Każdy fan gry StarCraft zna zalety jednostek Spectre wchodzących w skład armii Terran. Szybkie, potężne i uniwersalne, potrafiące zmierzyć się z wrogiem na lądzie i w powietrzu. Mysz Razer Spectre, stworzona dla graczy StarCraft II: Wings of Liberty nie bez powodu otrzymała właśnie taką nazwę.
Specyfikacja techniczna
Producent | Razer |
Model | Spectre |
Wymiary | 100 x 37 x 66 mm |
Waga | 82 g |
Interfejs | USB |
Typ komunikacji | przewodowa |
Długość kabla | 213 cm |
Typ sensora | laserowy, 3,5G Philips Twin-eye |
Rozdzielczość | 5600 dpi |
Liczba przycisków | 5 |
Scroll | tak |
Częstotliwość próbkowania | 1000 Hz |
Szybkość | 5 m/s |
Przyspieszenie | 50 G |
Gwarancja | 2 lata |
Budowa
Swoją budową zdecydowanie różni się od innych produktów tego typu. Syntetyczny i „kanciasty” design bezpośrednio nawiązuje do maszyn cyberprzestrzeni, a agresywne podświetlenie podkreśla ten efekt.
Podstawa myszy wykonana została z czarnego matowego tworzywa sztucznego. Umieszczono na niej komplet teflonowych ślizgaczy Ultraslick (z przodu myszy, z tyłu oraz wokół sensora). Na podstawie znajduje się również trójstopniowy przełącznik zmiany siły nacisku klawiszy.
Grzbiet myszy wykonano z grafitowego, półmatowego tworzywa sztucznego, imitującego stal stosowaną w gwiezdnych pojazdach. Materiał został dobrze dobrany – nie widać na nim zabrudzeń, jest antypoślizgowy i mimo syntetycznego wyglądu przyjemny dla dłoni.
Główne przyciski mają bardzo szeroki zakres, co umożliwia zastosowanie trzech głównych typów chwytów. Chwyt claw grip (szponiasty) ze względu na ostre krawędzie tyłu myszy jest najbardziej uniwersalny i wygodny. Chwyty fingertip grip (palcami) oraz palm grip (pełną dłonią) wymagają zmiany regulacji nacisku przycisków lub odpowiedniej wielkości dłoni i nie dla każdego będą odpowiednie.
Boki myszy wykonane zostały z czarnego, antypoślizgowego tworzywa sztucznego. Po lewej stronie, pod kciukiem umieszczono dwa horyzontalne, programowalne przyciski boczne. Są one wyraźnie wyczuwalne pod kciukiem, a ich obsługa jest intuicyjna. Scroll wykonany został z czarnego tworzywa, działa z odpowiednim oporem, a wyraźnie fakturowana powierzchnia zapobiega poślizgom.
Na grzbiecie myszy, po bokach, oraz z tyłu od spodu umieszczono podświetlenie, którego intensywność oraz kolor ustawiamy w dołączonym oprogramowaniu. Podczas pracy nie widzimy podświetlenia znajdującego się pod centralną częścią dłoni, jednak dobrze widoczne są pasy z boku myszy oraz z tyłu, pod nadgarstkiem. Taki układ podświetlenia umożliwia odbiór „alertów” - sygnałów o aktywności w grze, o których piszemy w dalszej części recenzji.
Mysz komunikuje się z komputerem poprzez przewód zakończony wtyczką USB. Kabel jest lekki i miękki, nie przeszkadza podczas gry, a jego długość zapewnia swobodę użytkowania.
Oprogramowanie i funkcje
Mysz konfigurujemy za pomocą oprogramowania Razer StarCraft II Configuration. Program pozwala na zaprogramowanie przycisków, zmianę rozdzielczości i czułości sensora, zapis profilu ustawień, utworzenie makr oraz konfigurację podświetlenia. Obsługa programu jest prosta i intuicyjna. Nagrywanie makr oraz zapis profilu nie sprawia najmniejszych problemów.
przypisywanie makra do konkretnego przycisku
Razer StarCraft II Configuration umożliwia również zmianę kolorystyki podświetlenia dla systemów APM oraz alertów. System APM (Actions Per Minute) informuje gracza o liczbie wykonywanych czynności w ciągu minuty. W praktyce działa bardzo dobrze. Oprogramowanie prawidłowo zbiera informację z gry i szybko przekazuje je do myszy, klawiatury czy słuchawek.
Bez zarzutu działa również system ostrzeżeń (alertów) – po odpowiednim skonfigurowaniu informuje on użytkownika o najważniejszych wydarzeniach w grze, zwiększając jego uwagę.
Testy syntetyczne
Testy wykonywano w programach Mouse Rate oraz VmouseBench.
• Częstotliwość próbkowania
Częstotliwość próbkowania została zmierzona na trzech dostępnych w konfiguracji myszy ustawieniach. Wartości uzyskane w testach były adekwatne do tych, które deklarował producent i wynosiły odpowiednio 125 Hz, 500 Hz i 1000 Hz
próbkowanie 125 | próbkowanie 500 | próbkowanie 1000 |
Wartości te świadczą o przystosowaniu myszy do potrzeb graczy, oferując możliwie najszybsze i najdokładniejsze odzwierciedlenie ruchu
• Interpolacja
Interpolacja w grafice komputerowej to proces mający na celu utworzenie nowego piksela na podstawie pikseli sąsiednich. Nowy piksel tworzony jest tak, by był jak najbardziej podobny do otoczenia. Interpolację wykorzystuje się przy resamplingu, uzupełnianiu i korygowaniu obrazów oraz automatycznej korekcji w skanerach do filmów.
Interpolacja w urządzeniach wskazujących działa na zasadzie “najbliższego sąsiada”, polegającej na kopiowaniu najbliższego piksela lub statystycznego kopiowania kilku pikseli. Brak interpolacji świadczy o wysokiej jakości urządzenia, natomiast znaczna, nieregularna interpolacja – o jego złej jakości.
Test interpolacji dla myszy Razer Spectre wykonywany był na pięciu typowych wartościach dpi: 800, 1500, 2800, 4200 oraz maksymalnej – 5600.
Przy rozdzielczości 800 dpi interpolacja nie występuje, co jest wynikiem standardowym dla tego typu urządzeń. Zaskoczeniem natomiast jest interpolacja pojawiająca się już przy 1500 dpi, która w przypadku myszy dla graczy za taką cenę absolutnie nie powinna występować. Przy wartościach 4200 oraz 5600 dpi interpolacja jest znaczna, może być uciążliwa dla wprawionych graczy oraz eliminuje mysz z użytku przy tworzeniu grafik.
interpolacja 800 | interpolacja 1500 |
interpolacja 2800 | interpolacja 4200 |
interpolacja 5600 |
• Rozdzielczość
Rzeczywista rozdzielczość ogólnie jest zgodna z tą, którą podawał producent. Zawyżoną wartością jest natomiast rozdzielczość maksymalna. W rzeczywistości nie wynosi ona 5600 dpi, lecz niecałe 5500. Wynik ten informuje niekoniecznie o celowych zakłamaniach producenta, lecz (co bardziej prawdopodobne) o jakości sensora, którego maksymalna rozdzielczość może być zależna od konkretnego egzemplarza i... szczęścia użytkownika.
rozdzielczość 800 |
rozdzielczość 1500 |
rozdzielczość 2800 |
rozdzielczość 5400 |
• Akceleracja
Test akceleracji wykonywany był w programie vMouseBenchmark. Przesuwamy mysz za każdym razem o 1″ i wracamy do punktu początkowego. Podczas testów efekt akceleracji nie występował – kursor wracał dokładnie do swojej początkowej pozycji. Wynik ten zdecydowanie zadowoli wszystkich graczy.
Testy praktyczne
Testy praktyczne wykonywano na trzech ustawieniach rozdzielczości, korzystając z trzech typowych powierzchni (blat biurka, podkładka tekstylna SteelSeries QcK oraz podkładka z tworzywa sztucznego). Ogólnie urządzenie radzi sobie nieźle – odzwierciedlenie ruchu jest dokładne, a mysz prowadzi się lekko i komfortowo. Niemiłym zaskoczeniem była zła współpraca sensora z podkładkami tekstylnymi. Co jakiś czas pojawiały się przeskoki (widoczne na teście np. w miejscach zamykania okręgów) lub krótkie przerwy w ruchu. Zjawisko to nie powinno bardzo przeszkadzać graczom Starcrafta, jednak dla fanów gier FPS, którzy będą chcieli skorzystać z tej myszy, będzie już irytujące.
800 | 2800 | 5600 |
W grach mysz spisuje się dobrze i bardzo dobrze. Fani „strzelanek” nie będą zachwyceni, w przeciwieństwie do fanów strategii. Mysz nie generuje opóźnień przy wykorzystaniu makr, nawet rozbudowane polecenia działają wyśmienicie. Zauważalna jest znacznie lepsza współpraca z grą StarCraft II niż z innymi grami (szybsza reakcja na polecenia).
Podsumowanie
Fanów StarCrafta zachwycą zapewne nie tylko kształty myszy, ale i funkcje, które bezpośrednio łączą urządzenie z grą. System ostrzeżeń oraz APM działa bardzo dobrze – informuje użytkownika o zagrożeniach w czasie rzeczywistym i wzmaga jego koncentrację w odpowiednich momentach. Niestety mysz ma wady, które w przypadku sprzętu za taką cenę absolutnie nie powinny się pojawić. Interpolacja oraz „skakanie” sensora na podkładkach tekstylnych zdecydowanie zmniejszają komfort użytkowania. Niezadowoleni będą również gracze o wąskich lub bardzo małych dłoniach – kanciasty tył myszy podczas długich sesji może być dla nich uciążliwy.
Ocena | |
Ergonomia | zadowalający plus |
Design | dobry plus |
Jakość wykonania | super |
Jakość sensora | zadowalający |
Oprogramowanie | super |
Ogólna ocena: |
Podsumowanie | |||
plusy: | |||
minusy: • cena • zbyt ostro zakończony tył myszy • interpolacja już od 1500 dpi • maksymalna rozdzielczość rzeczywista niższa od deklarowanej • słaba jakość sensora („skoki” na podkładkach tekstylnych) | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 300 zł | |||