Jak dziś miewa się Mantle? Sprawdzamy między innymi w nowej Cywilizacji oraz Sniper Elite 3: Afrika
Blisko dziewięć miesięcy temu AMD wydało pierwsze sterowniki Catalyst ze wsparciem dla swojego nowego API. W momencie ich premiery tylko jedna gra obsługiwała Mantle – Battlefield 4. Oczekiwania były ogromne, bo zarówno AMD jak i Electronic Arts twierdziły, że zysk z zastosowania nowego API we wspomnianym tytule będzie bardzo duży, szczególnie widoczny na słabszych procesorach. I faktycznie tak też się stało. Nie obyło się jednak bez pewnych problemów, które zresztą do dziś nie zostały rozwiązane. Nie zmienia to jednak faktu, że nowy interfejs do programowania aplikacji od AMD jest w kilku aspektach przełomowy i mocno potrząsnął konkurencją. Nie wspominając już o innym gigancie, który to bardzo szybko ogłosił pracę nad kolejną wersją swojego API – DirectX. Dość powiedzieć, że po latach stagnacji również w tym interfejsie programowania aplikacji doczekamy się sporych zmian, choć dopiero w przyszłym roku.
O samym Mantle pisaliśmy już wiele razy, więc jeśli ktoś z was chciałby się zapoznać z tym tematem bliżej to polecam artykuł Kamila "Mantle - testy, szczegóły, wnioski". Od tego czasu lista gier obsługujących to API wzbogaciła się o następujące tytuły: Thief, Plants vs Zombies: Garden Warfare, Sniper Elite III: Afrika oraz Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, a w najbliższym czasie do tego grona dołączy również Dragon Age: Inqusition. Oczywiście na tym nie koniec, bo potwierdzonych produkcji z obsługą Mantle jest znacznie więcej. Pojawią się one jednak dopiero w przyszłym roku. Oficjalnie prawie wszystkie gry na bazie silnika Frostbite 3, które zostały wydane w drugim kwartale tego roku lub później wspierają najnowsze API AMD. Również Crytek ogłosił, że zamierza dodać wsparcie dla Mantle w swoim silniku – CryEngine. Jednak w dobie problemów finansowych producenta trudno obecnie wyrokować kiedy zobaczymy jakiś nowy projekt niemieckiego studia z natywną obsługa tego API.
W niniejszym artykule skupię się na porównaniu wydajności pomiędzy poszczególnymi API. Pomiary wydajności przeprowadziłem we wszystkich grach obecnie wspierających Mantle z wyłączeniem Plants vs Zombies: Garden Warfare. W trakcie testów natknąłem się na pewne problemy w przypadku Radeona 285 - wyniki uzyskane na tej karcie z użyciem najnowszego API AMD bywały nierówne. Nieoficjalnie mówi się, że problem leży po stronie sterowników Catalyst, które nie zostały jeszcze odpowiednio zoptymalizowane pod kątem kart z układem Tonga, jednak AMD nie potwierdziło tych rewelacji.