GeForce GTX 660 Ti | |
|
Rdzeń
Oto rdzeń GK104 – siła napędowa każdego GeForce GTX 660 Ti
Jak już wspominaliśmy, bazę akceleratora GeForce GTX 660 Ti stanowi dobrze znany z poprzednich kart graficznych układ o kodowej nazwie GK104. Identyczny chip znajduje się w GeForce GTX 670, jak również w GeForce GTX 680 (z aktywnymi wszystkimi blokami SMX). Wytwarzany jest w procesie technologicznym 28 nm, ma powierzchnię 294 mm2 i zawiera 3540 mln tranzystorów.
Pod względem architektury wewnętrznej GeForce GTX 660 Ti jest bardzo podobny do obecnych już na rynku innych Keplerów. Jego rdzeń składa się z siedmiu bloków z poszczególnymi jednostkami (GPC – Graphic Processing Clusters). Trzy z nich mają po dwa bloki SMX. W ostatnim (czwartym), wyłączono cały blok z poszczególnymi jednostkami wykonawczymi. Dezaktywowano również jeden z układów ROP, przez co spadła liczba tych jednostek z 32 (GTX 670) do 24. Przy okazji zmieniła się pojemność pamięci podręcznej drugiego poziomu L2 z 512 KB (GTX 670) do 384 KB.
Jeden z siedmiu bloków SMX znajdujących się w GeForce GTX 660 Ti
O ile te zmiany nie są w jakiś specjalny sposób znaczące, to podejrzliwie można patrzeć na obniżenie przepustowości pamięci operacyjnej poprzez wyłączenie jednego z czterech kontrolerów. GeForce GTX 660 Ti dysponuje zatem trzema 64-bitowymi kontrolami pamięci, co w sumie daje interfejs 192 bit i 2 GB pamięci na pokładzie.
Tabelka: GTX 660 Ti vs GTX 670
Karta | Nvidia GeForce GTX 660 Ti | Nvidia GeForce GTX 670 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm |
Liczba tranzystorów | 3,54 mld | 3,54 mld |
Taktowanie | 915/1502 MHz (Boost - 980 MHz) | 915/1502 MHz (Boost - 980 MHz) |
Liczba klastrów | 4 | 4 |
Liczba bloków SMX | 7 | 7 |
Procesory strumieniowe | 1344 | 1344 |
Jednostki rasteryzujące | 24 | 32 |
Jednostki teksturujące | 112 | 112 |
Pamięć podręczna L2 Cache | 384 kB | 512 KB |
Pamięć RAM | 2048 MB 192 bit-GDDR5 | 2048 MB 256 bit-GDDR5 |
Przepustowość pamięci RAM | 144,2 GB/s | 192,2 GB/s |
Filtrowanie (bilinearne) | 102,5 GigaTexels/sec | 102,5 GigaTexels/sec |
Sugerowana moc zasilacza | 450 W | 500 W |
Biorąc pod uwagę identyczną częstotliwość taktowania, jak w starszym bracie GTX 670, zmniejszyła się przepustowość pamięci ze 192,2 do 144,2 GB/s. Zakładając, że GTX 660 Ti dedykowany jest do grania w rozdzielczości 1920x1080 (1920x1200), takie posunięcie nie powinno blokować ogólnej wydajności akceleratora. Zresztą już za chwilę zobaczycie GeForce GTX 660 Ti w akcji, co powinno rozwiać wiele wątpliwości.
Karta | Nvidia GeForce GTX 660 Ti | Nvidia GeForce GTX 560 Ti | Nvidia GeForce GTX 670 |
Proces technologiczny | 28 nm | 40 nm | 28 nm |
Liczba tranzystorów | 3,54 mld | 1,95 mld | 3,54 mld |
Taktowanie | 915/1502 MHz (Boost - 980 MHz) | 822/1002 MHz | 915/1502 MHz (Boost - 980 MHz) |
Procesory strumieniowe | 1344 | 384 | 1344 |
Jednostki rasteryzujące | 24 | 32 | 32 |
Jednostki teksturujące | 112 | 64 | 112 |
Pamięć RAM | 2048 MB 192-bit GDDR5 | 1024 MB 256-bit GDDR5 | 2048 MB 256-bit GDDR5 |
Cena | 1 350 zł | 880 zł | 1 550 zł |
Karta | AMD Radeon 7870 | AMD Radeon 7950 | |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | |
Liczba tranzystorów | 2,8 mld | 4,31 mld | |
Taktowanie | 1000/1250 MHz | 800/1250 MHz | |
Procesory strumieniowe | 1280 | 1792 | |
Jednostki rasteryzujące | 32 | 32 | |
Jednostki teksturujące | 80 | 112 | |
Pamięć RAM | 2048 MB 256-bit GDDR5 | 3072 MB 384-bit GDDR5 | |
Cena | 1 150 zł | 1300-1350 zł |
Wygładzanie TXAA
Wygładzanie TXAA w grze The Secret World
Nvidia od momentu wprowadzenia serii GeForce GTX 600 promuje nowy rodzaj wygładzania krawędzi TXAA. W odróżnieniu od najpopularniejszego MSAA ma lepiej wygładzać krawędzie, a przy tym nie obciążać zbytnio układu graficznego. Mają być dostępne dwie możliwe opcje nowego wygładzania krawędzi: TXAA 1 i TXAA 2. Jak zapewnia Nvidia, pierwszy tryb daje obraz z ładniej wykonanymi krawędziami obiektów niż MSAA x8, przy obciążeniu karty graficznej na poziomie MSAA x2. Natomiast ustawienie TXAA 2 pozwoli na jeszcze lepsze wygładzanie przy obciążeniu akceleratora porównywalnym do MSAA x4. W tym momencie nowy rodzaj wygładzania krawędzi będzie działał w m.in.: Borderlands 2, MechWarrior Online, The Secret World, Eve Online i silnikach Unreal 4, Crytek, czy też Slant Six Games.
Z wymienionych, w tej chwili dostępna jest gra The Secret World, a już 26 września ma mieć miejsce premiera gry Borderlands 2.
GPU Boost
GeForce GTX 660 Ti, podobnie jak wcześniej przedstawione akceleratory z serii GTX 600, ma tryb turbo (GPU Boost). Standardowa częstotliwość taktowania rdzenia wynosi 915 MHz. Zawarty w układzie specjalny algorytm nieprzerwanie bierze pod uwagę m.in. takie czynniki jak aktualny pobór energii, temperaturę, użycie procesora graficznego, czy też pamięci, i dostosowuje parametry pracy. To fajne rozwiązanie, tym bardziej że nie zawsze jest wymagana pełna moc akceleratora. Wystarczy włączyć jakikolwiek program monitorujący obciążenie karty (np. EVGA PrecisionX, albo MSI Afterburner) i sprawdzić, jak zmieniał się wykres taktowania podczas grania. W rezultacie okazało się, że bardzo często GeForce GTX 660 Ti tykał z częstotliwością rdzenia ok. 1100 -1150 MH. Co więcej, Boost GPU działa również po przetaktowaniu akceleratora, dodając mu kilkadziesiąt megaherców.
W kartach graficznych GeForce to nowy rodzaj synchronizacji pionowej obrazu o nazwie Adaptive Vsync. Dzięki niemu generowany obraz może być płynniejszy, a przy okazji jest możliwość regulowania szybkości działania gier. Jak wiadomo, synchronizacja pionowa może wyeliminować błędy w wyświetlanym obrazie, głównie polegające na jego "urywaniu", "przeskokach". Efekt ten widać często w trakcie szybkich ruchach myszki w strzelankach FPS, pokonywaniu krętych dróg w wyścigówkach, czy też podczas przesuwaniu mapy w grach strategicznych. Choć należy dodać, że ów efekt nie występuje w każdej grze lub może pojawiać się rzadko. Po aktywacji synchronizacji liczba wyświetlanych kl./s zostaje limitowana przez częstotliwość odświeżania monitora, czyli zazwyczaj do 60 Hz. W niektórych sytuacjach, gdy karta graficzna wyświetla mniej, niż założoną liczbę kl./s, mogą się zdarzać spadki wydajności, brak płynności obrazu. Adaptive Vsync w dynamiczny i stały sposób kontroluje działanie synchronizacji. W momencie gdy karta generuje mniej niż 60 kl./s, synchronizacja zostaje wyłączona. Ponadto w programie EVGA Precision po aktywacji Adaptive Vsync możemy ustalić limit wyświetlanych kl./s.
Adaptacyjną synchronizację regulujemy z poziomu sterownika lub innej, zewnętrznej aplikacji, która obsługuje układ graficzny GeForce GTX 670 (np. EVGA Precision).
Cztery wyświetlacze na jednym akceleratorze
Od czasu zaprezentowania technologii AMD Eyefinity (czyli obsługa wielu monitorów) w kartach graficznych Radeon HD 5000 minęło już 2,5 roku. Właśnie tyle Nvidia potrzebowała na przedstawienie swojego akceleratora, do którego będziemy mogli podłączyć więcej niż dwa monitory (pomijamy autorskie wersje kart). Cóż, lepiej późno niż wcale. GeForce GTX 670 może obsłużyć do czterech monitorów, przez co zwiększa się powierzchnia robocza pulpitu. Rozwiązanie w sam raz dla grafików, graczy, do wykorzystania w monitoringu lub w wielu zakładach (np. w sterowniach).
Najważniejsze informacje na temat GeForce GTX 600 – film
Omówienie najważniejszych technologii i funkcji zostało omówione w poniższej prezentacji.