Nvidia wprowadza Ray-tracing do kart GeForce GTX - znamy wyniki wydajności
Posiadacze starszych i słabszych kart mogą aktywować usprawnienia graficzne z technologii DXR. Jakiej wydajności mogą oczekiwać użytkownicy?
Zapowiedź wsparcia dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym na starszych i słabszych kartach graficznych Nvidia GeForce wywołała sporo emocji. Producent właśnie udostępnił odpowiednie sterowniki graficzne i ujawnił pierwsze szczegóły na temat funkcjonalności. Czego zatem możemy się spodziewać?
Aktualizacja 11.04.2019 17:15
Postanowiliśmy sprawdzić działanie Ray-tracingu na nowych sterownikach - model GeForce RTX 2060 zestawiliśmy z GeForce GTX 1080 Ti. Co z tego wyszło? Zerknijcie na nasz test.
Oryginalna treść:
DirectX Raytracing (DXR) to jedna z największych rewolucji ostatnich lat, która ma wpłynąć na lepszy realizm animacji w grach komputerowych. W praktyce mamy do czynienia z różnymi efektami – okluzją otoczenia, cieniami, dodatkowymi refleksami czy iluminacją. Różne efekty są stosowane w różnych tytułach.
Póki co technologia jest dostępna tylko w trzech grach: Battlefield V, Metro Exodus i Shadow of the Tomb Raider, ale z biegiem czasu lista ta ma się poszerzać o kolejne tytuły. Dodatkowo można ją podziwiać w demach technologicznych Reflections, Justice i Atomic Heart oraz benchmarku 3DMark Port Royal.
Do tej pory funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym była dostępna tylko na kartach Nvidia Turing, które zostały wyposażone w dodatkowe jednostki RT – były to więc najnowsze i najdroższe konstrukcje.
Po udostępnieniu sterowników GeForce Game Ready Driver 425.31 WHQL uległo to zmianie, bo efekty wprowadzane przez Ray-tracing mogą również aktywować posiadacze słabszych modeli GeForce GTX z generacji Turing i Pascal (również w mobilnych wersjach). Pełna lista wsparcie obejmuje następujące modele:
- GeForce GTX 1660 Ti
- GeForce GTX 1660
- Titan Xp (2017)
- Titan X (2016)
- GeForce GTX 1080 Ti
- GeForce GTX 1080
- GeForce GTX 1070 Ti
- GeForce GTX 1070
- GeForce GTX 1060 6GB
No dobrze, ale jaki wpływ efekty będą miały na wydajność? Producent udostępnił kilka porównań wydajności w rozdzielczości 1440p.
Karty GeForce GTX bez sprzętowych jednostek RT wypadają dużo słabiej od modeli GeForce RTX (zwłaszcza, że te drugie mogą aktywować DLSS). Warto jednak zauważyć, że modele GeForce GTX z generacji Turing wypadają znacznie lepiej od starszych jednostek Pascal.
Jak to wygląda w praktyce? Postaramy się przeprowadzić swoje testy wydajności.
Źródło: Nvidia
Komentarze
38RTX 2080 Ti wyciąga 68.3 fps
RTX 1080 Ti "zaledwie" 30 co odpowiada 44% albo inaczej mówiąc RTX jest tu 2.3 x szybszy (trzeba pamiętać iż RTX ma GGDR6 oraz więcej rdzeni CUDA)
Niby wszystko pięknie ale ile czasu marnują jednostki CUDA GTXa na liczenie promieni? Podobno 1080Ti potrafi wyciągnąć maksymalnie 1.1 Giga Rays/s ale tu jeszcze musi odwalać sam całą robotę, RTX ma od tego oddzielne jednostki. Wydajność rdzeni RT to podobno aż 10 Giga Rays/s. Zarówno na jednej jak i na drugiej karcie po włączeniu RT w grze wydajność spada o połowę. Jak to możliwe skoro RTX posiada oddzielny układ 8x wydajniejszy od całej mocy obliczeniowej GTXa?
Nie bronie nVidii. Uwazam natomiast ze "odblokowanie" RT to dobry dla konsumenta (i taktyczny dla firmy) ruch z ich strony.