Za wielkimi zmianami stoją wizjonerzy, którym zawdzięczamy obecną branżę gier, oraz nieśmiertelne klasyki.
Podobne artykuły |
Gry komputerowe to stosunkowo młoda gałąź przemysłu rozrywkowego, gdyż sięga raptem początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Zupełnie jak w przypadku przemysłu filmowego, branży muzycznej, czy innych form rozrywki, za wielkimi zmianami stali wybitni wizjonerzy, którym zawdzięczamy to, czym dzisiaj jest branża gier, oraz to co nazywamy nieśmiertelnymi klasykami.
W niniejszym artykule zajmę się najważniejszymi osobistościami w branży gier. Ludźmi, którzy kiedyś wpłynęli na jej rozwój, oraz tymi którzy dzisiaj kreują nowe idee i poszerzają horyzonty. Lista zawiera piętnaście nazwisk osób, których dokonania były kamieniami milowymi dla przemysłu. Niejako gościnnie w piętnastce znajdują się trzy postacie, dzięki którym gry video stały się częścią kultury masowej. Pozostali to w głównej mierze twórcy tytułów, które stały się prekursorami swoich gatunków i wyznaczyły kierunki dla innych.
Dobór nazwisk jest po części subiektywny, gdyż zależy w dużej mierze od hierarchii przyjętych kryteriów, która dla 10 różnych osób może być całkowicie inna. Dla jednego gracza ważniejsza mogła być premiera Sim City, dla drugiego - premiera Cywilizacji. Dlatego też zdecydowałem się nie umieszczać miejsc na liście, choć uczciwie muszę przyznać, że rozpocząłem od osób mających dla mnie względnie najmniejsze znaczenie. Za to już okolice środka listy są bardzo płynne i ruchome. Oczywiście znalazłoby się jeszcze co najmniej kilka jednostek, które można by zamieścić, jednak ich ewentualna obecność to już bardziej osobiste preferencje. Zdecydowana większość tuzów została uwzględniona.
Poznajmy bliżej wielkich cyfrowych magików, którzy dokładali wszelkich możliwych starań i podnosili swoje umiejętności aby wyczarować dla nas inny, magiczny wymiar, w który możemy się przenieść niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki...