Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.: wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów, konkretnego egzemplarza karty.
Nasze próby
Już po możliwościach starszych HD 6950/6970 podejrzewaliśmy, że nowy Radeon 7970 spokojnie powinien przekroczyć barierę 1 GHz. Tym bardziej, że AMD chwaliło się tym w prasówkach. Do podkręcania posłużył nam moduł AMD Overdrive dostępny w sterownikach Catalyst. Ustawiliśmy taktowanie rdzenia na 1 GHz i zaczęliśmy sprawdzać stabilność w grach… jest OK. Walczymy dalej – 1030, 1050, 1070, 1100 MHz! Karta wciąż działa stabilnie, a wydajność w grach systematycznie rośnie.
Sprawdzamy dalej… suwak skończył się na wartości 1125 MHz, natomiast pamięci operacyjnej na 1575 MHz (efektywnie 6300 MHz), a karta nadal pracowała bez problemów.
Trudno spotkać jakikolwiek inny akcelerator o referencyjnej budowie i bez podnoszenia napięcia zasilającego rdzeń, który osiągałby takie rezultaty. Jak widać, przejście do wymiaru technologicznego 28 nm i dopracowanie płytki drukowanej przyniosło wymierne korzyści.
Crysis - DX10
1920x1080, Maks. Detale, AA x4, AF x16
OC Radeon 7970 3GB (1125/1575) | 46 + 8 38 + 4 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 46 38 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 34 29 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 34 28 |
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 30 25 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Crysis 2 - DX11
1920x1080, Maks. Detale
OC Radeon 7970 3GB (1125/1575) | 52 + 10 34 + 7 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 52 39 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 52 34 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 33 17 |
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 29 15 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dirt 3 - DX11 - Norwegia
1920x1080, Maks. Detale, AA x4, AF x16
OC Radeon 7970 3GB (1125/1575) | 64 + 16 55 + 13 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 65 59 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 64 55 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 49 44 |
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 46 40 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Metro 2033 - DX11
1920x1080, Maks. Detale, AA x0, AF x4
OC Radeon 7970 3GB (1125/1575) | 41 + 11 24 + 9 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 41 24 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 35 26 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 31 21 |
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 29 19 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dawno nie widzieliśmy takich wyników. Wzrost liczby wyświetlanych kl./s był widoczny nie tylko we Frapsie. Wystarczyło włączyć Metro 2033, albo którąś z części Crysis, aby zauważyć znaczącą poprawę komfortu w grach.
Właściwościami w podkręcaniu jesteśmy mile zaskoczeni. Aż boimy się myśleć, co będzie gdy w ręce dostaniemy autorskie konstrukcje z lepszym chłodzeniem z możliwością podnoszenia napięcia GPU. :-)
Pobór energii
Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.).
Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwoma zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis (1920x1200).
Pobór energii - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar
Radeon 7970 3GB (925/1375) - ZeroCore | 64 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 75 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 80 |
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 81 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 82 |
Minęły już czasy gdy większość z nas interesowała jedynie wydajność karty w grach, a pobór energii był zupełnie nieważny. Bardzo poważnie podeszliśmy do oceny poboru energii przez Radeona 7970. Karta w trybie spoczynku wraz z platformą pobierały ok. 75 W, czyli nieco mniej od poprzedniej rodziny akceleratorów HD 6000 oraz konkurencyjnego GeForce GTX 580.
Pobór energii - Obciążenie
Crysis
Radeon 6950 2GB (800/1250) | 225 |
Radeon 6970 2GB (880/1375) | 275 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 288 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 300 |
W grach pobór komputera testowego wraz HD 7970 oscylował na poziomie 288 W. To tylko o włos więcej od Radeona 6970, a przecież obie dzieli wydajnościowa przepaść. Fanów kart Radeon z pewnością ucieszy także fakt, że karta pobierała mniej energii niż GeForce GTX 580.
Jakby nie patrzeć, relacja wydajność/pobór energii jest mocnym punktem akceleratora Radeon 7970.