Test NVIDIA GeForce RTX 3060 - scrolluj dalej górniku, to nie karta dla ciebie!
Testujemy kartę graficzną Palit GeForce RTX 3060 Dual OC, który może stać się następcą popularnej GTX 1060. Jak sprawdza się w grach i... czy będzie dostępna w sklepach w normalnych cenach?
O tym jaka jest sytuacja na rynku kart graficznych rozpisywać się nie będę, bo nie chcę drażnić czytelników. Masowe wykupowanie kart do kopalni kryptowalut sprawiło, że na rynku jest deficyt kart graficznych, a nieliczne egzemplarze w sklepach dostępne są w wariackich cenach.
NVIDIA postanowiła coś zrobić w tej sprawie i oprócz zapowiedzi produkcji kart graficznych przeznaczonych wyłącznie do koparek, również ograniczyła możliwość wydobycia kryptowalut na swoim najnowszych dziecku, czyli NVIDIA GeForce RTX 3060 - która to właśnie dziś ma swoją światową premierę.
Jest to karta ze średniego segmentu i w tej chwili najmniej wydajny model z rodziny NVIDIA Ampere. To wciąż model RTX, a więc ma on sprzętową obsługę ray-tracingu oraz technologii DLSS.
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC - testujemy następcę GTX 1060
Młodszy brat testowanej na naszych łamach GeForce RTX 3060 Ti (testy tej karty wykonane są jeszcze za pomocą starej procedury testowej) ma dwie potężne zalety. Po pierwsze jest to model tańszy, a po drugie jest on wyposażony w 12 GB VRAM. Jest to więcej nie tylko od modeli RTX 3060 Ti i RTX 3070, które były wyposażone w 8 GB VRAM, ale i od RTX 3080, która miała 10 GB VRAM na pokładzie. Dodajmy do tego owe ograniczenie w wydobyciu kryptowalut i przy odrobinie szczęścia otrzymamy bardzo dobrą kartę ze średniego segmentu, która dla górników będzie zupełnie nieatrakcyjna. Chyba, że szybko znajdą sposób, aby owe ograniczenie obejść...
Ograniczenie w wydobyciu kryptowalut na GeForce RTX 3060
Karta wykrywa działanie algorytmu Dagger-Hashimoto, który wykorzystuje się w wydobyciu Ethereum i ogranicza wydajność o około połowę. Sprawdziliśmy wydajność również za pomocą algorytmów octopus, kawpow, cuckatoo oraz cuckoo_ae i faktycznie nie widać tam żadnych ograniczeń. Wydobycie altcoinów za pomocą tych algorytmów nie jest w tym momencie tak opłacalne jak kopanie ETH, ale to może się przecież zmienić...
Wedle NVIDII nowa karta jest około 30% szybsza od GeForce RTX 2060 i powinna charakteryzować się podobną wydajością jak RTX 2070. Sprawdzimy to już za chwileczkę...
GeForce RTX 3060 - karta dla graczy z blokadą wydobycia kryptowalut
- Cena Palit GeForce RTX 3060 Dual OC
- Specyfikacja GeForce RTX 3060 i porównanie do innych modeli
- Testy wydajnościowe RTX 3060
- Pobór energii i temperatury RTX 3060
- Test GeForce RTX 3060 - czy warto kupić?
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC - cena
I tu nas macie. Nie znamy sugerowanej ceny tego producenta - jednak od jakiegoś czasu i tak nie mają one praktycznie żadnego znaczenia, bo sklepy potrafią pomnożyć cenę MSRP (czyli cenę sugerowaną przez producenta) razy dwa... W teorii karta jest dobrze wyceniona i powinna kosztować około 1600 złotych. Pozostaje nam sprawdzić dostępność i ceny sklepowe - już dziś po 18:00.
GeForce RTX 3060 - specyfikacja i porównanie do innych modeli
Model | GeForce RTX 2060 Super | GeForce RTX 2070 Super | GeForce RTX 3060 | GeForce RTX 3060 Ti |
Generacja | Turing / 12 nm | Turing / 12 nm | Ampere / 8 nm | Ampere / 8 nm |
Układ graficzny | Turing TU106 | Turing TU104 | Ampere GA106 | Ampere GA104 |
Jednostki cieniujące | 2176 | 2560 | 3584 | 4864 |
Jednostki teksturujące | 136 | 160 | 112 | 152 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 64 | 64 | 80 |
Rdzenie Tensor | 272 | 320 | 112 (3. gen) | 152 (3. gen) |
Jednostki RT | 34 | 40 | 28 (2. gen) | 38 (2. gen) |
Taktowanie rdzenia | 1470/1650 MHz | 1605/1770 MHz | 1320/1777 MHz | 1410/1665 MHz |
Moc obliczeniowa | 7,2 TFLOPS | 9,1 TFLOPS | 12,7 TFLOPS | 16,2 TFLOPS |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 8 GB GDDR6 256-bit | 12 GB GDDR6 192-bit | 8 GB GDDR6 256-bit |
Taktowanie pamięci | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 15 000 MHz | 14 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 448 GB/s | 360 GB/s | 448 GB/s |
TGP (zasilanie) | 175 W (8-pin) | 215 W (6+8-pin) | 170 W (1 x 8-pin) | 200 W (1x12-pin) |
Interfejs | PCIe 3.0 | PCIe 3.0 | PCIe 4.0 | PCIe 4.0 |
Cena (MSRP) | $399 | $499 | $329 | $399 |
Zgodnie z nazwą model Palit GeForce RTX 3060 Dual OC jest modelem fabrycznie podkręconym. Boost w stosunku do referencyjnych ustawień został zwiększony do 1837 MHz.
porty karty, do dyskpozycji mamy 3x DosplayPort i jedno złącze HDMI
Testy wydajnościowe karty Palit GeForce RTX 3060 Dual OC
Jak już wspominaliśmy wcześniej, nasza platforma testowa oparta na Intel Core i9 9900K odeszła na zasłużoną emeryturę. Wymieniliśmy też procedurę testową - znalazły się w niej cztery nowe gry. Darujcie brak w wynikach niektórych kart (pracujemy nad uzupełnieniem). Jednak już RTX 2060 Super po podkręceniu była naprawdę blisko RTX 2070, więc wyniki łatwo estymować.
Nasza obecna platforma testowa przedstawia się następująco:
- Procesor: AMD Ryzen 9 5900X (ustawienia: automatyczny PBO)
- Pamieć RAM: 2 x 16 GB 3800 MHz (ustawienia: synchronicznie)
- Płyta główna: MSI X570 Godlike (AMD AM4 AGESA V2 PI 1.2.0.0)
- SSD PCIe 4.0: Corsair MP400
Przejdźmy jednak do samej karty. Co z możliwościami (dalszego) OC? Z karty można wycisnęliśmy 1984 MHz na rdzeniu (w rzeczywistości karta w grach boostowała do 2100 MHz) i przyśpieszyliśmy VRAM prawie do 2000 MHz.
Od lewej: domyślne ustawienia karty, automatyczne podkręcanie przez GeForce Experience i ręczne OC
Kartę przetestowaliśmy w trzech ustawieniach:
- Domyślne ustawienia - 1320/1837/1875 MHz (Base/Boost/VRAM)
- Domyślne ustawienia z technologią SAM / Resize BAR
- Ręczne podkręcenie GPU do 1984 MHz (Boost) i VRAM do 1980 MHz z technologią SAM / Resize BAR
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 16922 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 14974 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14412 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13589 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11925 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 11887 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 9814 |
[OC] GeForce RTX 3060 | 9801 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 9342 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 9304 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 8836 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 5422 |
AMD Radeon RX 580 | 4770 |
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 17510 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 15104 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14430 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13487 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11584 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 11550 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 9308 |
[OC] GeForce RTX 3060 | 9300 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 8800 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 8773 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 8271 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 4885 |
AMD Radeon RX 580 | 4272 |
3D Mark - Port Royale (hybrid ray-tracing)
[punkty]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 11324 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 8845 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 8120 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 7696 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 7044 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 6773 |
[OC] GeForce RTX 3060 | 5416 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 5105 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 5062 |
3D Mark - DXR Ray-tracing feature test
[kl./s.]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 48,24 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32,91 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 30,29 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 26,82 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 22,95 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 22,18 |
[OC] GeForce RTX 3060 | 21,19 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 19,81 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 15,38 |
W stosunku do 3060 Ti karta ma prawie 1300 jednostek cieniujących mniej, jak i mniejszą przepustowość pamięci VRAM. Dodajmy, że technologia SAM/Resize BAR nie ma aktualnie żadnego wpływu na wyniki 3D Marka.
Horizon: Zero Dawn – 1920 x 1080
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 166 117 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 142 99 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 134 99 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 132 98 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 121 91 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 113 86 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 103 79 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 99 78 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 99 76 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 99 76 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 89 70 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 88 70 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 54 46 |
AMD Radeon RX 580 | 49 40 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Horizon: Zero Dawn – 2560 x 1440
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 136 101 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 116 85 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 108 83 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 106 83 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 96 76 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 90 71 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 81 65 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 77 62 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 77 62 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 76 63 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 68 57 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 66 55 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 40 35 |
AMD Radeon RX 580 | 37 32 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Horizon: Zero Dawn – 3840 x 2160
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 81 66 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 64 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 61 52 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 60 50 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 54 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 51 44 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 45 38 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 41 35 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 40 35 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 37 33 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 36 31 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 21 19 |
AMD Radeon RX 580 | 19 17 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wydajność zdecydowanie wyższa od RTX 2060 Super FE, a po podkręceniu karta tak ładnie przyśpiesza, że ląduje nie tak znowu daleko od 2080 Super FE! Oznacza to, że po OC może nie tylko mierzyć się z RTX 2070, ale i nawet z RTX 2070 Super (wydajność będzie oczywiście zależała od konkretnej gry).
Technologia SAM nie działa w tej grze - nie wystarczy tylko włączyć jej w BIOS, sterownik karty graficznej również musi na to zezwolić. Najwyraźniej w tym przypadku SAM powoduje jakieś problemy (w przypadku Radeonów, SAM również nie działa w tej grze).
AC: Valhalla – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra wysokie
ASUS ROG RX 6800 OC | 105 74 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 92 68 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 81 59 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 81 59 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 80 60 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 75 56 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 72 52 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 70 52 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 70 53 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 67 50 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 65 49 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 62 47 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 50 38 |
AMD Radeon RX 580 | 42 33 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
AC: Valhalla – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra wysokie
ASUS ROG RX 6800 OC | 82 60 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 77 57 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 66 50 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 66 50 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 61 47 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 60 47 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 60 45 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 55 43 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 54 41 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 52 41 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 51 40 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 49 39 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 37 30 |
AMD Radeon RX 580 | 31 25 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
AC: Valhalla – 3840 x 2160
[kl./s.] ultra wysokie
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 54 41 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 49 38 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 45 36 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 43 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 40 31 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 38 31 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 35 28 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 33 27 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 32 26 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 31 25 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 29 23 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 20 17 |
AMD Radeon RX 580 | 17 15 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Ponownie lepiej do RTX 2060 Super FE, a dodatkowo do akcji wkracza SAM / Resize BAR (technologia SAM w tej grze działa również na Radeonach). Zrezygnowaliśmy z testowania SAM (bez OC) w 4K UHD, bowiem w przypadku tej karty przynosiło to minimalny wzrost wydajności (niezależnie od gry).
WD: Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 106 85 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 96 77 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 90 73 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 90 74 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 79 65 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 77 63 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 71 59 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 68 55 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 65 53 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 62 51 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 61 51 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 39 33 |
AMD Radeon RX 580 | 35 29 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
WD: Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 84 68 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 73 60 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 70 57 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 69 57 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 59 49 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 51 44 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 51 42 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 49 40 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 46 39 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 45 38 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 45 37 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 28 24 |
AMD Radeon RX 580 | 26 22 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
WD: Legion – 3840 x 2160
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 54 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 43 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 43 37 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 43 36 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 37 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 36 30 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 36 30 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 32 27 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 30 25 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 28 22 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 26 22 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 20 17 |
AMD Radeon RX 580 | 18 15 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Dopiero włączenie technologii SAM pozwala bardziej widocznie oddalić się od RTX 2060 Super FE (technologia SAM w tej grze nie działa na Radeonach).
Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 101 77 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 85 66 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 80 65 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 80 57 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 70 58 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 70 58 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 58 48 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 57 45 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 55 46 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 55 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 54 44 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 48 39 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 29 23 |
AMD Radeon RX 580 | 25 20 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 68 57 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 56 47 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 56 45 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 53 45 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 46 40 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 45 37 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 37 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 35 30 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 35 29 |
[SAM] GeForce RTX 3060 | 35 31 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 35 31 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 30 24 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 17 14 |
AMD Radeon RX 580 | 16 13 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 3840 x 2160
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 35 30 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 28 24 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 27 23 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 27 23 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 23 19 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 22 19 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 18 15 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 17 14 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 17 14 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 16 14 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 14 11 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 7 6 |
AMD Radeon RX 580 | 7 6 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Niewielka przewaga nad RTX 2060 Super, a na dodatek nie działa tu SAM (technologia SAM w tej grze działa na Radeonach). Zmodyfikowaliśmy nieco procedurę testową, by jeszcze mocniej "docisnąć" karty graficznej, więc wyników nie można porównywać z poprzednimi testami Cyberpunka.
Pobór energii i temperatury
Producent zaleca zastosowanie zasilacza o mocy przynajmniej 450 watów. Karta Palita wymaga podłączenia jednej 8-pinowej wtyczki zasilającej.
Pobór energii platformy z procesorem AMD Ryzen 9 5900X
[W]
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 498 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 411 |
ASUS ROG RX 6800 OC | 385 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC | 383 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 369 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 368 |
Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti | 343 |
ASUS Radeon TUF RX 5700 OC | 342 |
AMD Radeon RX 580 | 327 |
[OC+SAM] GeForce RTX 3060 | 317 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 311 |
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC | 302 |
ASUS Radeon RX 5500 XT 8 GB | 242 |
Po ręcznym OC średnie temperatury na rdzeniu przekraczały 70 stopni. ALE - GPU-Z wzbogacił się o pokazywanie również najgorętszego miejsca na chipie (co wcześniej było dostępne dla kart Radeon - co gorsza menedżer zadań Windows pokazywał właśnie tę temperaturę). Najwyższe zanotowane temperatury (hot spot) na modelu Palit (po OC) to 84 stopnie.
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC - czy warto kupić?
Z założenia to karta ze średniego segmentu, która ma się charakteryzować przystępną ceną (jak wcześniej GTX 1060, czy RTX 2060). Wedle naszych testów wydajność karty (w zależności od gry) waha się pomiędzy RTX 2060 Super, a RTX 2070 Super - a więc dokładnie jak twierdzi NVIDIA, jej średnia wydajność powinna być na poziomie RTX 2070. Dobrym posunięciem jest wyposażenie jej w 12 GB VRAM, chociaż powiedzmy sobie szczerze, że w tym segmencie wydajnościowym nie ma to jakiegoś super wielkiego znaczenia. Na pewno jednak dzięki temu karta jest bardziej przyszłościowa.
Najważniejsze cechy kart graficznych NVIDIA Ampere (GeForce RTX 30xx)
- Solidny skok wydajności - RTX 3060 wydajny jak RTX 2070
- Pamięć GDDR6 - w tym modelu jest to 12 GB, czyli więcej niż w RTX 3060 Ti, RTX 3070 i RTX 3080
- wraz z RTX 3060 NVIDIA udostępnia technologię SAM / Resize BAR która daje dostęp do całej pamięci karty równocześnie
- druga generacja rdzeni RT odpowiedzialnych za ray-tracing (dwukrotny wzrost wydajności)
- trzecia generacja rdzeni Tensor (do dwóch razy większa wydajność)
- technologia NVIDIA Reflex (zmniejszenie opóźnień i input laga w grach)
- technologia RTX IO (szybsze ładowanie gier, dzięki wczytywaniu danych bezpośrednio do pamięci karty i zmniejszeniu obciążenia CPU - niestety, wciąż bez wsparcia)
- NVIDIA Broadcast - wsparcie streamerów efektami audio i video opartymi na AI - usuwania dźwięków tła, usuwania tła (wirtualny green screen), czy śledzenia ruchów głowy (wirtualny kamerzysta)
Jak to w przypadku sprzętu ze średniego segmentu wszystko rozbija się o cenę, a tej... przewidzieć nie sposób (w teorii karta powinna kosztować 1600-1800 złotych i wiemy, że wybrane sklepy będą ją miały w niskiej cenie na stanie - nie wiemy natomiast w jakiej ilości).
Wiele zależy od tego czy górnikom uda się odblokować ten model i od ilości kart jaką na rynek rzucą producenci. To może być początek korekty cen kart graficznych, ale naszym zdaniem na rzeczywistą korektę to sobie jeszcze poczekamy...
Co do samej konstrukcji Palita nie mamy żadnych zastrzeżeń - wiadomo, że powinna to być jedna z tańszych kart, ale jest fabrycznie podkręcona, ma backplate, a na głośność systemu chłodzenia również nie można narzekać.
Jest to pierwsza karta dla graczy na rynku, której ograniczono wydajność w wydobyciu kryptowalut. Generalnie... jestem przeciwny jakimkolwiek ograniczeniom sprzętu przez producenta. Z drugiej strony doskonale rozumiem posunięcie NVIDII - dramatyczna sytuacja na rynku wymaga niestandardowych działań. Co z tego jeśli karty rozejdą się jak ciepłe bułeczki, skoro nie trafią do komputerów graczy i nie zdobędą rynku? Czy to zniechęci górników do wykupywania tego modelu i gracze będą mogli go spokojnie kupić w normalnej cenie? Czy górnikom uda się obejść zabezpieczenia karty? Wiele pytań, na które odpowiedzi poznamy już wkrótce.
Jest to również pierwsza karta NVIDII z obsługą Smart Access Memory / Resize BAR, którą wprowadzono wcześniej w Radeonach RX 6xxx. Moim zdaniem to jedna z ciekawszych technologii, która pozwala ograniczyć wpływ CPU i zwiększyć osiągi karty graficznej. Sprawdźcie, czy producent waszej płyty głównej udostępnił już odpowiedni BIOS i śmiało ją włączajcie (czy funkcja faktycznie działa możecie sprawdzić w Panelu Sterowania NVIDIA - no nie zapomnijcie zainstalować najnowszego sterownika GameReady). W wybranych tytułach zyskacie trochę wydajności całkowicie za darmo. Tutaj przychodzą dobre wieści, bowiem taka funkcja będzie działać na (pod warunkiem dostarczenia odpowiedniej aktualizacji BIOS przez producenta płyty):
- procesorach Ryzen 5xxx (Vermeer) i płytach serii 5xx i 4xx
- procesorach Intel 10th gen (Comet Lake) na wybranych płytach z chipsetami Z490, H470, B460 oraz H410
- procesorach Intel 11th gen (Rocket Lake)
Teoretycznie NVIDIA powinna udostępnić tę technologię dla wszystkich kart Ampere, ale nie wiemy, czy z dzisiejszą wersją sterownika będzie ona wszędzie działać (czy tylko w przypadku RTX 3060).
Tymczasem przypominamy, że już po 18:00 będzie można kupić kartę w polskich sklepach (przed 18:00 podawane ceny są zawyżone - więc warto polować!). Już za miesiąc firma AMD zaprezentuje swoich konkuretnów modeli RTX 3060 i 3060 Ti, czyli karty RX 6700 i 6700 XT, więc sytuacja powinna zrobić się jeszcze ciekawsza. Zakładamy, że razem z premierą tych kart pojawi się również odpowiedź AMD na technologię DLSS.
Palit GeForce RTX 3060 Dual OC - ocena
- średnia wydajność na poziomie GeForce RTX 2070 (FE)
- 12 GB pamięci GDDR6
- wsparcie technologii Smart Access Memory (Resizable BAR) na procesorach AMD i Intela
- 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- sprzętowa obsługa ray-tracingu i technologii DLSS
- wsparcie technologii NVIDIA Reflex i Broadcast
- dobry potencjał OC
- HDMI 2.1 i 3 x DP 1.4a
- energooszczędna
- nie ma co liczyć na cuda, jeśli chodzi o wydajność w ray-tracingu
Może Cię również zainteresować:
- ASUS ROG STRIX RX 6800 OC - to najlepszy model Radeona RX 6800
- Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti Eagle OC - polujesz na tańszego Ampere w wersji niereferencyjnej?
- Gry w 8K - walczymy w Star Wars Squadrons na karcie Gainward GeForce RTX 3090
Komentarze
61Przypomnijmy. 2060 szybko został zastąpiony następcą w postaci 2060S, który podniósł wydajność do poziomu 2070. Po długim oczekiwaniu dostajemy następcę 2060S w postaci 3060 o takiej samej wydajności?! Ktoś tam upadł na głowę czy co? Nawet sugerowana cena 1600-1800zł jest bardzo zbliżona do 2060S przed "górniczymi podwyżkami".
Czyli Nvidia drepta w miejscu udając, że idzie doi przodu. Masakra...
3060 zaczyna się od 3 tys PLN xD
Ktoś sobie tam niezłe żarty robi :P
Nędza. I to jeszcze za takie pieniądze.
Ośmieszyli się na czele ze sklepami - żerującymi na frajerach co wyciągnął rękę po te kastraty. Tak kastrata, z nałożonym kagańcem (a może klient będzie chciał odbić trochę z ceny, za którą kupił - dlaczego z góry każdy ma mieć coś zablokowane - toż to nie Apple).
Odnośnie samych wyników.
Bardzo słabo. Wiele osób liczyło na porządnego kopa coś jak odskok między 2080 vs 3080. A to co pokazała nVidia... Przykra zapchajdziura.
Kwestia dwóch miesięcy jak zostanie złamana...
https://www.computerbase.de/2021-02/geforce-rtx-3060-asus-msi-test/2/#diagramm-performancerating-perzentil-fps-1920-1080
Po uśrednieniu wyników z 17 gier:
6800XT zyskuje po aktywacji 6% wydajności zarówno w średnich FPS jak i percentylach (szybkość generowania klatek).
3060 zyskuje po aktywacji 1% wydajności w średnim FPS i traci 1% wydajności w percentylach.
Zatem rozwiązanie AMD jest zdecydowanie bardziej efektywne.
Vegas 18, premiere pro mnie interesuje
3.399 Pesos...
Dobry żart , tynfa wart :-)