Technologia ta polega na wyostrzaniu tekstur znajdujących się w pewnej odległości od postaci, którą kierujemy w grze. Filtr anizotropowy stanowi rozwinięcie stosowanych dawniej technik filtrowania liniowego, dwuliniowego czy też trójliniowego. Jego działanie pokazujemy na przykładowym obrazku z lotniskiem. Filtrowanie zazwyczaj obciąża w mniejszym stopniu układ graficzny niż wygładzanie krawędzi. Mimo to sprawdziliśmy jak dwa najpotężniejsze akceleratory radzą sobie z tą technologią. Dokonaliśmy pomiaru wydajności i jakości obrazu.
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 109 78 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 95 55 |
średnie fps minimalne fps |
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x2, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 108 76 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 93 54 |
średnie fps minimalne fps |
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x4, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 107 78 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 93 55 |
średnie fps minimalne fps |
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x8, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 107 76 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 92 54 |
średnie fps minimalne fps |
Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x16, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 106 76 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 92 53 |
średnie fps minimalne fps |
Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 50 28 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 37 31 |
średnie fps minimalne fps |
Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x2, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 50 29 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 37 31 |
średnie fps minimalne fps |
Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x4, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 50 29 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 35 30 |
średnie fps minimalne fps |
Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x8, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 49 29 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 34 29 |
średnie fps minimalne fps |
Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x16, NoAA
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) | 49 29 |
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) | 33 28 |
średnie fps minimalne fps |
Testowane karty graficzne praktycznie nie zwalniały, gdy włączyliśmy filtr anizotropowy. Dłuższy komentarz jest chyba w tym przypadku zbędny.
Zobaczmy, jak przedstawia się stopniowe włączanie filtrowania anizotropowego na przykładzie gry Just Cause 2.
Trudno doszukać się jakichś znaczących różnic w jakości obrazu pomiędzy akceleratorem NVIDII i AMD. Zalecamy przyjrzeć się kratce w górnej części obrazków. Im wyższe stopnie filtrowania, tym staje się ona bardziej wyraźna, szczegółowa. Począwszy od AF x8 obraz na testowanych kartach graficznych był już ostry. Mając do dyspozycji tak wydajne akceleratory jak GTX 480 bądź HD 5970 nie wyobrażamy sobie, aby grać bez tego filtru lub w ustawieniu niższym niż x8!
Dla chętnych wyszukania różnic udostępniamy paczkę ze wszystkimi zrzutami ekranowymi.
GeForce | Radeon | |
AFx2 | ||
AFx4 | ||
AFx8 | ||
AFx16 |