Porównywanie swoich prezentacji do prezentacji Steve'a Jobsa jest raczej niemożliwe - Jobs jest klasą samą w sobie. CEO Apple to prawdopodobnie najbardziej charyzmatyczny prezenter w biznesie. Jego prezentacje to zawsze informacje przekazane w genialny sposób, które podobają się klientom, pracownikom i całemu przemysłowi komputerowemu. Na stronach Apple znajdziesz filmiki z tzw. myślami przewodnimi prezentacji Jobsa, które mogą posłużyć ci za znakomite narzędzia do nauki.
W styczniu 2007 r., Jobs przeprowadził chyba swoją najlepszą prezentację, która dotyczyła premiery iPhone'a. Szef Apple skorzystał wówczas z różnego rodzaju technik mowy, jakich on, oraz inspirujący się na nim prezenterzy, używają aby olśnić słuchaczy. Są to techniki, z których będziesz mógł skorzystać!
Zdobądź zaangażowanie
Steve Jobs traktuje projektowanie ładnych, zabawnych i łatwych w użyciu komputerów, odtwarzaczy muzycznych i telefonów jako swoją pasję. I nie wstydzi się do tego przyznawać. Słowa i frazesy często naświetlają jego entuzjazm. Poniżej znajdziesz cytaty z premiery iPhone'a i niektórych poprzednich prezentacji Jobsa:
"Dzisiaj stworzymy razem część historii."
"Przedstawimy dziś rewolucyjne produkty."
"Dzisiejszego ranka mamy wam do pokazania niesamowite rzeczy."
"To jest wspaniały komputer."
"To jest nieprawdopodobny sposób na zabawę."
"To jest najbardziej nietypowa rzecz, jaką zrobiliśmy z wideo."
"Jesteśmy tym bardzo podekscytowani. To jest niesamowite."
Jobs jest fascynujący w tym co robi, a wiele firm chciałoby go zatrudnić w postaci prezentera ich własnych produktów. Niestety niewiele osób wykorzystuje możliwość do wyrażana swoich emocji odnośnie prezentowanych przezeń produktów, usług czy serwisów. Mogą być wprawdzie pełni pasji i chęci do opowiedzenia swojej historii (czyt. przeprowadzenia prezentacji), ale kiedy staną już naprzeciwko słuchaczy, zamieniają ją w nazbyt poważną, ponurą, sztywną, albo urzędową.
Jeśli szczerze wierzysz, że coś jest "niesamowite", nie bój się i powiedz to. My, jako słuchacze, damy ci przecież pozwolenie na bycie podekscytowanym i pełnym pasji! Poza tym, skoro ty nie darzysz omawianego produktu pasją i dużym zainteresowaniem, to dlaczego słuchacze mieliby to potem zrobić?
Unikaj tego!
Niektóre słowa czy wyrażenia, jak te poniżej, są bez znaczenia, szablonowane i nadużywane. Nie musisz pozbyć się ich całkowicie z twojej prezentacji, ale przynajmniej staraj się ich unikać jak tylko potrafisz.
- Może.
- Myślę, że.
- Cóż, no wiesz.
- Coś w rodzaju..
- Raczej.
- Uh, Um, Hm, Ah i inne słowa wypełniające
Wybierz właściwy tor
Jobs zawsze potrafi stworzyć tak jasną i silną wizję tego co prezentuje, że słuchacze zaczynają wierzyć w korzyści, jakie dostrzega szef Apple (oczywiście wynikające z posiadania nowego produktu firmy). Kiedyś Jobs usiłował zwabić do Apple ówczesnego szefa Pepsi, Johna Sculley'a, ale Sculley nie był zainteresowany. Jobs zadał my pytanie: "Czy chcesz do końca życia sprzedawać słodką wodę, czy może wolałbyś zmienić świat?" Wizja Jobsa jest zatem taka, że chce on zmienić świat na lepszy, i mnóstwo osób mu wierzy.
- Jest to dzień, na który czekałem dwa i pół roku - powiedział Jobs w trakcie prezentacji dotyczącej debiutu iPhone'a. - Co jakiś czas pojawia się rewolucyjny produkt, który zmienia wszystko. Dzisiaj Apple przedstawi telefon na nowo - dodał CEO Apple. Takimi słowami sprawił, że słuchacze zaczęli wierzyć w to, co zamierzał przedstawić szef koncernu z siedzibą w Cupertino.
Opracować telefon na nowo. Formuła magiczna jest tutaj jasna, wytłuszczona i na tyle prosta i zwięzła, że pozostaje w pamięci słuchacza. W dodatku całość została powiedziana w sposób wyszukany, elegancki - bez przesadnego wychwalania. Po prostu telefon od początku.
Tak więc Jobs zawsze ma do przekazania pewną opowieść, wizję uczynienia świata lepszym. Zawsze jest też swoista treściwa mantra - coś krótkiego, co odpowiednio stawia jego produkt na wyżynach. Natomiast nie mniej ważny jest też fakt, że Jobs za każdym razem płynnie prowadzi prezentację, informując na głos o jej przebiegu. Zaczyna omawiać całą strukturę i przedstawia w skrócie cały zarys prezentacji, a potem po kolei otwiera poszczególne furtki i wszystko szczegółowo wyjaśnia. Dla przykładu, w trakcie targów Macworld 2008, Jobs powiedział: "Tak więc to jest Time Capsule, znakomity kompan Leoparda [Leopard to najnowszy system Mac OS X - przyp. red.], i jest to pierwsza rzecz, którą chciałem się z wami podzielić tego ranka".
Mówiąc w ten sposób sprawiasz, że słuchacze nie gubią się w twojej prezentacji i zawsze wiedzą, co w danej chwili będziesz omawiał.