Wybierając "grafikę" pod kątem gry World In Conflict pamiętajmy także o jednym ważnym aspekcie. Procesor centralny, bo w głównej mierze od niego zależy wydajność tego tytułu, musi być możliwie mocny, aby nie hamować nam "przepływności" obliczeń wykonywanych przez GPU. Po przeprowadzonych testach widać, że nie warto zatem łączyć dwurdzeniowych procesorów AMD X2, nawet tych najwydajniejszych, z kartą graficzną na poziomie GeForce 8800GTX, czy Radeon HD2900XT.
Do tych procesorów najlepiej nadają się co najwyżej "grafiki" 8800GT/GTS, lub HD2900PRO, zakładając oczywiście wyposażenie maszyny w minimalnie 2GB pamięci operacyjnej.
Topowe karty 8800GTX wymagają już najmocniejszej obecnie architektury procesorów Core2. Tylko wtedy karta nie będzie aż tak mocno hamowana, i pozwoli w jakimś stopniu na rozwinięcie skrzydeł. Oczywiście Core2 Duo, lub Core2 Quad musi posiadać odpowiednio wysokie taktowanie, oraz "przepustową" magistralę FSB np. 1333MHz.
Kolejna sprawa, to jak zwykle w dzisiejszych grach, słaba optymalizacja kodu silnika, co akurat w przypadku RTS-a ma ogromne znaczenie i jeśli chodzi o kartę graficzną, jej końcową wydajność.
Niemal wszystkie karty w rozdzielczości 1024x768 dawały nam podobny komfort gry, oferując nieodbiegające znacznie średnie FPS (ograniczenie testowego procesora). Jednak im większa rozdzielczość, obciążenie szczegółami, postprocessingiem, czy wygładzaniem krawędzi, tym różnice będą się drastycznie zwiększać na korzyść najmocniejszych układów.
Wracając do ostatecznego wyboru, czyli co warto kupić w zależności od zakładanych oczekiwań. Tak jak wspomnieliśmy, zupełny brak logiki to kupowanie mocnego GPU i słabego procesora ("bo może da nam to wzrost wydajności"). Nie da. Karta będzie się niemal dusić na takiej konfiguracji. Dużo zależy także, nie tylko od pojemności pamięci RAM, ale od jej przepływności. Gra potrafi wykorzystać przepływność ramu DDR2, co było widać po teście DDR vs DDR2. Ponadto jest łakoma na ilość rdzeni CPU, czyli im więcej tym lepiej ;)
Pamiętajmy zatem, aby podzespoły w naszej maszynie dobierać "z głową" i nie popadać nadmiernie w magię cyferek przy GPU, zapominając o pozostałych elementach. Zawsze lepszym wyjściem będzie zakup tańszej grafiki i średniego "dwujajowego" procesora, aniżeli topowego GPU i słabego np. jednordzeniowego procka.
W kwestii "wyższości" jakości obrazu przy użyciu najnowszego API - DirectX10 jesteśmy dalecy od jakichkolwiek zachwytów i polecania, na tę chwilę, tego trybu komukolwiek. Właściwie "WiC"
grywalny jest tu tylko na topowym GTX-ie, ale przy co bardziej złożonych "zadymach" nawet tu uczucie komfortu drastycznie się obniży .
Pozostałe karty łącznie z serią ATI HD zupełnie nie nadają się do tego trybu, a już na pewno nie pozwolą na komfortową zabawę z "odhaczonym" wygładzaniem krawędzi. Tu jak zwykle przyszłe sterowniki mogą nieco zmienić ich oblicze, jednak póki co nie wygląda to dobrze, również jeśli chodzi o stabilność. Na tę chwilę nie polecamy.
Podsumowując, poziom detali oraz rozdzielczość to główne czynniki, które będą determinować oczekiwania po karcie graficznej (w "World In Conflict" także procesorze). Dlatego spróbujmy na koniec rozgraniczyć nasze testowe karty i uszeregować je wg. zakładanej rozdzielczości oraz oczekiwanej jakości obrazu:
DX10 jakość VERY HIGH (Vista) | |
1920x1200 1680x1050 1280x1024 CPU | GeForce 8800 Ultra GeForce 8800 GTX GeForce 8800 GT 512MB + Core2 Duo ~2.6-3GHz |
DX10 jakość HIGH (Vista) | |
1650x1050 1280x1024 CPU | GeForce 8800 GTX GeForce 8800 GTS 640MB / GeForce8800 GT 512MB + Core2 Duo ~2.6-3GHz / A64 X2 2.8-3GHz |
DX9c jakość VERY HIGH (XP) | |
1920x1200 1680x1050 1440x900 1280x720 | GeForce 8800 GTX GeForce 8800 GT / 8800 GTS Radeon HD2900 XT Radeon HD2900 Pro |
DX9c jakość HIGH (XP) | |
1920x1200 1680x1050 1280x720 1024x768 | HD2900 XT / 8800 GT HD2900 Pro / 8800 GTS GeForce 7900 GS Radeon X1950 Pro |
DX9c jakość MEDIUM (XP) | |
1680x1050 1280x720 1024x768 | GeForce 7900 GS / Radeon X1950 Pro GeForce 8600 GTS / Radeon HD2600XT GDDR4 / RX1950 GT GeForce 8600 GT |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!