Sprzedawaj korzyść
Wyjaśnij, że panuje problem na skalę całego globu, a potem zaproponuj jego rozwiązanie.
Kiedy Jobs zakończył już omawianie swojej wizji, przeszedł natychmiast do dyskusji o tym, dlaczego świat potrzebuje nowego telefonu. CEO Apple sprzedał korzyści płynące z posiadania iPhone'a w taki sposób, że opisał obecną sytuację panującą na rynku tych urządzeń. Stwierdził, że problemem jest fakt, iż smartphone'y nie są tak naprawdę inteligentnymi telefonami, i w dodatku nie są łatwe w obsłudze. Dlatego potrzebujemy produktu, który jest o wiele mądrzejszy niż jakikolwiek sprzęt przenośny, jak również znacznie łatwiej z niego korzystać. I tym właśnie jest iPhone.
Jobs kontynuował omawianie problemów związanych ze smartphone'ami, biorąc tym razem na warsztat klawiatury, które w wielu telefonach są kiepskie, chociażby z uwagi na fakt, że klawisze są małe. Apple znalazło rozwiązanie dla tej bolączki, stwarzając "rewolucyjny interfejs", który pozwoli nam się pozbyć wszelkich przycisków i zastąpić je dużym wyświetlaczem. To z kolei uwalnia kolejny problem - jak posługiwać się urządzeniem bez żadnego kółka do przewijania czy rysika? I ponownie Jobs wskazuje rozwiązanie: "Będziemy używać najlepszego urządzenia wskazującego na świecie. Jest to urządzenie, z jakim wszyscy się urodziliśmy. Nasze palce." W taki właśnie sposób Jobs opisał technologię wrażliwą na dotyk w wielu miejscach jednocześnie. Wnioski? Większość prezenterów najpierw omawia rozwiązanie, a dopiero potem tylko wspomni o problemie. Jobs najpierw nakreśla to, co trzeba poprawić, a potem mówi jak należy to zrobić. Dzięki temu słuchacz łatwiej przyswaja przekazywane informacje, ponieważ prezentacja ma swój logiczny, następujący po sobie przebieg.
Stwórz obraz
Użyj czarującej opowieści do budowy prezentacji.
Jobs opowiedział historię o telefonie iPhone, wykorzystując do tego celu kilka technik:
Trzymaj się zasad drzewa
Pamiętam z prezentacji trzy urządzenia. Jobs przedstawił iPhone'a i umiejętnie zbudował interesującą opowieść, mówiąc: "Dzisiaj zaprezentujemy trzy rewolucyjne produkty. Pierwszym jest iPod z panoramicznym wyświetlaczem reagującym na dotyk, drugim jest rewolucyjny telefon komórkowy, a trzecim zapierające dech w piersiach urządzenie do komunikowania się przez internet." Wymienił więc trzy produkty, by ostatecznie stwierdzić: "I co najciekawsze, nie są to oddzielne urządzenia. Wszystkim tym jest jeden produkt! Dziś Apple pokaże telefon od-nowa."
Czas na życiową historyjkę
W pewnym momencie prezentacji Jobs zupełnie odbiegł od tematu. Wspomniał z uśmiechem, że przypomniało mu się, jak pewnego razu wraz ze współzałożycielem Apple, Steve'em Wozniakiem, chcieli zbudować urządzenie zakłócające TV, aby zablokować sygnały telewizyjne w akademiku college'u prowadzonego przez Wozniaka. CEO Apple wykorzystał tym sposobem możliwość do nawiązania emocjonalnego połączenia ze swoimi słuchaczami. Gdy tylko skończył omawiać tą kwestię, od razu zabrał się za dalsze informowanie o iPhonie, jak to miał od początku zaplanowane. Sztuka ta wymaga nieco wysiłku, ale się opłaca.
Trzymaj na widoku
W prezentacjach Jobsa nie zobaczysz na pojawiających się slajdach żadnych list z numerami, czy też różnego typu dat. Kiedy Jobs wymieniał trzy urządzenia - iPoda, telefon i komunikator internetowy - w odpowiednich momentach pojawiały się tylko duże fotografie produktów. A gdy wspomniał o "niesamowitym urządzeniu wskazującym", które okazało się być ludzkim palcem, widownia mogła podziwiać zdjęcie prezentujące duży palec dotykający iPhone'a.
Pamiętaj, że zbyt dużo tekstu na ekranie rozprasza słuchaczy, którzy zamiast koncentrować się na tym co mówisz, zaczynają czytać wszelkie informacje ze slajdów. Dlatego nigdy nie przygotowuj slajdów wypełnionych tekstem - lepiej postawić na obrazki, zdjęcia.
Rób próby
Steve Jobs ćwiczy godzinami. Zawsze wie o czym będzie mówił, kiedy nastąpi najważniejszy moment prezentacji, oraz jak rozpocznie i zakończy swoje wystąpienie. Potrzeba do tego dużo wysiłku, chęci i cierpliwości, ale zapewniam, że wszystko to się opłaca.
Rewolucja w drodze
Nikt nie przeprowadza premiery danego produktu bez optymistycznego podejścia. Jobs wierzy, że jego urządzenia zmieniają świat na lepsze. W każdej swojej prezentacji mówi on językiem przepełnionym nadzieją na lepsze jutro.
Uwaga: nigdy nie zachwalaj produktu, jeśli do końca nie jesteś przekonany, że zasługuje on na dane słowa. Te musisz dobierać starannie i nie przesadzać w swoich ocenach.
Udanych prezentacji!
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!