Na początek porównajmy wyniki osiągane w trybie DX9c pod dwoma różnymi systemami: XP oraz Vista.
Wszystkie nasze karty pod systemem Windows Vista zachowują się podobnie. Wykazują kilku klatkową, wymiernie niższą wydajność od osiąganej pod bardziej dopracowanym i mniej "zjadającym" zasoby XP-kiem. Pod XP jednak nie "pogramy" z użyciem najnowszych efektów, które dostępne są tylko na API DirectX10 ;) Jest nam niezmiernie przykro z tego powodu ....
Zabrzmiało trochę ironicznie, jednak tak naprawdę, cała różnica odnosi się do większej ilości/większej precyzji jednocześnie przetwarzanych danych przez układy zunifikowanych shaderów. Dostrzec "gołym" okiem możemy właściwie tylko różnicę oświetlenia obszaru i rzucania dodatkowych cieni przez chmury. Ot taki DirectX9c plus, bez popadania w euforię. Co najbardziej natomiast widzimy, to spadek wydajności w tym trybie, do czego ostatnio przyzwyczaiły nas wszystkie tytuły "pisane" pod to API. Nie można oprzeć się wrażeniu, że po wprowadzeniu HDR'u wraz z DirectX9c, kolejna odsłona nie oferuje już jakichś stricte rewolucyjnych rozwiązań. Być może sytuacja wyglądała by inaczej, gdyby programiści mieli możliwość pisania pod naprawdę wydajny dla DirectX10 sprzęt. Na to się jednak, w najbliższych miesiącach, nie zanosi i aby móc pograć z pełnym komfortem pod DX10 musimy poczekać jeszcze trochę czasu na DX10 na kartach i pod systemem z prawdziwego zdarzenia (Vista SP1).
DirectX10 jakość HIGH
DirectX10 jakość VERY HIGH
DirectX9c jakość HIGH
DirectX9c jakość VERY HIGH
Aby z DX10 uzyskać jakiekolwiek korzyści w aspekcie graficznym, właściwie musimy przygotować się tylko na jedno rozwiązanie - detale ustawione "na maksa". Tylko, jaka obecnie karta temu podoła?
Odpowiedź brzmi : GeForce 8800. Zarówno GTX, jak i 640megabajtowy GTS pozwolą nam grać przy takich ustawieniach, jeśli tylko zaopatrzymy się w wydajny dwu-/cztero-rdzeniowy procek intel z serii Core lub czterordzeniowy AMD Phenom. Czy gra jednak będzie "warta świeczki", każdy musi sobie sam odpowiedzieć ...
Co do kart ATI Radeon HD2900, sprawa jest jak zwykle nieco bardziej skomplikowana, i póki co nie są one w stanie nawiązać równorzędnej walki w tym trybie (DX10), nie tylko ze względu na niedopracowane drivery, ale może przede wszystkim, słabą wydajność antyaliasingu. Choć akurat AA nikt włączać nam nie każe, to jednak przy kartach z tego pułapu cenowego raczej o kompromisach nie powinno być mowy. "Budżetowe", średnio-segmentowe karty obsługujące DX10 do tego trybu się już zupełnie nie nadają, chyba, że zmniejszymy im detale do poziomu MEDIUM. Podniesienie detali na maksymalny poziom spycha także, nieznacznie GeForce'a 8800GT za 640megabajtowego GTS-a.