Ups. Przepraszamy, pomyliły nam się filmiki. Film z właściwej lokacji testowej znajduje się poniżej. Pomiar za każdym razem przeprowadzany był trzykrotnie, wynik uśredniano. Czas pomiaru wynosił 60 sekund.
Duke Nukem Forever: 1920 x 1080
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, FXAA
GeForce GTX 580 | 87 66 |
GeForce GTX 560 Ti | 77 59 |
Radeon HD 6970 | 75 58 |
Radeon HD 6870 | 71 52 |
GeForce GTX 460 | 63 49 |
Radeon HD 6790 | 59 45 |
Radeon HD 5770 | 50 40 |
GeForce GTS 450 | 43 34 |
Radeon HD 4850 | 39 30 |
Radeon HD 6670 | 34 27 |
Radeon HD 6570 | 32 26 |
GeForce 9600 GSO | 28 23 |
GeForce GT 440 | 25 20 |
GeForce GT 430 | 20 15 |
Widać, że najmocniejsze akceleratory nie potrafią rozwinąć tutaj skrzydeł. Z drugiej strony płynną rozgrywkę zapewnia już GTS 450.
Pośrodku stawki znajduje się Radeon HD 5770 - karta ze średniego segmentu i to na dodatek poprzedniej generacji. Akcelerator wyposażony w 128-bitową magistralę pamięci (a więc niespecjalnie sprawdzająca się w rozdzielczości Full HD) przy maksymalnych ustawieniach gry wyciąga średnio 50 klatek na sekundę. Na tym właściwie można by zakończyć testy, bo wymagania Duke Nukem Forever na tle dzisiejszych topowych produkcji są praktycznie żadne. Na wykresach widać dwie anomalie. Pierwsza z nich to znacząca przewaga GTX 580 nad Radeonem HD 6970, a druga to minimalna przewaga GTX 560 Ti nad... Radeonem HD 6970. Cóż, może to po prostu jedna z tych gier, która posiada logo Nvidii nie od parady.
Właściwa lokacja testowa
Duke Nukem Forever: 1680 x 1050
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, FXAA
GeForce GTX 580 | 90 69 |
GeForce GTX 560 Ti | 86 66 |
Radeon HD 6970 | 79 59 |
Radeon HD 6870 | 74 56 |
GeForce GTX 460 | 72 55 |
Radeon HD 6790 | 66 48 |
Radeon HD 5770 | 57 43 |
Radeon HD 4850 | 50 36 |
GeForce GTS 450 | 49 38 |
Radeon HD 6670 | 38 28 |
Radeon HD 6570 | 36 27 |
GeForce 9600 GSO | 31 25 |
GeForce GT 440 | 29 22 |
GeForce GT 430 | 24 17 |
Zastosowanie niższej rozdzielczości niewiele zmienia, możemy uzyskać zaledwie kilka klatek na sekundę więcej. Mimo że silnik Duke Nuke Forever nie olśniewa jakością grafiki, to jednak wypada przeprowadzić testy z ustawieniami innymi niż maksymalne. Sprawdziliśmy ile możemy zyskać, zmniejszając detale grafiki przy pomocy dwóch kart: Radeona HD 5770 oraz najsłabszej karty w teście, czyli GeForce GT 430. Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1680 x 1050 - nikt używając kart graficznych z niższego segmentu, raczej ich nie używa do rozgrywki w Full HD.
Duke Nukem Forever: Radeon HD 5770
[średnie kl./s] 1680 x 1050
Ustawienia minimalne | 100 75 |
High (wszystko wyłączone) | 79 57 |
Ultra (AA wyłączone) | 67 48 |
Ustawienia maksymalne | 57 43 |
Zmniejszanie jakości grafiki przy zastosowaniu Radeona HD 5770 nie ma większego sensu, bo gra działa płynnie w najwyższych ustawieniach i przy rozdzielczości 1920 x 1080. Niemniej zmniejszając detale do minimum, możemy liczyć na niemal 100-procentowe przyspieszenie.
Sparkle GeForce GT 430 - na tym maleństwie też pogramy w DNF
Duke Nukem Forever: GeForce GT 430
[średnie kl./s] 1680 x 1050
Ustawienia minimalne | 52 34 |
High (wszystko wyłączone) | 46 32 |
Ultra (AA wyłączone) | 28 18 |
Ustawienia maksymalne | 23 17 |
Tym razem zastosowanie minimalnych ustawień może zaowocować ponad 100-procentowym przyspieszeniem. Niniejszym stwierdzamy, że przeprowadzanie testów Vintage w tej grze mija się z celem. W rozdzielczości 1680 x 1050 przy użyciu budżetowej karty graficznej, którą można kupić poniżej 200 zł uzyskujemy ponad 50 klatek na sekundę. Oczywiście sama karta graficzna to nie wszystko, dalsze szczegóły poniżej.
Duke Nukem Forever: Test pamięci RAM
[średnie kl./s] Ustawienia maksymalne, Radeon HD 5770
4GB 1680 x 1050 | 57 43 |
2GB 1680 x 1050 | 57 41 |
4GB 1920 x 1080 | 50 39 |
2GB 1920 x 1080 | 50 37 |
Grając na systemie Windows 7 i na komputerze wyposażonym jedynie w 2 GB RAM, możemy zauważyć niewielkie zmniejszenie ilości klatek minimalnych. 3 GB RAM wydaje się dla tej gry optymalną wielkością.
Duke Nukem Forever: Test CPU, AMD Phenom II X4 980, 1680x1050
[średnie kl./s] Ustawienia maks., FXAA, Radeon HD 5770
4 rdzenie 3,7 GHz | 57 43 |
4 rdzenie 4,2 GHz | 57 43 |
3 rdzenie 4,2 GHz | 56 43 |
3 rdzenie 3,7 GHz | 55 41 |
2 rdzenie 4,2 GHz | 48 30 |
2 rdzenie 3,7 GHz | 43 28 |
1 rdzeń | - - |
Duke Nukem Forever: Test CPU, AMD Phenom II X4 980, 1920x1080
[średnie kl./s] Ustawienia maks., FXAA, Radeon HD 5770
4 rdzenie 3,7 GHz | 50 39 |
4 rdzenie 4,2 GHz | 50 39 |
3 rdzenie 3,7 GHz | 50 39 |
3 rdzenie 4,2 GHz | 50 39 |
2 rdzenie 4,2 GHz | 44 29 |
2 rdzenie 3,7 GHz | 43 27 |
1 rdzeń | - - |
Pomiędzy czterema a trzema rdzeniami praktycznie nie ma różnicy. Zwiększenie taktowania może owocować minimalnie większą szybkością działania przy niższych rozdzielczościach. Przy dwóch rdzeniach widać wyraźny spadek wydajności. Procesory jednordzeniowe już dawno przestały nadawać się do nowych gier, jednak w Duke Nukem Forever działało to tak źle, że po kilkunastu minutach zrezygnowaliśmy z prób opuszczenia menu gry - działanie było tak potwornie wolne, że nawet obsługa menu gry była praktycznie niemożliwa.