W związku z dużym obciążeniem procesora centralnego, gra jest bardzo "łakoma" nie tyle na częstotliwość tych układów, co na ich "ilość". Duże znaczenie oprócz CPU ma także przepływność pamięci / magistrala FSB, co w przypadku procesorów AMD ma bezpośredni związek z możliwościami CPU (wbudowany kontroler pamięci / magistrala Hyper Transport).
W celu sprawdzenia wpływu częstotliwości procesora centralnego na wydajność w grze wykonaliśmy underclocking testowego "Windsora" do częstotliwości 2.2GHz. Testowana karta to, wciąż topowy, GeForce 8800GTX 768MB.
Różnica nieznaczna, kartę bardziej blokuje architektura procesora i przepływność pamięci / magistrali HTT, aniżeli częstotliwość układu i to różna aż o 600MHz!
Drugi testowy procesor "Toledo" pod socket939, nie zapewnił karcie sprzyjających warunków do działania. Dodatkowo pamięci DDR o stosunkowo niskiej przepustowości nie przepadają za GTXem, szczególnie przy wyższym poziomie ustawionych detali.
użycie procesora (benchmark) XP SP2 DX9c
życie procesora (benchmark) VISTA DX10
Użycie procesora pod Vistą w trybie DX10 jest nieco mniejsze, aniżeli pod XP (DX9c). W tym drugim przypadku rdzenie obciążone są jednak bardziej równomiernie.