Gry

Company of Heroes versus DirectX10

przeczytasz w 2 min.

Ten dosyć szczególny RTS doczekał się ciepłego przyjęcia u graczy na całym świecie, nie tylko za sprawą ciekawie rozwiązanej rozgrywki, znanej m.in. z poprzedniego sztandarowego produktu Relic Enterta

Pod koniec zeszłego roku, na łamach naszego serwisu mieliście okazję przyjrzeć się się bliżej grze "Kompania Braci" w dziale "po godzinach". Ten dosyć szczególny RTS doczekał się ciepłego przyjęcia u graczy na całym świecie, nie tylko za sprawą ciekawie rozwiązanej rozgrywki, znanej m.in. z poprzedniego sztandarowego produktu Relic Entertainment - Warhammer: Dawn of War; ale również, a dla niektórych głównie, za sprawą ferii "graficznych fajerwerków" oferowanej przez znakomity silnik gry - Essence Engine.

Kilka dni temu miała miejsce premiera kolejnego patcha dla tej gry, i nie było by w tym nic dziwnego - po prostu kolejne łatki, gdyby nie pewien drobny szczegół. Aktualizacja do wersji v1.7 pozwala silnikowi tego tytułu korzystać z części dobrodziejstw jakie niesie ze sobą API Direct X10.

Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jest to, na swój sposób,  klasyczny RTS - "Kompania Braci" od strony graficznej prezentuje się naprawdę znakomicie. Przez długie lata na wielu grach o charakterze strategii czasu rzeczywistego pokutowało przekonanie o przedkładaniu grywalności nad kwestie związane z grafiką. Company of Heroes odżegnuje się od tych stereotypów grubą kreską, ukazując w jaki sposób połączyć te dwie cechy w jedną spójną całość. Co charakterystyczne dla tej gry, jeśli do realizmu pola walki można  mieć pewne zastrzeżenia, to już w kwestiach związanych z jej graficznym engine'm trudno do czegokolwiek się przyczepić.

Na pierwszy rzut oka, gdy zrobimy zbliżenie z pewnej wysokości, przychodzi do głowy jedna myśl - tej grze tak naprawdę  niewiele brakuje pod względem grafiki do przyzwoitego FPS-a! Biorąc pod uwagę wielkość pola (sektora) na jakim dane jest nam rozgrywać partię, robi naprawdę duże wrażenie. Oczywiście tekstury są mniejszej rozdzielczości od tych które znamy z nowoczesnych "First Person Shooterów", ale tak naprawdę ilość akcji i efektów, zarówno graficznych jak i dźwiękowych przewijających się w trakcie rozgrywki jest iście imponująca.
Jeśli dołożymy do tego fakt, że większość "cut scenek" jest generowanych w czasie rzeczywistym za pomocą silnika gry, to będziemy mieć pełny obraz tego, jak duży potencjał posiada ten silnik, i jak duża jest jego elastyczność.

Gra obsługuje najnowsze osiągnięcia z dziedziny renderingu 3D, takie jak HDR, dynamiczne cienie, efekty ognia, dymu, mgły oparte na obliczeniach shaderów. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę dość dużą rozdzielczość tekstur względem wielkości pola w maksymalnym oddaleniu, zaawansowany silnik fizyki, oraz wysokie AI przeciwników, dojdziemy do wniosku, że bez super wydajnego sprzętu nie ma co nawet podchodzić do tego tytułu ... Nic bardziej mylnego; gra posiada naprawdę niewygórowane wymagania i w trybie Wysokiej jakości shaderów (DirectX9c) można z powodzeniem zagrać na dosyć przeciętnie-wydajnym komputerze, byle by był stosunkowo nowoczesny.

Autorzy gry jednak nie poprzestali i na tym, i aby nieco uatrakcyjnić graczom swój produkt "doposażyli" go w obsługę niektórych funkcji zgodnych z nowym API dostępnym tylko pod Vistą - DirectX generacji 10-tej. Należy jednak zauważyć, że same karty z obsługą instrukcji zgodnych z Shader Model 4.0 istnieją już na rynku od momentu premiery G80 nvidii, czyli od około 7-miu miesięcy, a ilość tytułów obsługujących to API, do tej pory, wciąż pozostaje na poziomie ~0.
Patch do "CoH" na pewno jest jedną z pierwszych jaskółek przepowiadających nadejście okresu panowania nowego modelu cieniowania, jednak nie zupełnie pierwszą.

Po wydaniu dema gry - konsolowej konwersji Lost Planet : Extreme Condition, czy Call of Juarez tak naprawdę nie można było jednoznacznie określić stanowiska osądzającego nowego DirectX-a. Dema niedopracowane, sterowniki jakby też nie "lubiące" się z Vistą, a sama rewolucyjność grafiki okazała się odgrzewanym "kotletem", za "przystawkę" dając nam kolejne wątpliwości

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login