Masz gotowy dokument i przebrnąłeś przez szereg nieudanych i kilka udanych prób. Przewidziałeś wiele problemów i masz nań gotowe rozwiązania. Teraz musisz przeprowadzić pomyślnie prezentację. Nadszedł więc czas na pomocne narzędzia PowerPointa, jak i informacje o tym, jak przemawiać do słuchaczy.
Przyjedź wcześnie
Przyjedź wcześnie do miejsca, gdzie będziesz przeprowadzał swoją prezentację. Rozstaw wszelkie niezbędne osprzęty i sprawdź, czy wszystko działa pomyślnie. Jeśli tak, w miarę możliwości przeprowadź sobie jeszcze jedną próbę, a później daj sobie czas na przygotowania mentalne. Postaraj się o to, aby do momentu pojawienia się słuchaczy twój nastrój był już odpowiednio dobry.
Gdzie stanąć?
Jeśli możesz, rozejrzyj się dokładnie po audytorium lub innym pomieszczeniu, w którym będziesz prezentował swoją pracę. Upewnij się, że w czasie prezentacji będziesz mógł nawiązać kontakt wzrokowy z każdym słuchaczem znajdującym się na sali. Oczywiście bardzo ważne jest także, aby twój pokaz slajdów był możliwie najlepiej widoczny dla wszystkich.
Jedzenie, woda, złapanie oddechu
Zadbaj o swoje potrzeby. Zjedz lekki posiłek, który popijesz wodą mineralną. Przygotuj sobie także chociaż szklankę wody zaraz przed prezentacją - dzięki temu, jeżeli będzie dokuczał ci stres, twoje gardło nie będzie suche.
Nie musisz ubierać na siebie garnituru, jeśli nie czujesz się w nim komfortowo. Oczywistym jest, że powinieneś wyglądać odpowiednio dla swoich słuchaczy, stąd też dres nie sprawdzi się wśród klientów biznesowych, ale. ubierz się w coś wygodnego. Weź też pod uwagę fakt, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, a o nim w dużej mierze zadecyduje twoja prezencja.
Kiedy prezentacja ma się już rozpocząć, podejdź do swojego stanowiska pewnym krokiem i nie garb się. Co ważne: nigdy nie prezentuj siedząc. Stój przez cały czas - to sprawi, że wywołasz wrażenie pewnego siebie, a ponadto prezentowanie na stojąco uchodzi za bardziej profesjonalne.
Jeżeli nikt cię nie przedstawi, zrób to sam, wymawiając dokładnie i zrozumiale swoje imię i nazwisko, stanowisko w pracy oraz temat prezentacji. Powiedz słuchaczom, jak długo potrwa pokaz slajdów, jak również poinformuj ich o tym, kiedy będą mogli zacząć zadawać pytania (czas na pytania jest zazwyczaj po skończeniu prezentacji). I pamiętaj, że na nerwy dobrze działa kilka głębokich oddechów i... uśmiech!
Podczas prezentacji nie spędzaj za dużo czasu przy komputerze, nie patrz też zanadto na ekran projekcyjny. Poruszaj się po podium i mów do słuchaczy, nawiązując z nimi kontakt wzrokowy. Staraj się jednak nie nadużywać tej metody i przekazywać jedną myśl, patrząc przy tym na jednego odbiorcę. Nigdy nie nawiązuj kontaktu wzrokowego wyłącznie z jedną osobą w ciągu całej prezentacji. Wywołasz takim posunięciem nerwy u słuchacza, który może się wówczas nie-wiadomo-jak zachować. No, chyba że będziesz patrzył się cały czas na piękną kobietę i się weń zakochasz. ;-)
Narzędzia prezentera z PowerPoint
Korzystając z PowerPointa 2007 możesz skutecznie operować swoją prezentację za pomocą skrótów klawiszowych. Slajdy zmienisz klawiszem kierunkowym [->] lub klawiszem [Enter]. Jeśli będziesz chciał wrócić do poprzedniego slajdu, naciśnij [<-]. Wybierając [B], włączysz czarny ekran i zakończysz prezentację. Ponowne wciśnięcie [B] wznowi pokaz slajdów. Z kolei klawisz [W] działa tak samo, ale zmienia ekran na biały.
Kiedy włączysz pokaz slajdów, zauważ, że w lewym dolnym rogu mieści się kilka przycisków. Zwróć szczególną uwagę na ten z obrazkiem pióra. Klikając nań możesz wybrać przydatne funkcje pisma odręcznego, takiego jak Pióro kulkowe, Flamaster czy Zakreślacz. Dzięki tym narzędziom będziesz mógł zaznaczać wybrane elementy ze swojej prezentacji.