyglądając się ray-tracingowi w Metro: Exodus. Najbardziej widowiskowe efekty uzyskane za pomocą ray-tracingu to jak na razie refleksy i odbicia - doskonale widoczne choćby w Control, czy Battlefield V. Ray-tracing w Modern Warfare nie jest może tak efektowny jak w Control, ale za to nie obciąża tak bardzo sprzętu. W porównaniu do innych gier wykorzystujących ray-tracing, spadek wydajności w COD jest bardzo niski.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Palit
Może Cię również zainteresować:
Komentarze
20ps.nawet Metro Exodus - uwazane za najlepsza implementacje RT rowniez dupy nie urywa... gralem Z i Bez ..gra wyglada trszke inaczej i tyle. To co naprawqde sie liczy dzis to HDR (ten wyswietlany poprawnie).Gdybym dzis stal przed wyborem to pozostawilbym w kompie 1080Ti a kase przeznaczyl na monitor premium HDR 1000.Opad szczeny gwarantowany.
2080Ti karta piekielnie szybka ale RT na chwile obecna to nic innego jak oszukanczy markenting!!
pozdrawiam
Człowiek liczył że będą jakieś efekty, typu noc dzień, latarką zaświecisz wszystko ładnie się pokażę.. A tu zmieniły się detale w cieniach :D No z czym do ludzi.
Czasami musiałem po kilka razy ten suwak ciągać.
Zmiana kontrastu - ok, jest. Zmiana detali na lekko lepsze - jest. I właściwie tyle. Za co płacimy więcej? Nazwę na karcie?
Jeśli ma tak wyglądać raytracing na RTX (i to na żywo!) to ja przepraszam, dziękuję, jestem na NIE.
Kolejna część COD będzie w podtopionym mieście ze szkła, hehe.