Test Marvel’s Guardians of the Galaxy - NVIDIA twierdzi, że GeForce RTX 3070 wystarczy do ray-tracingu
Testujemy Marvel's Guardians Of The Galaxy i sprawdzamy jak mocna, ale nie topowa karta poradzi sobie w tej grze z włączonym ray-tracingiem. Czy konieczne będzie użycie technologii DLSS?
- Strażnicy Galaktyki wykorzystują ray-tracing w odbiciach i dla odmiany w odbiciach
- Nie zabrakło tu również NVIDIA DLSS, a z dodatkowych technologii jest tu FidelityFX CAS
- Do gry z ray-tracingiem w rozdzielczości QHD firma NVIDIA zaleca GeForce RTX 3070, a UHD - GeForce RTX 3080
Strażnicy Galaktyki w końcu wylądowali i oferują między innymi sprzętowy ray-tracing oraz technologię DLSS. Czy karta NVIDIA GeForce RTX 3070 faktycznie wystarczy do rozgrywki w rozdzielczości 2560 x 1440 i włączonym ray-tracingiem? NVIDIA twierdzi, że tak - my sprawdzamy!
W tym artykule skupiamy się na kwestiach technicznych, a jeśli inteteresuje was nasza opinia na temat samej gry, nie omieszkajcie zajrzeć do recenzji Marvel's Guardians Of The Galaxy.
Marvel's Guardians Of The Galaxy - wymagania wersji PC
Wymagania podane przez NVIDIę są jasne i przejrzyste. Jeśli chcesz liznąć ray-tracingu w tej grze, to wystarczy ci nawet RTX 2060. Do ray-tracingu na poziomie wysokim w rozdzielczości 2560 x 1440 przyda się już karta NVIDIA GeForce RTX 3070, a do poziomu ultra RTX 3080. Jak z ray-tracingiem radzą sobie karty Radeon? To już sprawdzimy następnym razem.
Marvel's Guardians Of The Galaxy - ustawienia jakości grafiki (PC)
Strażnicy Galaktyki oferują dwie opcje ray-tracingu. Pierwsza dotyczy odbić i możemy ustawić ją na poziom ultra, bardzo wysoki i wysoki. Druga dotyczy odbić na niektórych przezroczystych powierzchniach i można ją jedynie włączyć lub wyłączyć.
Jak widać twórcy zrezygnowali z wprowadzenia globalnego oświetlenia za pomocą RT. Moim zdaniem... słusznie, bowiem opcja ta nie daje znaczących zmian w jakości obrazu, a potrafi mocno obciążyć karty graficzne i tym samym spowolnić działanie gry.
Nie zabrakło tu również NVIDIA DLSS, czyli zaawansowanego skalowania, które potrafi znacznie przyśpieszyć działanie gier na kartach NVIDIA GeForce RTX (wyposażonych w rdzenie Tensor). Jeśli uważamy, że obraz po zastosowaniu DLSS jest za bardzo rozmyty, możemy wykoszystać również wyostrzanie DLSS.
Z innych technologii z pewnością warto tu napomknąć również o wyostrzaniu FidelityFX CAS, które zadziała na każdej w miarę nowoczesnej karcie graficznej (w odróżnieniu od DLSS, które zadziała tylko na kartach GeForce RTX). Opcja ta jest zwłaszcza przydatna w przypadku renderowania gry w niższych rozdzielczościach (resolution scale), bowiem uzyskamy ostrzejszy i bardziej bogaty w detale obraz pomimo niższej jakości. Przypominamy, że FidelityFX CAS, a FidelityFX Super Resolution (FSR) to dwie zupełnie różne technologie.
Żeby zobaczyć ile faktycznie dają odbicia realizowane za pomocą ray-tracingu przewińcie poniższy film do 1:33.
Jak widać odbicia realizowane bez ray-tracingu są zdecydowanie bardziej prymitywne i dopiero zastosowanie RT daje nam naprawdę świetny efekt.
O tym, że DLSS świetnie sprawdzi się w połączeniu z RT nie trzeba nikogo przekonywać, a efekt połączenia obu tych technologii zobaczycie na wideo poniżej.
Marvel's Guardians Of The Galaxy - testy wydajnościowe
W testach wykorzystaliśmy platformę z kartą graficzną NVIDIA GeForce RTX 3070. Sercem komputera był procesor AMD Ryzen 7 5700G z pamięciami 3933 MHz (synchronicznie). Gwoli ścisłości - wydajność procesorów AMD Cezanne z zewnętrzną kartą graficzną będzie zbliżona do modeli Ryzen serii 3xxx, a nie 5xxx bez zintegrowanej grafiki (Vermeer), ze względu na dwukrotnie mniejszą pamięć L3.
Guardians of the Galaxy – 2560 x 1440 (bez ray-tracingu i DLSS)
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 3070 FE
Wysokie | 127 90 |
Bardzo wysokie | 122 85 |
Ultra | 119 82 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Strażnicy Galaktyki na GeForce RTX 3070 (bez włączonego ray-tracingu) po prostu śmigają. Można śmiało wykorzystać ustawienia ultra i rozdzielczość 4K UHD i wciąż uzyskać pełną płynność działania (średnio ponad 60 klatek na sekundę). Stusunkowo niewielkie różnice pomiędzy ustawieniami można złożyć na karb możliwości procesora.
Guardians of the Galaxy – 2560 x 1440, ustawienia ultra + ray-tracing (bez DLSS)
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 3070 FE
RT Wysokie | 90 66 |
RT Bardzo wysokie | 76 52 |
RT Ultra | 64 49 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Mało tego! Nawet przy ray-tracingu ultra w rozdzielczości QHD możemy się cieszyć średnio ponad 60 klatkami na sekundę. NVIDIA zdecydowanie nie mijała się z prawdą - GeForce RTX 3070 świetnie sprawdzi się w tej grze w rozdzielczości 2560 x 1440 i nawet RT mu nie straszny.
Jeśli jednak jesteśny posiadaczami RTX 3070 i zależy nam na pełnym ray-tracingu w rozdzielczości 4K UHD, czy też większej liczbie klatek na sekundę w rozdzielczości (W)QHD to wypada sięgnąć po DLSS.
Topowa karta GeForce RTX 3080 Ti w 4K UHD i maksymalnych ustawieniach z ray-tracingiem (bez DLSS) wyciąga średnio prawie 100 klatek na sekundę. Zajętość VRAM - ponad 6 GB.
Guardians of the Galaxy – 2560 x 1440, ustawienia ultra + ray-tracing + DLSS zbalansowany
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 3070 FE
RT Bardzo wysokie | 99 69 |
RT Ultra | 90 58 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Skoro już dysponujemy procesorem z zintegrowaną grafiką, pozwólmy na chwilę odpocząć GeForce RTX 3070 i sprawdźmy, czy wbudowany w procesor układ Radeon Vega 8 poradzi sobie ze Strażnikami.
Guardians of the Galaxy – 1920 x 1080
[kl./s.] zintegrowana grafika Radeon Vega 8 (AMD Ryzen 7 5700G + RAM 3933 MHz)
Niskie – scale 70% + CAS | 43 33 |
Niskie – scale 80% + CAS | 38 30 |
Niskie | 29 22 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Cóż, nikt nie spodziewał się szaleństw, ale nie jest dobrze. Może zintegrowane grafiki w procesorach nowej generacji pozwolą na płynną grę w Strażników Galaktyki.
Twój komputer nie pozwoli Ci na komfortową rozgrywkę w Guardians Of The Galaxy? Nie martw się, gra jest dostępna również w GeForce Now.
Implementacja ray-tracingu w Strażnikach Galaktyki
Guardians Of The Galaxy nie dość, że jest dobrą grą, to jeszcze sensownie zaprojektowaną pod względem wykorzystania ray-tracingu i wymagań sprzętowych. Nikt się tu nie bawił w globalne oświetlenie RT, które daje efekty niewspółmierne do pożeranej mocy obliczeniowej. Mamy tu do czynienia tylko z odbiciami, ale za to bardzo dobrze zrealizowanymi. Nie jest to może poziom odbić jak w Control, ale i wymagania sprzętowe są znacznie niższe. Posiadacze kart RTX dodatkowo zawsze mogą włączyć do akcji DLSS.
Komentarze
5