Procesory Intela, a procesory AMD: kwestia HT i Turbo Boost
W przypadku procesorów AMD sprawa jest jeszcze stosunkowo prosta, bowiem ilość fizycznych rdzeni równa się ilości rdzeni logicznych (wątków). Premiera procesorów o mikroarchitekturze Nehalem przyniosła jednak powrót zastosowanej onegdaj w Pentium IV technologii HT (HyperThreading – wielowątkowość). Obecność technologii HT oznacza po prostu, że każdy fizyczny rdzeń potrafi obsługiwać dwa wątki równocześnie.
Dzięki temu zabiegowi system operacyjny „widzi” dwukrotnie większą liczbę wątków. I tak dwurdzeniowy procesor widziany jest w systemie jako czterordzeniowy, a czterordzeniowy - jako ośmiordzeniowy. Oczywistym jest, że dwa rdzenie fizyczne z HT, nigdy nie będą tak wydajne, jak cztery rzeczywiste rdzenie, tym niemniej w przypadku aplikacji które potrafią dobrze wykorzystać zalety wielowątkowości (bądź przy wykorzystaniu wielu programów równocześnie), powinno przynieść to wzrost wydajności. Przy okazji testów notebooków wyposażonych w czterordzeniowe procesory Core i7 sprawdziliśmy wpływ HT na wydajność, wykonując testy z włączonym (4 rdzenie/8 wątków) i wyłączonym (4 rdzenie/4 wątki) HT. Benchmarki syntetyczne wykazały momentami wyraźną różnicę w wydajności, jednak nie udało nam się stwierdzić jakiejkolwiek różnicy w działaniu gier.
HyperThreading to jednak nie jedyny as w rękawie Intela. Nowe procesory wyposażone sa także w technologię TurboBoost, która zwiększa taktowanie aktywnych rdzeni procesora.
Wydawałoby się, że Intel znalazł złoty środek, równocześnie stosując w swoich procesorach technologię HT i TurboBoost. Dzięki temu swoje możliwości mogą pokazać zarówno aplikacje wykorzystujące wielowątkowość (HT), jak i na przykład te wykorzystujące tylko jeden rdzeń (TurboBoost). Rozwiązanie wydawałoby się idealne, zwłaszcza dla tych, którzy wahają się pomiędzy kupnem CPU z dwoma, a czterema rdzeniami. Najnowsze procesory Intela oparte na mikroarchitekturze Westmere (32-nanometrowy proces produkcyjny), są wyposażone w dwa rdzenie i technologię HT.
Procesory Core i3 oraz i5 należy uznać za produkt jak najbardziej udany, jednak wyniki niektórych testów praktycznych dość mocno rozmijają się z teoretycznymi założeniami. Dobrym przykładem jest test Crysis: Warhead, w którym 32 nanometrowy procesor Core i5 661, nie wykazuje wyższości nad Phenomem II X2 550 i potrafi dość wyraźnie przegrywać z Core 2 Duo E8500. Oczywiście należy pamiętać o tym, że procesory Westmere należą do średniego segmentu, a silnik Crysisa jest już dość wiekowy. A może to właśnie strategia AMD, polegająca na wprowadzaniu coraz większej ilości fizycznych rdzeni bez dodatkowych technologii jak HT czy TurboBoost, okaże się najbardziej skuteczna?
Windows 7 - każdy program na wielu rdzeniach
Dodatkowo sytuację diametralnie zmienia najnowszy system operacyjny firmy Microsoft. Już Vista potrafiła w pewnym stopniu rozkładać obciążenie procesora na różne rdzenie, a Windows 7 radzi sobie z tym jeszcze lepiej. W przypadku posiadania tego systemu każdy program może korzystać z tylu rdzeni/wątków iloma dysponuje system. Nieistotne jest, czy program został pierwotnie napisany tak, by mógł wykorzystywać tylko jeden wątek/rdzeń. System i tak rozłoży proces na odpowiednią liczbą wątków (niekoniecznie musi to być rozłożenie na maksymalną liczbę wątków, ale np. na dwa).
Inną kwestią jest to, że możliwości Windows 7 w rozkładaniu zajętości procesora na wiele wątków nie przyniesie nam takiej wydajności, jak w przypadku programu który natywnie został napisany z myślą o wykorzystaniu wielu rdzeni. Na pewno jednak daje to lepsze wykorzystanie zasobów sprzętowych i pozostawia rezerwę mocy dla oprogramowania.
DirectX 11, Multi-Threading i OpenCL
W chwili obecnej największym problemem jest właściwe wykorzystanie przez oprogramowanie zasobów sprzętowych komputera. Cóż z tego jeśli posiadamy wielordzeniowe procesory, skoro oprogramowanie nie potrafi wykorzystać tkwiących w nich możliwości? Dobrym przykładem są gry, które potrafią eksploatować kartę kartę graficzną do maksimum, równocześnie wykorzystując zaledwie kilkanaście procent mocy wielordzeniowego procesora. Wśród zalet nowego API giganta z Redmond wymienia się nie tylko teselację i DirectCompute (GPGPU), ale też Multi-Threading, czyli doskonale nam znaną wielowątkowość. Ma to pozwolić producentom gier na lepsze wykorzystanie możliwości wielordzeniowych procesorów, a więc gry w teorii będą mogły działać szybciej.
Najnowsza odsłona Aliens vs. Predator będzie obsługiwać biblioteki DirectX 11
Gry wykorzystujące DirectX 11 można na razie policzyć na palcach jednej ręki, jednak już wkrótce można spodziewać się takich tytułów jak Aliens vs. Predator, Battlefield: Bad Company 2, czy Crysis 2, których twórcy zapowiedzieli już wsparcie dla nowej wersji bibliotek. Co ważne: funkcja Multi-Threadingu będzie mogła zostać wykorzystana także w przypadku komputerów wyposażonych w karty graficzne z obsługą DirectX 10/10.1, chociaż jej działanie może nie być aż tak wydajne jak w przypadku najnowszych kart z pełnym wsparciem DirectX 11.
Nie należy zapominać też o OpenCL, czyli otwartym standardzie programowania równoległego dla GPU i wielordzeniowych CPU. To wszystko powinno sprawić, że procesory wyposażone w wiele rdzeni w końcu ujawnią nam swoje pełne możliwości.
Podsumowanie
W tym momencie olbrzymi wybór różnych technologii powoduje, że wybór procesora nie jest łatwą sprawą nawet dla osób obeznanych z nowinkami technologicznymi. Na pewno konstrukcje jednordzeniowe są już reliktem przeszłości. Jeden rdzeń może się okazać niewystarczający nawet do przeglądania stron internetowych, choć może się to zmienić po wprowadzeniu przez Adobe odtwarzacza animacji Flash wykorzystującego GPU. Procesory dwurdzeniowe wciąż sprawują się świetnie w większości zastosowań, a dzięki nowym technologiom mogą one pracować jeszcze wydajniej. Zasadnicze pytanie jest takie, czy wybór procesora dwurdzeniowego dziś, okaże się właściwą decyzją jutro?
CPU z 3 i 4 rdzeniami dopiero teraz zaczynają ukazywać swój prawdziwy potencjał i to one na dziś dzień wydają się konstrukcjami w które warto zainwestować. Oczywistym jest, że procesory z większą ilością rdzeni będą się lepiej sprawować w takich zastosowaniach jak wirtualizacja, grafika 3D, czy obróbka wideo. W przypadku tej ostatniej do głosu dochodzą jednak technologie GPGPU, które potrafią wykonać takie zadania wielokrotnie szybciej od najnowocześniejszego CPU.
Odpowiedź na pytanie, czy do większości codziennych zastosowań (włączając w to gry) wystarczy nam dwurdzeniowy procesor z HT, czy też w pełni czterordzeniowy CPU, nie jest prosta. Silniki gier ewoluują powoli, ale już dziś widać, że procesory z 3 i 4 rdzeniami uzyskują w tym segmencie niewielką przewagę. Wśród przetestowanych gier jedynie Resident Evil 5 działała minimalnie gorzej na procesorze 3-rdzeniowym niż na 2-rdzeniowym.
Tekst ten rozpoczął serię artykułów dotyczących procesorów i zależności pomiędzy ilością rdzeni, a wydajnością w różnych zastosowaniach. W tym krótkim artykule chcieliśmy jedynie zasygnalizować związane z tym tematy i przedstawić pierwsze wyniki. Już wkrótce zaprezentujemy kolejne testy, tym razem z wykorzystaniem procesorów Intela, a także testy najnowszego sześciordzeniowego procesora AMD Thuban.
Komentarze
111Ale jak doczytamy do końca, to dowiemy się, że
"Tekst ten rozpoczął serię artykułów dotyczących procesorów i zależności pomiędzy ilością rdzeni, a wydajnością w różnych zastosowaniach. W tym krótkim artykule chcieliśmy jedynie zasygnalizować związane z tym tematy i przedstawić pierwsze wyniki. Już wkrótce zaprezentujemy kolejne testy, tym razem z wykorzystaniem procesorów Intela, a także testy najnowszego sześciordzeniowego procesora AMD Thuban."
A więc czekamy z niecierpliwością :)
Btw. Kiedy następne USB w koncu będzie? :P
Tak? :)
Wszystkie techniczne nowinki są przydatne pod warunkiem odpowiedniego oprogramowania.
Taki n.p Dragon Age prawdopodobnie z powodu czystej konwercji z konsoli wykorzystuje każdy megaherc i rdzeń procesora ile tylko może, każdy procesor jest chyba przy tej grze wykorzystywany w 100%, tak więc w jej przypadku on odgrywa najważniejszą rolę.
Ja osobiście mam leciwego już E2160@2,8 ghz, sensu na 4 rdzeni nie widze kompletnie żadnego skoro tych 2 gry nie potrafią wykorzystać, a pewnie jak będą potrafiły to już i tak te procesory będą za słabe, tak więc zostanie wymieniona karta graficzna :]
Gdzie jest AUDIO i grafika 3d. Jedyne co widzę to Video i rendering w cinebench, a gdzie pomiar FPSów w zależności od ilości rdzeni.... Przecież by wyrenderować scenę trzeba ja wymodelować, a nie wymodelujemy bez odpowiedniego sprzętu.... tutaj właśnie CPU ma ogromne znaczenie, a nie grafika. Grafika współcześnie przetworzy każdą scenę, a problemem jest CPU, który dusi się przy milionach poly i nie jest wstanie grafice dostarczyć odpowiedniej ilości danych.
"Dobrym przykładem jest test Crysis: Warhead, w którym 32 nanometrowy procesor Core i5 661, nie wykazuje wyższości nad Athlonem II X2 550 i potrafi dość wyraźnie przegrywać z Core 2 Duo E8500. "
Chodzi o phenoma 550 ?
Taka ciekawostka.
Ostatnio testowałem gpu w obliczeniach w DirectCompute Benchmark to wydajność w directcompute na profilach 4.1 i 4.0 była identyczna.
Jakby był ktoś zainteresowany benchmarkiem to podaje link:
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16920-directcompute-and-opencl-benchmark.html
Gdzie te testy?
Wlasnie one mnie najbardziej interesuja ile dalo HT.
Czemu ich nie ma?
istnieje stereotyp i pewnym stopniu tabu o wydajności, jak i mówieniu o ułomnościach nowych okienek.
Może serwisom jest to po prostu nie na rękę z do końca mi nie jasnych powodów...
To pokazałoby, które procesory najlepiej się skalują.
Ze swojej strony proponuje to testów jeszcze:
- Call of duty Modern Warfare 2
- Left 4 Dead
Jakby ktoś nie wiedział to w tym roku 2010 na PS3 ma się pojawić ładnych parę gier PC po prostu dla mnie nie istnieje chyba e chodzi komuś tylko o strategie.
PS3 2010 GRY.
# Alien vs Predator
# Batman: Arkham Asylum 2
# Battlefield: Bad Company 2
# Beyond Good Evil 2
# Bioshock 2
# Blur
# Brink
# Castlevania: LOS
# Crysis 2
# Dante's Inferno
# Dead Rising 2
# Deus EX 3
# End of Eternity
# Fallout: NY
# Final Fantasy XIII
# Final Fantasy XIV
# Final Fantasy Agito XIII
# God of War III
# Gran Turismo 5
# Heavy Rain
# I am Alive
# Just Cause 2
# Kane & Lynch 2
# Kingdom Hearts Birth by Sleep
# Last Guardian
# Lost Planet 2
# Mafia II
# Max Payne 3
# Metal Gear Solid: Peace Walker
# Metal Gear Solid: Rising
# MMA
# Modnation Racers
# Nier
# Parasite Eve: 3rd birthday
# Prince of Persia: The Forgotten Sands
# Rage
# Red Dead Redemption
# R.U.S.E.
# Super Street Fighter IV Turbo
# Skate 3
# Spec Ops
# Split/Second
# Star Wars Force Unleashed 2
# White Knight Chronicles
# Yakuza 3
Tak jak napisałeś dla Heavy Rain Gran Turismo 5 God of War3 The Last Guardian Bioshock2 Mafia 2 Lost planet2 Battlefield: Bad Company 2 itp.Co do Crissisa 2 to nie wiem pierwsza część była nudna jak flaki z olejem.
"Różnica nie jest powalająca, tym niemniej kilka klatek na sekundę w testowej konfiguracji, może zmienić się na kilkanaście przy gorszej karcie graficznej.'
W takim razie pytam się: jakim cudem? Gdyby zestawić testowanego Phenoma z - przykładowo - GeForce 8600GT, Resident Evil chodziłby tak samo w każdych podanych tutaj ustawieniach, niezależnie od ilości rdzeni - źle. Odwrotnie: gdybyście do testów użyli jeszcze szybszej karty graficznej, zapotrzebowanie na moc obliczeniową procesora wzrosłoby i mogłoby to spowodować pogłębienie się różnic pomiędzy wynikami z różną ilością aktywnych rdzeni. Takich krzaczków było więcej, a nie przeczytałem artykułu od dechy do dechy. Krótko mówiąc: moim zdaniem test wykonany niekompetentnie.
Czekam na kolejny artykuł ;)
Procesor : Intel Core2 Quad Q9550 2.83 GHz BOX (LGA775, 64bit) i na razie nie muszę nic wymieniać - a to było kupowane w zeszłym roku.
3 GHz 2 rdzenie
czy
1,5 GHz 4 rdzenie
który będzie lepiej chodzić ????