Przyjrzyjmy się teraz wykresowi, na którym przedstawiłem różnice wydajności przy włączonym i wyłączonym PhysX na kartach ATI i nVidia.
Physx ON | Physx OFF | Przyrost wydajności po wyłączeniu PhysX | |
nVidia GeForce GTX295 | 29 | 46 | 58% |
nVidia GeForce GTX280 | 24 | 44 | 83% |
nVidia GeForce GTS250 | 19 | 44 | 131% |
nVidia GeForce 9800GTX+ | 16 | 42 | 162% |
ATI Radeon HD 4870 | 5 | 47 | 840% |
ATI Radeon HD 4850 | 2 | 43 | 2050% |
ATI Radeon HD 4830 | 0 | 35 | 3500% |
Jak widzimy na powyższym wykresie, po wyłączeniu PhysX nawet karty nVidii dostają kopa. Zauważyć można nawet, że Radeon 4870 prześcignął z przysłowiowym palcem w coolerze, najszybszego potworka nVidii – GTX295! Jak widać po wartościach procentowych – przyrost wydajności jest spory – do 162% na kartach nVidii i aż do 3500% na kartach ATI.
Jedna karta | Dwie karty | Przyrost wydajności z dwiema kartami | |
nVidia GeForce GTX295 | 29 | 37 | 27% |
nVidia GeForce GTX280 | 24 | 33 | 37% |
W tym wypadku podpiąłem kartę 9800GTX+ i to ona była odpowiedzialna za obliczenia fizyczne, czyli za efekty PhysX, natomiast karta pierwsza generowała samą grafikę w grze. Różnica jest stosunkowo nieduża, jednak umożliwia płynniejszą rozgrywkę. Maniacy i tak zakupią dwie karty GTX295, połączą w SLI i nie będą się obawiać spadku fps. Zatem rozwiązanie: mocniejsza karta + słabsza karta będzie dobre, gdy zalega nam w szafie starsza karta graficzna;)
Podsumowanie
Sacred 2 oferuje naprawdę ciekawe efekty graficzne, gdy mamy włączony PhysX. Symulacja wiatru, realistyczne efekty pogodowe, efektownie wyglądające czary – to wszystko naprawdę cieszy oko. Jednak cena, jaką musimy zapłacić, by móc radować się takimi efektami podczas gry, bez strat w wydajności jest naprawdę wysoka. W tym wypadku karta GTX280 od nVidii to niezbędne minimum.
Gdy zrezygnujemy z PhysX, grafika nie będzie już tak zadowalać, tereny, po których stąpa nasza postać staną się opustoszałe (gdzie te liście?), a rzucane czary nie dadzą poznać po sobie ich potęgi.
Zatem – PhysX jak najbardziej urozmaica grafikę w Sacred 2, jednak mało kto dzisiaj będzie mógł cieszyć się tymi efektami, jeśli zależy mu na płynnej grze.
Moja ocena: | |
Grafika z PhysX | super |
Grafika bez PhysX | zadowalająca |
Optymalizacja z PhysX | słaba |
Optymalizacja bez PhysX | dobra |
Komentarze
130Zapewne chodzi on wtedy tylko na CPU, co ogranicza wydajnosc Radeonow, a jak widac taki 4870 jest wydajniejszy od GTX 295...
Ale grę i tak ograniczają sterowniki albo procesor.
Przy wyłączonych PX 9800GTX nie róźni się bardzo od GTX295.
Nie rozumiem. Firma stara się wyprostować nazewnictwo. Przy okazji udoskonala produkty i sterowniki. Ale nie, ludzie muszą ponarzekać. Tylko gadanie jak to są nabijani w butelkę...
Do physyx można zastosować każdą nową kartę graficzną NV, ale zaraz jest jeszcze integra:) Wiele osób ma mocne integry od NV. Wiele osób ma starego 8600, bądź może kupić za grosze na allegro 8400 bądź inne słabe karty. Physyx wtedy zadziała.
@mdf11
Prawdopodobnie będzie to OpenCL, który zintegrować pragnie koniecznie apple. Już w czerwcu chyba OpenCL ma być zintegrowany w SnowLeo.
Mam nadzieję, że zadziała to też na MS i to szybko.
Pozatym widać wyższość ATI w renderowaniu grafiki. Czy nikt w redakcji nie wpadł na pomysł aby np. do 4870 dołożyć GF8600 jako kartę PhysiX?
Was tez ta gra tak znudziła,
pograłem kilka godzin elfką i była tak mocarna, że gra nie stanowiła żadnego wyzwania, poza tym qesty fabuła nawet jak
na h'n's tragiczna.
dobrze że dostałem koszulke do pudełka z grą...
z 0 do 35fps to niestety nie jest 3500%.
Albo nie pisać wcale procentowego wzrostu, albo oszukać i wpisać mu 1fps
2. Do piorunów potrzebne jest Physx? Przecież to śmieszne, co ma piorun do fizyki? Podobnie z czarami, od dawna sobie z tym radziły karty graficzne i nikt problemów nie miał.
3. Jakoś nie zauważyłem by gra bez Physx wyglądała znacząco gorzej, różnica jest ale na pewno nie warta 2 punktów z oceny.
4. Co to za procesor? Skoro robimy test Physx to raczej wypadało by zrobić go na kilku procesorach, albo przynajmniej jednym mocnym i jednym słabym, a nie jakimś najsłabszym quadzie którego przeganiają procesory dwurdzeniowe.
5. Może jakiś teścik gier na Havoka? Z tym jakoś nikt nie wyskakuje, a technologia istnieje od dawna.
Przeglądam testy i tu dopada mnie szok! Tragiczna wydajność. Tragiczna przez wielkie T. Żeby najszybsze karty na rynku nie dawały rady pociągnąć tego RPGa? Co to ma być. Jakiś błąd przy tworzeniu gry. To niedopuszczalne by włączenie kilku efektów jak liście dynamiczne etc. Zżerało aż tyle mocy obliczeniowej. Nie wspomnę już o Radeonach. HD 4870 jest bardzo szybką maszyną a tu nam gwarantuje 3FPS?!
Nie zgadzam się z autorem. 40FPS nie jest wymagane do odczucia płynności. Takie rzeczy to może w FPSach albo symulatorach. Sądzę że tutaj wystarczy 30-25FPS. Sądzę że i 20 nie przeszkadzałoby. Pisanie że przy 38FPS jeszcze trochę karcie do płynności brakuje jest dla mnie niezrozumiałe.
Recenzja jest naprawdę dobra i daję "5" ale gra jakaś paskudnie zrobiona od strony technicznej.
I mam wrażenie jakby Nvidia chciał mi zrobić wodę z mózgu.
Raz, że do takich efektów nie trzeba chyba żadnego PX - bo albo ja mam sklerozę, albo już widziałam poruszające się liście itd. w grach bez żadnego PX. Czyli można to zrobić bez patentu Nvidii (wcale nie gorzej). Dwa nie wiem czy ta gra podobnie jak 99% obecnie wydawanych jest tragicznie, koszmarnie (wstaw podobne słowo) zoptymalizowana, czy wszystko jest ok.
Ale nie ważne w sumie, bo po przeczytaniu artykułu dojść można tylko do jednego wniosku i technologia PX to koszmarna porażka. Czemu ? Przecież efekty są cudne - ktoś mi zarzuci.
Cudne, nie cudne, sprawa gustu, ale to co robi PX z kartami z górnej półki to sajgon. Sorry to może powinnam mieć w komputerze 4 karty graficzne - 2 do PX (bo jakiejś szybkiej strzelance jedna nie da rady) i dwie do grafiki.
Przepraszam, ale kogoś nie walneło w mózg ?
Do tego z 2 procesory 4 rdzeniowe. 8 GB ramu DDR 6 - ;)
A i koniecznie reaktor jądrowy, bo instalacja elektyczna w domu może paść. A gier które byłyby tego warte jakoś tak jak oaz na pustyni...
Nie przepadałam za konsolami, mimo posiadania takowej, ale jeśli rozwój PC / gry ma iść w tym kierunku, to ja wolę np. PS3 - nawet policzywszy ceny nowych gier, mam taniej i bez stesu, że karta dopiero co przyniesiona ze sklepu jest za stara....
A na zgodę firm i jeden szybki standart nie liczcie. Firma która wygra ma wagony kasy za patenty + prestiż. W tej wojnie nie ma jeńców
Moj sprzet to Phenom 9850 BE 2.5GHz@2.8GHz + Radeon 4870 512MB Toxic. Odpalilem frapsa i pobiegalem sobie troche :) Bez "fizyksa" wsjo na ful przy rozdzielczosci 1680x1050 ... w miescie i poza miastem ,walka itp ... to przewaznie 60 fps'ow.Po wlaczeniu "fizyksa" w miescie srednio 20-24 fpsy ... a poza miastem tu akurat jakas tam pustynia plus jakas tam walka z przeciwnikami nie wyskoczylo powyzej 13 fpsow :) ... zawsze to troche wiecej niz te 7 z testu ;)
pozdrawiam
Widać gra beznadziejnie zoptymalizowana pod PhysX - choć może to wina samego niedopracowanego standardu? Spadek wydajności jest kolosalny i nie zrekompensują tego latające liście...
a sama interakcja ze zwierzętami nie jest imponująca, po co robić listki i czary rozrzucające listki skoro wilk gryzący bohatera gryzie powietrze a sama postać nawet tego nie odczuwa oprócz paska hp.
Nie jestem przeciwnikiem fizyki, jestem przeciwnikiem bajeru wrzucanego po to, by zrobić głupca z odbiorcy, który za to płaci. Dobrze wykorzystana fizyka była w Half-Life 2. Zamiast podnieść poprzeczkę i użyć obliczeń fizycznych w głównej osi gry, sprzedaje się li tylko bajer graficzny, który do tego obciąża kartę tak jakby obliczał zachowanie całego pułku wojska... lame, lame, lame...
Teselacja:
HD4890 vs. GTX285
DX10.1:
HD4890 w trybie DX10.1 vs. GTX285 w trybie DX10.1
OpenGL 3.0
HD4890 vs. GTX285
SLI vs. CF
2x HD4890 SLI vs. 2x GTX285 CrosFire
:D :D :D :D :D
Pozdrawiam szczęśliwych posiadaczy tej super technologii.
że się doczepię... *przez firmę Ageia, a nie nVidia* ;)
NIE DAMY SIĘ PANY I PANIE!!!!!!!
A jakby do CS 1.6 zaimplementować PsikusX? MASAKRA :)
Większość PC na których toczą się walki CS pewnie by się pożygała.
Pozdro dla wszystkich online_kilerów
Pozdrawiam
LUDZIE ja nie rozumiem tego testu... jak mozna testowac cos co jest w sumie dedykowane pod 2 karte a nie pod obciazanie jednej karty przez fiziksa:D i grafike gry.. od poczatku wiadomo ze to powino sie odpalac na dodatkowej grafice.. masz 280 do grafu a powiedzmy 9600 do fizyki... i smiga..
Jezeli zas chodzi o sama implementacje PhysX w tej grze to totalna zenada.
1. Wiele komentarzy dotyczylo wykorzystania wolnego Quada zamiast szybszego Duala.
Jezeli w przypadku kart ATI obliczeniami fizyki zajmuje sie CPU to czterordzeniowy procesor nie powinien miec wiekszych problemow z pokonaniem dwurdzeniowych procesorow, nawet wyzej taktowanych, chyba, ze obliczenia wykonuje tylko 1 rdzen.
2. Jesli zas idzie o te nieszczesne liscie to:
- w miescie szalaly mini tornada (te liscie poruszaly sie w kazdym kierunku i wygladalo, jakby wiatr odbijal sie od kraedzi ekranu.
- nasza postac otoczona jest jakas forma pola silowego, poniewaz liscie rozstepowaly sie na 10m przed nia.
Ogolnie ta gra jest tragicznie zoptymalizowana. Zeby wyciagac nieszczesne 46 klatek przy wylaczonym PhysX na karcie za 2000zl - za te cene mozna miec konsole nowej generacji i jeszcze na telewizor HDReady zostanie.
niezłe bajki fizyka zabiera 95% wydajności karty
gratulacje dla testującego
:)
trza było sobie sprawdzić na starych sterowcach i porównać
radek, np. 4850, 4770
oraz w tym samym kompie jakiś słaby i tani geforce (dla physX)
Jak to się zachowa ?
Ale sam efekt graficzny liści to dla mnie największa porażka. To co się dzieje z tymi liśćmi to wszystko, ale nie fizyka. Rozumiem, że to świat czarów ;) ale chyba, nawet Gandalf jak biegał nie tworzył takiego poruszenia w listowiu jak mag w tej grze. Po dwóch krokach wszystko w promieniu 5-10 metrów wznosi się i lata we wszystkich kierunkach.
Dla mnie fizyka to tupnięcie maga i wzniesienie się kilku liści na kilka centymetrów, odbicie się jednego o drugi i opadnięcie. A nie latanie dookoła jakby to szedł Twister a nie mag.
Mam GeForce i napaliłem się z lekka na ten tytuł. Kupiłem wersje PL Sacred 2, ściągnąłem ze strony nVidii 1,4 GB patch, a ten przy instalacji wywala błąd.
Ściągnąłem jeszcze ze dwa razy żeby się upewnić że to nie błąd transferu i nic.
Jak tak ma wyglądać promocja efektów PhysX, to ja dziękuje. Porażka.
Na rynku są dostępne akceleratory fizyki (te od aegii), więc w teście można było je podpiąć pod karty ATI.
Ja sam mam 4870 i zamierzam kupić teraz właśnie akcelerator fizyki (używany) dla takich gier jak Mirros Edge czy testowany Sacred 2.
Czyli podsumowując PhisX nie jest dostępny tylko dla posiadaczy NVidii tak samo Havok z tego co wiem będzie również zoptymalizowany pod CPU Intela więc nawet posiadacze Kart Nvidia i CPU intela też troszkę go lizną.