Nie uwierzycie - Horizon Zero Dawn PC jest ładniejszy niż na konsolach
Kolejny hit z Playstation 4, a konkretnie Horizon Zero Dawn wylądował na PC i nie omieszkaliśmy przeprowadzić na nim kilku testów wydajnościowych - na karcie graficznej za 2000 i za 1000 złotych.
Tytułowy żarcik mamy już za sobą, więc możemy przejść do konkretów. Nie zdążyliśmy się jeszcze nacieszyć Death Stranding w wersji na PC, kiedy Sony udostępnia posiadaczom komputerów kolejną doskonałą grę znaną z konsoli i to od razu z dodatkiem Frozen Wilds (wersja Complete Edition). Oczywiście Horizon Zero Dawn w wersji PS4 recenzowaliśmy już na naszych łamach.
Horizon Zero Dawn - co w wersji PC?
Trzeba powiedzieć, że Death Stranding wylądował na PC znacznie lepiej przygotowany, otrzymaliśmy tam bowiem zarówno obsługę DLSS 2.0, jak i FidelityFX CAS. Obie te opcje przyśpieszają działanie gry przez zaawansowane skalowanie, dzięki czemu możemy cieszyć się większą liczbą klatek na sekundę przy niewielkim spadku jakości obrazu. W praktyce użytkownicy karty GeForce RTX 2060 Super mogą się cieszyć płynną rozgrywką w rozdzielczości 4K UHD (z włączonym DLSS 2.0).
Niestety Horizon Zero Dawn nie otrzymał (przynajmniej na razie) żadnej z tych technologii. Na co więc mogą liczyć pecetowcy jeśli chodzi o oprawę graficzną? Nie ma tu ograniczenia klatek na sekundę, można korzystać z wysokich rozdzielczości (również ultrapanoramicznych - nawet 32:9) i jest tu HDR. Można również zmieniać parametr FOV i polepszono oprawę graficzną między innymi o lepsze odbicia czy "dynamiczny wygląd roślinności". I to by było na tyle. Generalnie spoko, ale... mogłoby być lepiej.
Horizon Zero Dawn - oficjalne wymagania sprzętowe
- Minimalne wymagania sprzętowe (FHD 30 fps) - Intel Core i5-2500K lub AMD FX-6300, 8 GB RAM i NVIDIA GeForce GTX 780 (3 GB) lub AMD Radeon R9 290 (4GB)
- Zalecane wymagania sprzętowe (FHD 60 fps) - Intel Core i7-4770K lub AMD Ryzen 5 1500X, 16 GB RAM i NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 480 (4 GB)
Jak widać do komfortowej rozgrywk w FHD wiele nie trzeba, ale sprawdzimy to za pomocą znacznie bardziej nowoczesnego sprzętu.
Uruchamiając Horizon na PC po raz pierwszy (bądź po zmianie sprzętu) liczcie się z około 20 minutowym przestojem - gra bardzo długo optymalizuje shadery karty graficznej.
Horizon Zero Dawn - tryb fotograficzny
Podobnie jak w Death Stranding (czy też Red Dead Redemption 2) nie zabrakło tu rozbudowanego trybu fotograficznego. Oczywiście przed wykonanie zrzutu ekranowego UI można wyłączyć, ale pozostawiliśmy je, byście zobaczyli na jakie opcje można liczyć.
Zrzuty ekranowy zostały zrobione w rozdzielczości 2560 x 1440 przy maksymalnych ustawieniach grafiki. W lewym górnym rogu ekranu możecie podziwiać między innymi licznik klatek na sekundę (karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Super FE).
Horizon Zero Dawn na PC wygląda dobrze, chociaż do jakości silnika Shadow Of The Tomb Raider (który uważam obecnie za jeden z najbardziej zaawansowanych silników) sporo mu brakuje. Rozgrywka świetnie prezentuje się gdy na ekranie znajduje się wiele detali (roślinność) oraz przy odpowiedniej grze światłem (zachody słońca). Tereny pozbawione roślinności obnażają znaną wszystkim prawdę, że jest to gra na PS4, a bez odpowiedniego oświetlenia krajobraz przedstawia się nieco gorzej (chociaż narzekać też nie ma za bardzo na co). Tym niemniej - jest na czym zawiesić oko i to przy bardzo rozsądnych wymaganiach sprzętowych.
Horizon Zero Dawn - testy wydajnościowe na dwóch kartach za rozsądną cenę
Przed zapoznaniem się z testami pamiętajcie o dwóch rzeczach:
- Testowaliśmy grę w wersji przedpremierowej, a producent zapowiedział, że udostępni wkrótce poprawki przyśpieszające działanie gry
- W momencie przeprowadzania testów mieliśmy już sterowniki dedykowane Horizonowi dla kart GeForce, ale niestety nie dla kart Radeon (sterownik Adrenaline 20.8.1 pojawił się dopiero dziś - już po naszych testach) - należy się więc liczyć, że nowe sterowniki przyśpieszą nieco grę na Radeonach. Testy NVIDIA vs AMD byłyby więc niesprawiedliwe, dlatego też sprawdziliśmy grę na kartach graficznych z różnych półek cenowych.
Platforma testowa
Testy przeprowadziliśmy na komputerze z procesorem AMD Ryzen 5 3600 z pamięciami 2 x 8 GB 3200 MHz. W platformie testowej znalazły się dwie karty graficzne: NVIDIA GeForce RTX 2060 Super FE (ceny od około 2000 złotych) oraz Radeon RX 5500 XT 8 GB (ceny od około 1000 złotych).
Testy na karcie GeForce RTX 2060 Super FE (ceny od 2000 złotych)
W grę wbudowany jest benchmark, który podaje kilka ciekawych informacji wraz z wykresami, więc zdecydowaliśmy się z niego skorzystać. Testy na tej karcie przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1920 x 1080, 2560 x 1440 oraz 3840 x 2160 w maksymalnych ustawieniach graficznych (Ultimate Quality).
Przy najwyższych ustawieniach graficznych można liczyć na średnio 78 klatek na sekundę w rozdzielczości FHD, 58 klatek na sekunde w rodzielczości QHD i 33 klatki w rozdzielczości UHD. Z pewnością DLSS byłoby tu mile widziane przez posiadaczy tej karty.
Testy na karcie Radeon RX 5500 XT 8 GB (ceny od 1000 złotych)
Na dwukrotnie tańszym Radeonie RX 5500 XT nie ma co liczyć na cuda - dodatkowo przypominamy, że w momencie testów sterowniki zoptymalizowane pod tę grę nie były jeszcze dostępne.
Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz 2560 x 1440 w ustawieniach wysokich (Favor Quality) oraz standardowych (Original).
W ustawieniach Original możemy liczyć na 52 klatki na sekundę w rozdzielczości FHD i 38 klatek na sekundę w rodzielczości QHD. Zmieniając ustawienia na Favor Quality szybkość działania gry spadnie do 47 (FHD) i 35 (QHD) klatek na sekundę. Widać również chwilowe "przycięca" w płynności wyświetlanego obrazu, czego efektem są niskie wartości minimalnych klatek na sekundę. Dzisiejsze sterowniki mogą rozwiązywać ten problem.
Jak wyniki wbudowanego benchmarka mają się do rzeczywistej rozgrywki? Tutaj możecie zobaczyć fragment rozgrywki z Horizon na Radeonie RX 5500 XT w rozdzielczości Full HD i ustawieniach Favor Quality (powyżej ustawień Original). Niestety kompresja YouTube kompletnie ZMASAKROWAŁA ten film, więc na dobrą sprawę możecie się skupić wyłącznie na liczniku klatek na sekundę w lewym górnym rogu ekranu.
Jako, że nasz redakcyjny video grabber ogłosił strajk, materiał został nagrany za pomocą narzędzia ReLive, więc w rzeczywistości gra działa kilka procent szybciej (dodatkowo włączyliśmy synchronizację pionową, która była wyłączona podczas testów w benchmarku). Dość powiedzieć, że szybkość działania gry nie spadała poniżej 40+ klatek na sekundę, a zdarzały się również momenty powyżej 50. Można więc powiedzieć, że benchmark sprawdza się przyzwoicie.
Horizon Zero Dawn Complete Edition jest dostępny do kupienia na platformach Steam i Epic. Premiera gry odbędzie się już 7 sierpnia - czyli w ten piątek.
Może cię również zainteresować:
- Testujemy Death Stranding na PC - klękajcie konsolowcy!
- Składamy i testujemy PC o wydajności Xbox Series S
- Horizon Zero Dawn – dla takiego polowania warto kupić konsolę
Komentarze
71jeszcze mozna było dodać: "gównoburza start" aby podbić clickbait na komentarzach
zamiast screenów radzę postarać się i zrobić porównanie na różnych kartach / cpu z podaniem ceny zestawu :D hue hue hue :P
Próbowałes uruchomić ją w HDR?
ps. niesamowite to jest - pojawila sie gra i od razu zlot troli i to prawie wszystkich eehh
Szkoda ze DSLL nie ma w obsłudze.
"Obie te opcje przyśpieszają działanie gry przez zaawansowane skalowanie, dzięki czemu możemy cieszyć się większą liczbą klatek na sekundę przy niewielkim spadku jakości obrazu."
Przy włączeniu FidelityFX CAS na Radeonach jest ZNACZNY spadek jakości obrazu.
I nie jest to żadne "zaawansowane" skalowanie obrazu.
https://i.imgur.com/vvE2qKW.png
Która gra wygląda na ps4/xox, niż na pc?
Ta która nie wyszła na pc.
proponuje zrobić test 1 do 1, konsola za 1500 i zestaw za 1500, ciekaw jestem czy pecet za 1500 ogarnie przynajmniej na takim poziomie jak konsola ps. żeby było latwiej windowsa na 30 dni bo za 450zł system to ledwie tysiak zostanie na sprzęt
wtedy porównanie ma jakiś sens, a tak to czysta fanaberia, testowanie na grafice za 2000zł i pisanie, że chodzi płynniej i wygląda lepiej, no kur... logiczne, że nowe BMW za 100tysi też lepiej jeździ niż używana KIA za 20tyś.
hue hue hue hue :D
My to już przerabialiśmy i mieliśmy najładniejszy sandbox na rynku z PS4. Teraz to już przeszłość wchodzi nowa generacja PS5. A wy przez najbliższe lata jarajcie się starą oprawą ze starej generacji PS4 ech...
Dla przypomnienia druga część na zwiastunie.
https://www.youtube.com/watch?v=Lq594XmpPBg
Nie dla psa kiełbasa na taką nową oprawę poczekacie sobie pcmr kolejne 7 lat. PS5 będzie przez ten czas ładnie łoiła pctowe po pierdółki i powidoki :D
Na koniec
Ratchet&Clank kiedy wy zobaczycie taką oprawę na miano bajek od Pixara :))) Może też za 7 lat :D
https://www.youtube.com/watch?v=ai3o0XtrnM8
A teraz grajcie i sobie popatrzcie jakie to były ze starej 7 letniej generacji najładniejsze gry na rynku :)
tak, możecie już minusować, i to wbrew faktom. patrz koronny przykład, wiedźmin3 :)