Na koniec testy wydajnościowe. Technologie migawkowe bardzo obciążają sprzęt w przypadku gier. Przy wykorzystaniu Nvidia 3D Vision należy się liczyć z dwukrotnym spadkiem liczby klatek na sekundę. Technologia polaryzacyjna powinna być pod tym względem o wiele mniej wymagająca dla sprzętu. Testy przeprowadziliśmy na nastepującej platformie sprzętowej:
- procesor: Core i7 960 3,2 GHz
- pamięć: 6 GB RAM 1333 MHz
- karty graficzne: Radeon HD 6870 (Catalyst 11.6) i GeForce GT 440 (Forceware 275.33)
- system: Windows 7 64-bit
- sterowniki 3D: TriDef 3D 1.2.9
Resident Evil 5
Resident Evil 5 DX10: 1920 x 1080, ustawienia wysokie
[śr. klatki/s] Radeon HD 6870
Tryb 2D | 123 |
Tryb 3D | 68 |
Resident Evil 5 DX10: 1920 x 1080, ustawienia niskie
[śr. klatki/s] GeForce GT 440
Tryb 2D | 40 |
Tryb 3D | 18 |
Ku naszemu zaskoczeniu spadek wydajności był bardzo duży. W przypadku obu kart sięgał on około 50%. O ile w przypadku karty Radeon HD 6870 nie robiło to różnicy (rozgrywka i tak była bardzo płynna), to karty klasy GT 440, które ledwie radzą sobie w 2D, po prostu odpadają. Testy przeprowadzono z wyłączonym antyaliasingiem i rozmyciami przy ruchu.
Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas: 1920 x 1080, ustawienia ultra
[śr. klatki/s] Radeon HD 6870
Tryb 2D | 60 |
Tryb 3D | 44 |
Fallout: New Vegas: 1920 x 1080, ustawienia średnie
[śr. klatki/s] GeForce GT 440
Tryb 2D | 63 |
Tryb 3D | 34 |
Kolejna gra i ulga. Niewielki spadek wydajności w stosunku do 2D na karcie Radeon HD 6870, a przy zmniejszeniu detali do średnich możemy grać w 3D nawet na karcie klasy GT 440. Tutaj spadek wydajnościowy jest już większy, ale jest to karta o małej wydajności, słabo sprawdzająca się w wysokich rozdzielczościach. Dodatkowo należy napomnknąć, że Fallout: New Vegas w 3D wygląda po prostu świetnie. W przypadku mocniejszej karty testy przeprowadzono z AA (x4), a w przypadku słabszej z wyłączonym wygładzaniem krawędzi.
Lost Planet 2
Przy okazji testów w tej grze sprawdziliśmy również tryb Wirtualnego 3D (konwersja 2D do 3D). Jego zaletą ma być to, że przynosi niewielkie spadki wydajności w stosunku do trybu 2D, natomiast wadą, że efekt trójwymiarowości jest zdecydowanie mniej doskonały.
Lost Planet 2 DX9: Test B, 1920 x 1080, ustawienia wysokie
[śr. klatki/s] Radeon HD 6870
Tryb 2D | 58 |
Tryb wirtualnego 3D | 52 |
Tryb 3D | 42 |
Lost Planet 2 DX9: Test B, 1920 x 1080, ustawienia niskie
[śr. klatki/s] GeForce GT 440
Tryb 2D | 39 |
Tryb wirtualnego 3D | 32 |
Tryb 3D | 18 |
W przypadku szybszej karty spadek płynności do pełnego 3D jest całkowicie akceptowalny, a przy wirtualnym 3D bardzo niewielki. W przypadku słabszej karty istnieje możliwość rozgrywki przy użyciu trybu wirtualnego 3D, ale przy pełnym 3D wydajność spada do poziomu uniemożliwiającego rozgrywkę. Trzeba też przyznać, że efekt wirtualnego 3D sprawdza się w przypadku tej gry całkiem przyzwoicie. Testy przeprowadzono z wyłączonym AA i rozmyciem w ruchu. Opcje te powodowały bardzo poważny spadek wydajności w trybie 3D.
Porównanie wydajności w grze w 2D, wirtualnym 3D i pełnym 3D
Wydajność w pełnym, prawdziwym 3D będzie więc różna i zależna od gry. W przypadku Resident Evil 5 spada ona bardzo, ale Lost Planet 2 i Fallout: New Vegas radzą sobie z trybem 3D wręcz znakomicie. Na oficjalnym forum TriDef 3D można znaleźć informację, jak poprawić wydajność poszczególnych tytułów i jakich ustawień się wystrzegać. Wirtualne 3D może pozwalać na rozgrywkę nawet na słabej karcie graficznej.
Podsumowanie
Firma LG wykonała swój ruch, nadeszła pora na odzew potencjalnych odbiorców. Technologia polaryzacyjna jest tańsza od technologii aktywnej, mniej uciążliwa dla odbiorcy, a zarazem oferuje dobry efekt trójwymiarowości. W cenie zbliżonej do monitora 120 Hz otrzymujemy praktycznie cały zestaw do zabawy z 3D. Nie potrzebujemy ani wymagających ładowania, drogich i potężnie męczących wzrok okularów migawkowych, ani też znacznego zwiększenia mocy obliczeniowej komputera pod kątem generowania grafiki 3D.
Minusem w porównaniu do technologii migawkowej jest obniżona rozdzielczość i nieco mniejszy efekt głębi, jednak otrzymujemy w zamian bardzo dobrą jasność obrazu, co w przypadku "migawek" jest sporym problemem.
Monitor LG D2342P z Cinema 3D
Sama jakość obrazu to również nie wszystko - dochodzi tu cena, wygoda użytkowania i te wszystkie inne rzeczy, które sprawiają, że użytkownicy wybierają produkty oparte na tych, a nie innych rozwiązaniach. To już ostatni odcinek naszego cyklu z technologią Cinema 3D firmy LG i musimy przyznać, że zrobiła na nas jak najbardziej pozytywne wrażenie. Oczywiście same technologie 3D są wciąż dalekie od doskonałości i sporo czasu minie zanim upowszechnią się pod naszymi strzechami, jednak obecnie LG Cinema 3D jest z pewnością jednym z ciekawszych rozwiązań na rynku. Monitor polecamy użytkownikom domowym, którzy chcą osiągnąć efekty 3D niższym kosztem i myślą też o własnym zdrowiu.
Podsumowanie | |||
plusy: • pełny zestaw 3D w rozsądnej cenie • dwie pary okularów w zestawie • podświetlenie LED • akceptowalne zmniejszenie wydajności w grach 3D przy użyciu karty dla graczy • VESA | |||
minusy: • przeciętna ergonomia monitora • słabe kąty widzenia w 3D | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 1250 zł | |||
Technologie 3D w komputerach
Publikacje przygotowane w cyklu benchmark ekspert:
- Komputery i technologie 3D - szczypta historii
- Komputery i technologie 3D - tu i teraz
- Komputery i technologie 3D - tańsze 3D od LG
Komentarze
110Samo 3D w niewygórowanej cenie nie przekona użytkowników do jego zakupu. Jeśli byłby przynajmniej średni przy pracy w 2D, dodatek w postaci takiego 3D pewnie miałby dość duża wagę przy podejmowaniu decyzji. Ale w tak w ciemno, czy po takim opisie jak wyżej, wcale nie jestem przekonany nawet do wzięcia go pod uwagę przy zakupie.
A teraz pytanie - czy po podłączeniu konsoli Xboxa lub Playa też będę miał 3D bo oprogramowania żadnego nie wgram przecież na konsole. Da się to aktywować w bezpośredni monitorze?
Co zaś do samej jakości obrazu to na dużych powierzchniach o jednolitym odcieniu robi się taki nieprzyjemny efekt widocznych ciemnych linii ale nie wiem czym to jest spowodowane. Wyświetlany tekst też nie wygląda zbyt dobrze. Co do jakości filmów oglądanych z większych odległości jest naprawdę dobrze a obraz jest bardzo jasny już przy ustawieniu na 30%.
Ciekaw jestem tylko jak wygląda obraz z gry na takim TV, który przetwarza obraz 2D w 3D - czyli nie ma spadku ilości FPS bo to TV się tym zajmuje?
Mam Samsunga T240HD i kolory jeszcze są w porządku, ale czas reakcji po prostu zabija (ogromne smugi). Przyznam, że w sprawie tego LG byłem specjalnie w Voibisie ze swoim kabelkiem HDMI (po podpięciu nim udostepniane są dodatkowe opcje) i z własnymi filmami w 3D. Efekt jest niesamowity, ale na sprawdzenie kolorów i czasu reakcji zabrakło mi czasu (poza tym nie miałbym jak odpalić jakiejś gierki). Monitora mam zamiar używac do PS3, tylko interesują mnie kolory i rzeczywisty czas reakcji, ponieważ jak wszyscy wiemy, nie wszystkie gry są jeszcze robione pod 3D.
Panowie redaktorzy, można prosić o odpowiedz?
acer z okularami nvidi za 1 199 zł.Gdybym nie miał w budzie radka może bym sie skusił?
Chodzi mi o wspomniane wcześniej kolory, czas reakcji, itp.
Skoro jesteś użytkownikiem tego monitora, to proszę odpowiedz mi na poniższe pytania:
1. Jak jest z kolorami? Czy są naturalne/dobre?
2. Jak z czasem reakcji? Widac w grach (np Fifa lub Pes bo w sportowych jest to najbardziej widoczne) lub filmach smużenie?
''W przypadku gry uruchomionej w Full HD (1920 x 1080), oprogramowanie TriDef 3D generuje dwa obrazy, które finalnie są łączone w jeden Full HD. Mamy więc 3D w Full HD? Mamy. Sęk w tym, że jedno oko widzi linie parzyste, a drugie nieparzyste - każde z nich widzi po 540 linii z 1080. Teoretycznie w sumie otrzymujemy pełne 1080, jednak taki obraz nie dorównuje jakością do zwykłego Full HD w 2D. W technice migawkowej do każdego oka dochodzi pełny obraz Full HD. ''
A czy jeśli puszczę gre zrobiona pod 3d to wtedy tez jest gorsza rozdzielczość, czy jak to jest? Czy wtedy jest normalnie?
OGÓLNIE POLECAM W 100%, DO PS3 I DO PC NAJLEPSZY MONITOR JAKI MIAŁEM!!! NIE TYLKO DO 3D!!!
Jak będę w domu zapodam test na kilku grach w 3D i 2D jak to wygląda u mnie na intel core 2 quad 6600 2,4 gtx 460 gigabyte 6 GB ram. Minusem jest to że można grać tylko na rozdzielczościach 1920 × 1080 na mniejszych obraz w 3d się psuje, tak że wymagania gier rosną :/
Jeśli masz zamiar więcej filmów oglądać w 3D to warto kupić, efekt bardzo fajny, ale co do gier to kwestia zastanowienia.
http://forum.benchmark.pl/topic/31752-test-wydajnosci-gier-w-3d-lg-d2342p/
kąy poraszka,black ops widać postacie podwujnie
nie wiem może cos nie tak pomocy
2500k 3.3
4gb ram
radeon 6950 2gb
O ile w trybie 2D monitor się sprawdza, o tyle w trybie 3D to jedna wielka porażka
1) Tylko Dx9
2) Nie można ruszać głową, ani przesuwać się na krześle. Wystarczy spojrzeć nie pod tym kątem, pod jakim ustawiliśmy monitor, a całe 3D się rozlewa i mamy "nadprogramowe efekty"
Jak to pisał Wiech "pic, lipa i fotomontaż" a z takimi efektami to prezesie LG, "jedź pan na Grójec" :)
http://www.chem.ug.edu.pl/~jaromir/3D1_2011.html
Co do tego artykuly, to ktos kto pisze ze generacja obrazu 3D w trybie wyswietlania polaryzacyjnego (np. interlaved) to mniejszy spadek ilosci generowanych klatek niz dla rozwiazania migawkowego, od razu pokazuje iz nie ma bladego pojecia o sposobie generowania obrazu 3D w grach. Dobrze ze sa porowania praktycznej jakosci obrazu 3D ale jesli juz to nalezalo by porownac sterowniki iz3D, TriDef oraz Nvidia 3D jak i rozne tryby wyswietlania i przesylania obrazu 3D.
Jesli chodzi o praktyczny odbior obu tych rozwiazan to trekst jest sponsorowany czy nie, w praktyce odbior obrazu 3D na okularach migawkowych przypomina siedzenie przed monitorem CRT z odswierzaniem 60Hz. Mnie juz po 10 minutach bola oczy. Spadek rozdzielczosci w polaryzacji nie jest praktycznie odczuwalny w filmach bo i tak wiele z nich jest w formacie skompresowanycm rozpakowywane dopiero na ekranie telewizora przez procesor obrazu lub np. dekoder TV kablowej. W przypadku gier max. spadek liczby fpsow wynosi 50% bo zawsze sa generowane dwa obrazy niezaleznie od sposobu pozniejszego wyswietlania. Jak to szybko jest u was zawsze mozecie sobie przetestowac w trybie anaglyphowym bo sterowniki iz3d lub TriDef maja to dostepne w wesji demo.
Podłączam monitor,,,,,komp odpalony,,,,ja zajarany,,,i odpalam,,,,,,patrze i patrze a tu widze poziome paski. Po 10 minutach czytania w necie wiadomości widziałem poziome paski na całym ekranie, po jakimś czasie miałem w oczach objawy hmm jak to nazwać...takie żaluzjowe widzenie. Czyli popatrz sobie na słońce przez żaluzje i później szybko mrugaj,,,,..i to był problem w 2D....hmm 3D nawet fajnie wyglądało, filmiki na płycie robiły na mnie wrażenie, ale jednak 2D jest podstawa....To był monitor LG cinema 3D, następnym problemem LG są rysy na obudowie...hehe nawet pieluchą tetrową nie czyść bo porysujesz......brak materiałów do czyszczenia-zawsze rysy...Na 6-ciu ludzi co poprosiłem o pomoc w "patrzeniu"na ekran, 3-ech ludzi widziało poziome mikroskopijne czarne paski oddziela"piksele".....zanim kupisz popatrz bardzo mocno...powodzenia dla wszystkich benchmarków....