ASUS Radeon 5970
W przypadku Radeona 5970 podkręcanie zalecało AMD w swoich dokumentach prasowych. Jest to zatem czynność bardziej niż wskazana. Standardowo karta graficzna pracuje z prędkością 725/1000 MHz. W przypadku procesora graficznego jest to wartość dość niska. Rdzenie w kartach HD 5000 są wykonane w procesie produkcyjnym 40 nm i potrafią pracować wydajniej.
Skorzystaliśmy z aplikacji ASUS SmartDoctor (dołączona na CD ze sterownikami), która pozwala na podniesienie napięcia zasilającego GPU. Standard to 1,05 V. Aplikacja pozwala ustawić nawet 1,5 V, aczkolwiek po rozmowie z przedstawicielem ASUS-a dostaliśmy wytyczne, aby nie ryzykować wzrostem aż o 50 % zasilania GPU. Polecono nam bezpieczne 1,25 V. Po tym zabiegu zaczęliśmy podkręcanie i badanie stabilności pracy. Zatrzymaliśmy się na taktowaniu 940/1250 MHz. Wzrost taktowania rdzenia wyniósł zatem ok. 30 %.
MSI GeForce GTX 480
Tutaj producent również oferuje program do podbicia napięcia rdzenia graficznego. Aplikacja o nazwie MSI AfterBuner pozwala także na podkręcenie karty graficznej i regulacji prędkości obrotowej wentylatora. Standardowe parametry pracy MSI GeForce GTX 480 wynosiły 701/924 MHz. Nominalne napięcie GPU to 1,025 V. Kilka kliknięć w programie MSI AfterBuner i już rdzeń otrzymuje 1,125 V (bezpieczna wartość). W ten sposób kartę udało się podkręcić do 840/1030 MHz - wzrost taktowania GPU to 20 %.
Crysis: 1920x1200, Very High Detail
Aniso-x16, AA-x8
ASUS Radeon 5970 2GB (940/1250) | 48 27 |
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 38 22 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (840/1030) | 38 27 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 28 23 |
średnie fps minimalne fps |
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
Aniso-x16, AA x8
ASUS Radeon 5970 2GB (940/1250) | 99 79 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (840/1030) | 88 55 |
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 81 59 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 78 46 |
średnie fps minimalne fps |
W Crysis po podkręcaniu kart zyskujemy lepsze min. kl./s, co poprawia komfort gry. Szarpanie obrazu mniej doskwiera i gra się wyraźnie lepiej. Overclocking nie usunął jednak dziwnego efektu braku płynności na Radeonie 5970. Na Geforce 480 miało się wrażenie, że animacja jest płynniejsza.
W Just Cause 2 cieszy super płynna rozgrywka w rytm kilkudziesięciu wyświetlanych kl./s. Tym bardziej, że JC2 nie jest zbyt pobłażliwy dla sprzętu komputerowego i wymaga od niego dużej mocy.
W ogólnym rozrachunku podkręcenie podnosi wydajność, choć uważamy, że to jest na tą chwilę raczej zbyteczne - chyba, że ktoś dużo gra w Metro 2033. Wydajność jest ogromna już na standardowych częstotliwościach taktowania.