John Carmack, mówiąc wprost, oszukał graczy. Każdy z pecetowców grających w Rage poczuł na pewno niemałe rozgoryczenie. Tytuł, dla którego to właśnie blaszaki miały być platformą wiodącą, został ostatecznie ukierunkowany głównie na konsole. Potwierdził to nie kto inny jak Carmack. O dziwo, bez zażenowania wyznał, że Rage był od podstaw tworzony pod konsole, a id Software nie widzi w PC-tach wiodącej platformy do gier.
Wersje konsolowe testowane były nieco wcześniej od tej dedykowanej komputerom osobistym. Tim Willits z id Software przyznał, że napotykano na ogromne problemy z dostosowaniem sterowników kart graficznych, zwłaszcza tych sygnowanych logo AMD. Z grą mają po dziś dzień problemy wszystkie starsze wersje sterowników. Remedium na błędy graficzne i niską wydajność są sterowniki AMD w wersji 11.10 preview 2 oraz ForceWare 285.38. Różnice nie są małe - sięgają często kilkunastu klatek na sekundę.
Silnik idTech 5 robiłby wrażenie, gdyby to co widzimy w grze było faktycznie dopracowane. Rozdzielczość tekstur w dniu premiery stała na dość... niskim poziomie. W sieci pojawiały się poradniki, które podpowiadały jak za pomocą kilku komend można ją zwiększyć. Takiego zabiegu dokonać mogli jednak jedynie posiadacze kart Nvidia.
4k | 8k |
16k |
W internecie znaleźć można wiele filmików, które dowodzą, że silnik w celu zwiększenia wydajności obniża jakość tekstur, które znajdują się za naszymi plecami. Spróbujcie wykonać bardzo szybki obrót. W niektórych lokacjach przeżyjecie poważny szok estetyczny. Pomijając te potknięcia, postapokaliptyczny świat został zaprojektowany w sposób przemyślany. Otoczenie robi ogólne pozytywne wrażenie, ale jest to głównie efekt wykorzystania bitmap.
Zastanawiacie się dlaczego Rage zajmuje na dysku aż 22 GB? To zasługa niczego innego jak właśnie tekstur w wysokiej rozdzielczości. Zaleca się instalowanie gry na szybkim dysku, zwłaszcza jeśli chcecie rejestrować materiały wideo. Obciążenie dysku niejednokrotnie drastycznie skacze do góry w trakcie doczytywania tekstur.
Ekran ustawień graficznych zmienił się od dnia premiery gry. Aktualizacja wydana w niedzielę wprowadziła trzy dodatkowe ustawienia graficzne. Do opcji zmiany rozdzielczości, ustawień antyaliasingu, jasności i trybu wyświetlania dołączyły możliwości modyfikacji filtrowania anizotropowego, synchronizacji pionowej oraz cache tekstur. Najprawdopodobniej żadnego z tych ustawień nie będziecie musieli zmieniać, jako że Rage działa poprawnie nawet na najsłabszych kartach graficznych.
Różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami ustawień prezentują poniższe zrzuty ekranu.
wysokie | niskie |
• Antyaliasing
AAx8 | AAx4 |
AAx2 | brak AA |
• Texture cache
mały | duży |
• Filtrowanie anizotropowe
low | high |