Skutki wprowadzenia Mantle i przyszłość tego API
Trudno jest przecenić wartość wprowadzenia przez AMD nowego interfejsu do programowania aplikacji. Nie tylko w wymiarze samego wzrostu wydajności na kartach graficznych opartych na architekturze GCN. Jeśli spojrzeć z szerszej perspektywy to Mantle spowodowało mobilizację w szeregach zarówno NVidii jak i Microsoftu. Ta pierwsza firma „nagle” znalazła sposób na optymalizację sterowników, dzięki czemu wzrosła wydajność na kartach z rodziny GeForce, a ta druga szybciutko zapowiedziała DirectX 12, który w esencji ma zapewnić podobny, niskopoziomowy, dostęp do sprzętu. Choć w przypadku tego API już wiadomo, że nie będzie tak do końca. Bowiem jak powszechnie wiadomo Microsoft musi dostarczyć interfejs, który bez problemu „zadziała” na kartach obu producentów, a przy tym zachowa do pewnego stopnia kompatybilność wsteczną.
Nie należy jednak sądzić, że AMD dystansuje się od DirectX 12, a wręcz przeciwnie - od samego początku stara się go współtworzyć, czego dowodzą wspólne konferencje na ten temat. Z kolei Mantle od samego początku powstawało za wiedzą i z współpracą Microsoftu. Obie firmy więc blisko ze sobą współpracują. Czy Mantle miało wpływ na kierunek w którym podąża DirectX? Bardzo prawdopodobne.
Jeśli zaś idzie o przyszłość samego Mantle to na obecną chwilę zapowiada się ona obiecująco. Potencjał jest spory, choć problemem jest naturalnie dostępność tego API w najnowszych produkcjach. AMD w tej materii robi co może i gier wykorzystujących Mantle przybywa. W mojej ocenie potrzeba jednak jakiegoś mocniejszego uderzenia. Wyczekiwanej produkcji, która już w momencie premiery będzie wspierała to API i wykaże naprawdę dużą różnicę w wydajności pomiędzy Mantle, a DirectX. Być może takim będzie premiera Dragon Age: Inkwizycja. Przez moment wydawało się, że takową stworzy niemieckie studio Crytek, które słynie z tytułów posiadających niesamowitą oprawę audiowizualną. Niestety, w dobie ostatnich doniesień o trudnej sytuacji finansowej studia ten plan może nie wypalić. Całkiem niedawno mówiło się również o implementacji tego API w najnowszej odsłonie GTA, ale do dnia dzisiejszego informacja ta nie została oficjalnie potwierdzona.
Podsumowanie
Nie mam wątpliwości, że wprowadzenie na rynek nowego API przez AMD już teraz przyniosło korzyści graczom komputerowym i to nie tylko tym posiadającym karty graficzne wspomnianego producenta. Nie wspominając już o osobach mających słabszy / starszy procesor czy APU. Szczególnie w przypadku tego ostatniego zastosowanie wspomnianego API stanowi często różnicę między "skokową", a płynną animacją. Ale do tego tematu jeszcze wrócimy w stosownym artykule. Oczywiście ewentualny sukces samego Mantle to sprawa nadal otwarta. Wszystko zależy od wsparcia ze strony twórców gier. Lista zapowiedzianych tytułów, które będą obsługiwały API AMD wygląda całkiem obiecująco. Już niebawem będziemy mieli okazje przetestować jak się ono sprawuje w najnowszej odsłonie Dragon Age. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że tym razem obejdzie się bez problemów i wsparcie dla Mantle będzie dostępne w momencie premiery tytułu, a nie dopiero kilka miesięcy po niej. Już teraz możecie powoli wyglądać stosownego testu u nas. Bowiem niezwłocznie, najszybciej jak to tylko będzie możliwe takowy opublikujemy. Wkrótce opublikujemy też testy Mantle z wykorzystaniem APU, a konkretnie AMD Kaveri.
Komentarze
97Kibicuję tej technologi szczególnie dlatego, że sam posiadam APU.
mogliscie pokusic sie o przetestowanie na I3, bylo by widac lepiej jak wyglada glowny argument przemawiajacy za mantle.
Ktoś ma bardzo słabą pamięć!
AMD jak i EA słowem nie wypowiadali się o wydajności, wszystko było cichociemne.
Największym zagrożeniem dla Mantle jest (będzie) nowy DirectX. Jak to zwykle robi MS, pewnie właduje kilkaset nowych metod, nie mających nic wspólnego z dotychczasowymi.
Producenci gier (głównie, ale nie tylko) chętnie przyjmą Mantle, bo oni lubią jak gra daje się łatwo przenosić pomiędzy platformami. To zwiększa sprzedaż, a Windows jest tylko jednym z odbiorców. Coraz większym jest multiplatformowy Steam, choć dopiero raczkuje.
Tak więc życzę Mantle multiplatformowości. Mantle może się też przyczynić do wprowadzenia radeonków do tabletów i smartfonów :)
Gdyby tak jeszcze Mantle zagościło na PS4 i XO, byłoby fajnie. chociaż wątpię by MS dopuścił do XO cokolwiek innego, niż to co sam promuje. Dlatego nie lubię tej platformy.
Proof:
http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/grand-theft-auto-v
Możemy przeczytać o
DSR,TXAA
Chyba ,że będzie wsparcie od dwóch firm a nie ,że NV posmarowało więcej więc na ich kartach gra będzie znów lepiej działać tak jak w WD/AC3/AC4 itd.
Już dziś chcąc kupić laptopa typu M są problemy, w sklepach króluje Intel 3xxxU lub 4xxxU. A obrazki sugerują, że metro będzie hulało na HD4400, czy HD4600, że ho ho.
Sorry za tą żółć ale kupiłem R9 z wielkimi nadziejami a okazało się, że to nieporozumienie.
Teraz mam i5 i nie widzę zauważalnej różnicy miedzy mantle a direct x.