Rdzeń graficzny wytwarzany jest w procesie 40 nm i zawiera 1,7 mld tranzystorów. Powierzchnia układu wynosi dokładnie 255 mm2.
Architektura wewnętrzna procesora graficznego wykorzystuje układ jednostek cieniujących typu: 4+1, czyli cztery procesory strumieniowe proste i jeden złożony. Należy tutaj dodać, że wszystkie ostatnio wprowadzane karty graficzne AMD korzystają już z nowszej architektury VLIW4 – czterodrożnych shaderów.
Najważniejsze dane techniczne układu Radeon 6790:
- 800 procesorów strumieniowych (SPu)
- 40 jednostek teksturujących (TMU)
- 16 jednostek rasteryzujących (ROP)
- 1 GB pamięci GDDR5-256 bit
- Częstotliwość taktowania: 840/1050 MHz
Dokładną architekturę widać na zamieszczonym wyżej schemacie. Procesory strumieniowe zostały upakowane w 10 blokach SIMD Engines, gdzie każdy zawiera po 16 jednostek SPu. Oprócz tego Radeon 6790 ma 16 jednostek rasteryzujących i 40 teksturujących – dokładnie tyle samo, co w starszym bracie – HD 5770. Biorąc pod uwagę samą architekturę wewnętrzną ma się wrażenie, że Radeon 6790 to taki HD 5770 z przeszczepioną pamięcią 256 bitów z wydajniejszych Radeonów.
Niemniej jednak AMD opracowując akceleratory Radeon 6000 podwyższyło wydajność teselatorów i zoptymalizowało wydajność jednostek cieniujących. Pisaliśmy o tym w artykule o Radeonach 6850 i 6870.
Porównanie podstawowych danych technicznych
Karta | Radeon 6790 | Radeon 5770 | Radeon 6850 |
Taktowanie | 840/1050 MHz | 850/1200 MHz | 775/1000 MHz |
Pamięć RAM | 1024 MB 256 bit-GDDR5 | 1024 MB 128 bit-GDDR5 | 1024 MB 256 bit-GDDR5 |
Wersja DirectX | 11 | 11 | 11 |
Procesory strumieniowe | 800 | 800 | 960 |
Jednostki rasteryzujące | 16 | 16 | 32 |
Jednostki teksturujące | 40 | 40 | 48 |
Cena | 499-500 zł | 420 zł | 600 zł |
Karta | GeForce GTX 550 Ti | GeForce GTS 450 | GeForce GTX 460 |
Taktowanie | 900/900 MHz | 830/902 MHz | 675/920 MHz |
Pamięć RAM | 1024 MB 192 bit-GDDR5 | 1024 MB 128 bit-GDDR5 | 768 MB 192 bit-GDDR5 |
Wersja DirectX | 11 | 11 | 11 |
Procesory strumieniowe | 192 | 192 | 336 |
Jednostki rasteryzujące | 24 | 16 | 24 |
Jednostki teksturujące | 32 | 32 | 56 |
Cena | 515 zł | 380 zł | 540 zł |
Pobór energii
Dość niepokojąco wygląda informacja o maksymalnym poborze energii Radeona 6790 – aż 150 W. To prawie tyle samo, ile jest skłonny pobrać Radeon 6870, który klasyfikuje się o dwa segmenty wydajnościowe wyżej od opisywanego bohatera. Powód tak dużego poboru może być skutkiem tego, że AMD zastosowało płytkę drukowaną z akceleratorów HD 68x0. Ponadto w Radeonie 6790 siedzi chipset graficzny Barts z częściowo wyłączonymi blokami procesorów strumieniowych, do których może docierać zasilanie. To wszystko odbija się na dodatkowym poborze energii.
Wygładzanie krawędzi
Dla wielu graczy mocnym argumentem przemawiającym za wyborem któregoś z Radeonów może być usprawnione wygładzanie krawędzi. Doszły nowe tryby: EQAA i Morphological AA. Oba mają za zadanie podnieść jakość wygładzanych schodków, przy niewielkim obniżeniu wydajności. Poszczególne stopnie wygładzania są dostępne z poziomu panelu sterującego Catalyst. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule.
Radeon 6790 obsługuje wszystkie technologie znane z innych układów graficznych z rodziny Northern Islands. Możemy zatem podłączyć kilka monitorów do jednej karty, czego akurat nie potrafi żaden z GeForce’ów. Niewykluczone jednak, że NVIDIA będzie musiała pomyśleć nad tą technologią – jak dotąd 3D Vision wymaga dwóch układów graficznych.