Sprawdzamy jakość grafiki, PhysX, teselację, podkręcanie, czy też możliwości sterowników. Oto szczegółowe starcie na szycie. Lepszy jest Radeon czy GeForce?
super wydajność w maksymalnych detalach, edna z trzech pełnych wersji gier do wyboru, mały spadek wydajności po włączeniu FSAA, wydajny w każdym ustawieniu filtrowania anizotropowego, PhysX, CUDA, obsługa wielu monitorów (tylko w SLI!)
Minusygłośne chłodzenie w trybie 3D, wysoki pobór energii, gorąca, dość długa (27 cm), jakość tekstur
Załóżmy, że masz ok. 2300 zł na kupno najszybszej karty graficznej. Na rynku komputerów znajdziesz właściwie tylko dwóch producentów układów graficznych: NVIDIA i AMD. Co za tym idzie? Wybór ogranicza się do GeForce’a GTX 480 lub Radeona 5970.
Ich wydajność większości z was jest dobrze znana. Pisaliśmy o nich m.in. w artykułach: Test: 2x GeForce GTX 480 vs Radeon HD 5970 i Radeon HD 5970 „… godzilla is back”. Wydając sporo pieniędzy wielu z was z pewnością chciałoby wiedzieć znacznie więcej na temat tych konkretnych kart. Przygotowaliśmy więc odpowiedni artykuł, aby przyjrzeć się z bliska najwydajniejszym układom graficznym.
Po ostatnich obniżkach kart graficznych GeForce, relacje cenowe najszybszych akceleratorów są następujące:
• GeForce GTX 480 - średnio 1600 zł
• Radeon 5970 - średnio 2300 zł
Różnica cenowa między wymienionymi układami graficznymi jest duża, bo aż 700 zł. Za tyle można kupić super klasy zasilacz, znakomitą płytę główną, wydajny procesor bądź całkiem niezły 22-calowy monitor. Skoro różnica pomiędzy najszybszymi układami AMD i NVIDIA wynosi aż 700 zł, trzeba postawić pytanie: czy, a jeśli tak, to o ile Radeon 5970 jest wydajniejszy, lepszy, lub ma więcej atutów od GeForce GTX 480? Będziemy to oceniać na kolejnych stronach artykułu.
Oprócz standardowych wyników w grach, gdzie zmierzyliśmy wydajność akceleratorów przy użyciu najświeższych sterowników, zajęliśmy się:
- Jakością generowanej grafiki na przykładzie wybranych gier
- Jakością wygładzania krawędzi
- Jakością filtrowania anizotropowego
- Wpływem wygładzania krawędzi na wydajność
- Wpływem filtrowania anizotropowego na wydajność
- Technologią PhysX
- Teselacją
- Podkręcaniem, programową zmianą napięć
- Panelami sterowników ForceWare i Catalyst
- Poborem energii: gry, spoczynek, filmy
- Temperaturą: gry, spoczynek, filmy
- Obciążeniem procesora podczas oglądania filmu w FullHD
Zanim przejdziemy do zapoznania się z głównymi bohaterami, zalecamy przestudiowanie najważniejszych danych technicznych.
|
| |
segment | High-end | High-end |
rdzeń | GF100 | Hemlock |
proces wykonania | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 3,2 mld | 2,15 mld |
obsługiwany DX | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 5.0 | 5.0 |
jedn. Procesorowe | 480 | 1600 |
jedn. ROP | 48 | 32 |
jedn. TMU | 60 | 80 |
taktowania | ||
rdzeń | 701 MHz | 725 MHz |
pamięć | 924 MHz | 1000 MHz |
pamięć efektywnie | 3696 MHz | 4000 MHz |
szyna pamięci | 384 bit GDDR5 | 256 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1536 MB | 2048 MB |