Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.: wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów, konkretnego egzemplarza karty.
nVidia GeForce GTX 680
Wszelkie nasze próby odbyły się za pomocą aplikacji EVGA Precision, która jako jedyna w czasie testów rozpoznawała układ GTX 680. Wyjściowo akcelerator pracuje z częstotliwością 1000/1500 MHz. Przetaktowanie do 1050/1650 MHz nie sprawiło większego wrażenia na testowanym egzemplarzu karty. Również przy 1100/1700 MHz akcelerator nadal wyświetlał czysty obraz bez artefaktów.
Finalnie udało nam się uzyskać stabilną częstotliwość 1130 MHz dla rdzenia i 1740 MHz (efektywnie 6960 MHz) dla pamięci operacyjnej. Podczas grania dzięki funkcji turbo taktowanie rdzenia wynosiło nawet 1228 MHz.
Zotac GeForce GTX 680
Akcelerator firmy Zotac udało nam się podkręcić nieco lepiej, niż model referencyjny. Częstotliwość taktowania rdzenia zakończyła się na ok. 1154 MHz, pamięć operacyjna natomiast osiągnęła praktycznie taką samą wartość – 1742MHz.
BattleField 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) | 55 + 8 43 + 5 |
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 62 52 |
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) | 55 + 7 43 + 5 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 55 43 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 55 43 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 49 39 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 41 35 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 41 32 |
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 29 23 |
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Crysis 2 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 47 37 |
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 45 23 |
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) | 40 + 4 28 + 4 |
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) | 40 + 4 28 + 4 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 42 22 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 40 28 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 40 28 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 35 20 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 32 22 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dirt 3 - DX11 - Norwegia
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) | 65 + 7 59 + 5 |
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 71 65 |
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) | 65 + 5 59 + 4 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 65 59 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 53 50 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 47 43 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 47 43 |
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 47 37 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 43 40 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Hard Reset - DX9
2560x1600, Ultra, AA x4, AF x16
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 57 39 |
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) | 47 + 5 31 + 1 |
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) | 47 + 5 31 + 1 |
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 51 32 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 47 31 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 47 31 |
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) | 41 26 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 36 23 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 33 22 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
GeForce GTX 680 po podkręceniu osiągał o kilka kl./s więcej, różnice najbardziej były odczuwalne w wysokich i wymagających trybach graficznych. W takich tytułach, jak Battlefield 3, albo Crysis 2 dało się zauważyć nieco lepszą wydajność, dzięki czemu wyświetlany obraz był płynniejszy. Wyniki karty Zotac po podkręceniu były tylko o włos lepsze, niż referencyjny akcelerator.
Pobór prądu
Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.).
Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis (1920x1080).
Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) - ZeroCore | 96 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 109 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 110 |
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 112 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 113 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 121 |
GeForce GTX 680 2GB SLI (1006/1500) | 129 |
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 137 |
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 147 |
Pobór prądu - Obciążenie O/C
Crysis [W]
Radeon 7950 3GB (800/1250) | 266 |
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 307 |
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) | 308 |
Radeon 7970 3GB (925/1375) | 330 |
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) | 350 |
GeForce GTX 590 3GB (608/854) | 480 |
Radeon 6990 4GB (880/1250) | 490 |
GeForce GTX 680 2GB SLI (1006/1500) | 505 |
GeForce GTX 680 w trybie spoczynku pobierał najmniej mocy wśród wszystkich innych wydajnych kart graficznych. Trochę szkoda natomiast, że Nvidia nie wprowadziła czegoś na wzór technologii ZeroCore w układach Radeon HD 7000. Taka funkcja jest przydatna w momentach, gdy odchodzimy od komputera na dłuższy czas lub pozostawiamy go włączonego na noc.
W grach nowość firmy Nvidia zaskoczyła nas i to w pozytywny sposób. Wreszcie doczekaliśmy się sytuacji, kiedy akcelerator GeForce pobiera mniej mocy, niż konkurencyjny układ Radeon. W naszych testach GTX 680 wraz z platformą pobierały ok. 307 W. W tych samych warunkach Radeon 7970 pobierał 330 W.
Po montażu dwóch kart graficznych GeForce GTX 680 pobór mocy w trybie spoczynku wzrósł stosunkowo niewiele. Nasz miernik wskazywał ok. 129 W, czyli nieco mniej, niż dwurdzeniowe układy GTX 590 i HD 6990.
W grach należy się przygotować na pobór mocy bliski 500 W. Jak widzieliście na poprzednich podstronach, wydajność dwóch kart GTX 680 jest fenomenalna, ale niesie za sobą duży pobór. Z drugiej strony, jakby nie patrzeć, to taki tandem pobiera podobnie, co układy graficzne GeForce GTX 590 i Radeon 6990, a jest od nich zdecydowanie wydajniejszy.