NVIDIA daje pokaz, jak robić budżetowe karty! Szkoda tylko, że cena nie jest budżetowa... Recenzja GeForce RTX 3050
Równo tydzień po kontrowersyjnej premierze karty konkurencji, na rynek trafia GeForce RTX 3050 od NVIDII. Tym razem obyło się bez radykalnych cięć, ale czy to wystarczy, aby karta odniosła sukces? Przekonajcie się dzięki naszej recenzji!
Dzisiejsza premiera jest dosyć nietypowa, gdyż NVIDIA ustaliła zdjęcie embargo na recenzję o cały dzień wcześniej niż na sprzedaż. Dla nas i dla Was to oczywiście komfortowa sytuacja, gdyż można na spokojnie przeanalizować recenzję i podjąć decyzję, czy chcemy ruszyć do jutrzejszego boju o nową kartę. Sama karta specyfikacją przypomina nieco mobilny układ RTX 3050 Ti (poza znacznie wyższym limitem mocy), ale czy to oznacza, że niczym nas nie zaskoczy? Nic bardziej mylnego – zapraszam do recenzji!
Jak prezentują się nowe karty z układami NVIDIA RTX 3050?
Do naszej redakcji dotarł przedpremierowo model produkcji Gigabyte z serii Eagle. Zanim przejdziemy do omówienia samych wyników nowej karty (a tych niecierpliwych zapraszam już teraz), przyjrzyjmy się jej nieco bliżej. Opakowanie już zdradza, że jest to karta z niższego segmentu, co akurat cieszy, bo nie przepłacamy za kolorowy karton. Sama karta zresztą też daje takie odczucia, choć w naszym mniemaniu w tym segmencie spokojnie można by się ograniczyć do konstrukcji z jednym wentylatorem.
Obudowa radiatora w całości została wykonana z plastiku, ale zdradza to dopiero przy dotyku.
Ten system chłodzenia Gigabyte spotykaliśmy już w mocniejszych kartach, gdzie radził sobie bardzo dobrze, zatem tutaj też nie spodziewamy się problemów. Wentylatory są dwa i mają po 9 cm, a także specyficzny dla tej serii kształt śmigieł.
Naturalnie karta posiada tryb półpasywny, zatem gdy jest mało obciążona, to wentylatory się nie kręcą.
Pod osłoną radiatora widać, że system korzysta z dwóch miedzianych ciepłowodów, aby wyprowadzić ciepło GPU pod wentylatory. Pamięci oraz sekcja zasilania kontaktują się z radiatorem poprzez dosyć grube termopady, ale nie spodziewamy się, aby potrzebowały dużo lepszego rozwiązania.
RTX 3050 posiada fizyczne złącze PCI-E x16, ale wykorzystuje tylko 8 linii elektronicznie.
Na górze karty znajdziemy logo producenta oraz nazwę serii, nie ma tu natomiast żadnego RGB. Tradycyjnie na górze znajdziemy też złącze zasilania karty – wtyczka 8-pin, ale tak jak ustaliliśmy karta bez problemu działa po podpięciu tylko 6-pinowego przewodu (wyniki testów wychodzą identyczne).
Gigabyte swoją kartę wyposażył w backplate, ten jednak pełni jedynie rolę ochronno-dekoracyjną. Wykonano go z plastiku, więc termicznie raczej tylko pogarsza warunki pracy karty. Tu warto zwrócić uwagę na plombę gwarancyjną na śrubie mocującej chłodzenie – Gigabyte zdecydowanie nie życzy sobie jego wymiany.
Jak się nie ma RGB, to trzeba napisy kolorować :P
W kwestii złączy mamy pełen serwis, w przeciwieństwie do niektórych innych premier z tego roku, czyli dwa złącza DisplayPort 1.4a oraz również dwa HDMI 2.1. Jako że karta jest szerokości dwóch śledzi (tych komputerowych), to jeden z nich w całości został wykorzystany do wentylacji.
Karta pozwala z wszystkich złączy korzystać jednocześnie, zatem można grać z użyciem NVIDIA Sourround, np. na 3 monitorach :)
Ogólnie karta jest bardzo zgrabna (waży 570 g) i zmieści się nawet w bardzo małych obudowach. Samo GPU jest na tyle oszczędne, że możliwe, iż pojawią się w przyszłości wersje low-profile. Kultura pracy Gigabyte, którego użyliśmy do testów, jest bardzo przyzwoita. Karta rzadko kiedy na tyle się rozkręca, aby dało się ją usłyszeć, nawet po podkręceniu.
Specyfikacja karty GeForce RTX 3050 (desktop) na tle innych kart
Model | GeForce RTX 2060 | GeForce RTX 3050 | GeForce RTX 3060 | GeForce GTX 1660 Ti |
Układ graficzny | TU106 (Turing 12 nm) | GA106-150 (Ampere 8 nm) | GA106-300 (Ampere 8 nm) | TU116 (Turing 12 nm) |
Jednostki cieniujące | 1920 | 2560 | 2304 | 1536 |
Jednostki teksturujące | 120 | 80 | 144 | 120 |
Jednostki rasteryzujące | 48 | 64 | 64 | 48 |
Jednostki RT | 30 (1. gen) | 20 (2. gen) | 28 (2. gen) | - |
Taktowanie rdzenia | 1365/1680 MHz | 1552/1777 MHz | 1320/1777 MHz | 1500/1770 MHz |
Rdzenie Tensor | 240 (2. gen) | 80 (3. gen) | 112 (3. gen) | - |
Pamięć wideo | 6 GB GDDR6 192-bit | 8 GB GDDR6 128-bit | 12 GB GDDR6 192-bit | 6 GB GDDR6 192-bit |
Taktowanie VRAM | 14 000 MHz | 14 000 MHz | 15 000 MHz | 12 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 336 GB/s | 224 GB/s | 360 GB/s | 288 GB/s |
Interfejs (elektryczny/fizyczny) | PCI-E 3.0 (x16/x16) | PCI-E 4.0 (x8/x16) | PCI-E 4.0 (x16/x16) | PCI-E 3.0 (x16/x16) |
TBP (zasilanie) | 160 W (8-pin) | 130 W (8-pin) | 170 W (8-pin) | 120 W (8-pin) |
Cena | $349 | $249 | $329 | $279 |
Testy wydajności karty Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle
Platforma testowa pozostała bez zmian względem poprzednich artykułów. W jej skład wchodzą:
- Procesor: AMD Ryzen 9 5900X (ustawienia: automatyczny PBO)
- AiO: Corsair 240 mm
- Pamieć RAM: 2 x 16 GB 3800 MHz (ustawienia: synchronicznie)
- Płyta główna: MSI X570 Godlike
- SSD PCIe 4.0: Corsair MP600
- Zasilacz: Chieftec PowerUp 750 W
- Obudowa: BeQuiet Silent Base 802
Testy wykonaliśmy z użyciem najnowszych dostępnych sterowników, tj. wersji 511.32 dla kart z GPU NVIDIA oraz 21.30 dla kart z GPU AMD. Pomiary każdorazowo wykonaliśmy z aktywnym ResizableBar oraz po jego dezaktywowaniu i prezentowane wyniki wychodzą z korzystniejszego dla danej karty wariantu. Dodatkowo testowaną dziś kartę sprawdziliśmy po podkręceniu, a to zaskoczyło nas bardzo pozytywnie!
Ciekawe, czy tylko nasz model tak dobrze się podkręca - choć widać, że zapas na suwaczkach jeszcze był ;)
Rdzeń udało się stabilnie podbić o blisko 200 MHz względem bazowych 1882 MHz, co stanowi przyrost na poziomie 11%! Jeszcze bardziej zaskoczyły nas pamięci, które stabilnie pracowały po podniesieniu (efektywnego) zegara do 1300 MHz! To daje blisko 20% przyrostu w przepustowości karty i jak zobaczycie na wykresach w wielu grach przełożyło się na bardzo duży zysk FPS. Zaczniemy jednak klasycznie do testów syntetycznych.
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 18355 |
AMD Radeon RX 6900 XT | 17562 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 16922 |
AMD Radeon RX 6800 XT | 16710 |
AMD Radeon RX 6800 | 14974 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti | 14451 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14412 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13589 |
AMD Radeon RX 6700 XT | 12284 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11925 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti | 11887 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 10557 |
AMD Radeon RX 6600 XT | 10064 |
AMD Radeon RX 5700 XT | 9814 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 | 9342 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 9304 |
AMD Radeon RX 5700 | 8836 |
AMD Radeon RX 6600 | 8597 |
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 | 7362 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti | 6852 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 | 6679 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super | 6527 |
AMD Radeon RX 6500 XT | 5581 |
AMD Radeon RX 5500 XT | 5422 |
AMD Radeon RX 580 | 4770 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 | 3956 |
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 19453 |
AMD Radeon RX 6900 XT | 18353 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 17510 |
AMD Radeon RX 6800 XT | 17289 |
AMD Radeon RX 6800 | 15104 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti | 14526 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 14430 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 13487 |
AMD Radeon RX 6700 XT | 11989 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 11584 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti | 11550 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 10113 |
AMD Radeon RX 6600 XT | 9573 |
AMD Radeon RX 5700 XT | 9308 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 | 8800 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 8773 |
AMD Radeon RX 5700 | 8271 |
AMD Radeon RX 6600 | 8067 |
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 | 6819 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti | 6301 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 | 6125 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super | 6105 |
AMD Radeon RX 6500 XT | 5057 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB | 4885 |
AMD Radeon RX 580 | 4272 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 | 3513 |
3D Mark - Port Royale (hybrid ray-tracing)
[punkty]
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 12926 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 11324 |
AMD Radeon RX 6900 XT | 9650 |
AMD Radeon RX 6800 XT | 8861 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 8845 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti | 8729 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 8120 |
AMD Radeon RX 6800 | 7696 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 7044 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti | 6773 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 6027 |
AMD Radeon RX 6700 XT | 5877 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 | 5105 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 5062 |
AMD Radeon RX 6600 XT | 4450 |
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 | 3918 |
AMD Radeon RX 6600 | 3780 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 | 3530 |
AMD Radeon RX 6500 XT | 472 |
3D Mark - DXR ray-tracing feature
[punkty]
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 55.57 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 48.24 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti | 33.45 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32.91 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 30.29 |
AMD Radeon RX 6900 XT | 29.14 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti | 26.82 |
AMD Radeon RX 6800 XT | 25.99 |
AMD Radeon RX 6800 | 22.95 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 22.18 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 | 19.81 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 18.07 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 15.38 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 | 13.85 |
AMD Radeon RX 6700 XT | 13.43 |
AMD Radeon RX 6600 XT | 11.33 |
AMD Radeon RX 6600 | 9.27 |
AMD Radeon RX 6500 XT | 5.85 |
Karta na domyślnych ustawieniach lokuje się dokładnie pomiędzy GTX 1660 Super a GTX 1660 Ti. Te wyniki nieco zawodzą, gdyż po cichu liczyliśmy na odpowiednik pierwszego RTX 2060 (z lepszą wydajnością z aktywnym Ray Tracingiem). Wydajność zawodzi również, jeżeli spojrzymy na nią przez pryzmat ceny – MSRP nowego RTX 3050 wpasowało się również dokładnie pomiędzy dwie wspomniane karty, a jednak od ich premiery minęły już blisko 3 lata – nawet uwzględniając inflację trudno tu mówić o postępie jako takim (choć oczywiście obecnie wszystko i tak zweryfikuje rynek).
RTX 3050 w starszych grach wypada na poziomie 3-letniego GTX 1660 Ti, ale w nowszych grach oferuje znaczną przewagę, dzięki wsparciu dla DLSS oraz obsłudze Ray Tracingu
Testy z obsługą RT oczywiście odbyły się już bez udziału kart GTX. Wyniki sugerują, że RTX 3050 oferować będzie zbliżoną wydajność do RTX 2060 (6GB), gdy aktywowane zostanie śledzenie promieni. To całkiem dobra wiadomość i wynika głównie z zastosowania 8 GB pamięci. Z pewnością można tu powiedzieć o sporej przewadze nad GPU konkurencji, które testowaliśmy w zeszłym tygodniu…
Testy w grach - czyli to, co najważniejsze
Pora przejść do realnych testów w grach. Tym razem postanowiliśmy nieco odświeżyć wykresy, aby uwzględnić tylko bezpośrednie otoczenie testowanej karty – jeżeli jednak ciekawi Was, jak RTX 3050 wypada na tle RTX 3080 Ti, to wyniki można porównywać z wcześniejszymi testami – drobne różnice mogą wynikać z wersji gier oraz sterowników, ale ogólny obraz sytuacji powinien zostać oddany.
Pewną nowością na naszych wykresach są wyniki nowej karty z wykorzystaniem funkcji DLSS (osobny zestaw słupków, tam gdzie funkcja była dostępna) – uznaliśmy, że skoro funkcja ta w trybie „jakość” (zwłaszcza w najnowszej implementacji 2.3) faktycznie oferuje obraz nierozróżnialny gołym okiem od oryginału, to wypada jej wyniki też zamieścić (bo to właśnie z ich użyciem większość użytkowników będzie grać).
AC: Valhalla – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra wysokie
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 114 80 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 90 65 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 90 63 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 78 59 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 75 56 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 70 52 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 68 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 67 50 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 64 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 62 46 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 59 46 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 58 43 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 50 38 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 42 33 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 Gigabyte Gaming OC | 26 21 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming OC | 26 15 |
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti MSI Ventus | 21 17 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
AC: Valhalla – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra wysokie
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 84 62 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 73 56 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 64 49 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 60 45 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 55 41 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 54 43 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 54 42 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 52 41 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 49 39 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 46 38 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 42 34 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 37 30 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 36 28 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 31 25 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Nadal najświeższy tytuł serii Assassins Creed nie korzysta z nowych technologii, a do tego wyraźnie faworyzuje karty czerwonych – ale skoro to gra na kilkaset godzin, to możliwe, że część z Was jeszcze jej nie skończyła. RTX 3050 ledwie radzi sobie tutaj z RX 5500 XT, ale w swojej rodzinie już bardziej naturalnie ląduje w okolicy GTX 1660 Ti. W wyższej rozdzielczości zaczyna się od RX 5500 XT oddalać, a wyposażony w 6 GB GTX 1660Ti zostaje już daleko z tyłu.
CS:GO – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia najniższe
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 693 124 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 653 91 |
GeForce GTX 1070 8 GB MSI Ventus | 556 79 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 531 70 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 530 64 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 528 94 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming | 519 55 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 482 33 |
GeForce GTX 1050 Ti MSI Ventus | 349 27 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
CS:GO – 3840 x 2160
[kl./s.] ustawienia najniższe
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 448 31 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 334 24 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 310 23 |
GeForce GTX 1070 8 GB MSI Ventus | 258 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 238 17 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 235 18 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 128 14 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Gra stara jak świat, ale nadal popularna – warto zwrócić uwagę na wynik Low 1% FPS oraz dystans dzielący RTX 3050 z RTX 3060 12 GB. Co prawda na obu kartach można komfortowo pograć w ten tytuł, ale do zmagań na poziomie profesjonalnym wybralibyśmy szybszą kartę.
Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 87 69 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 82 57 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 70 58 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 62 52 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 62 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 55 46 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 54 44 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] Gigabyte Eagle | 53 42 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 51 41 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 48 39 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 44 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 40 32 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 39 32 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 29 23 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 25 20 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming OC | 23 16 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 Gigabyte Gaming OC | 22 17 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 58 49 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 53 43 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 45 37 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 41 35 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 37 32 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 35 30 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 35 31 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] Gigabyte Eagle | 35 28 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 30 24 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 29 22 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 27 21 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 24 19 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 23 18 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
W końcu świeższy tytuł, z obsługą RT oraz DLSS. To pierwsze za chwilę omówimy osobno, natomiast tutaj testy z wyłączonym śledzeniem promieni wykazują, że RTX 3050 jednak potrafi pokonać GTX 1660 Ti, a po OC zbliża się nawet do RX 6600! Po aktywowaniu DLSS karta zaczyna konkurować z Radeonem RX 6600 XT w 1440p – a to, przypominamy, o 50% droższa karta! W swojej własnej stajni z DLSS zrównuje się z RTX 3060, ale ten oczywiście też może z tej funkcji skorzystać i analogicznie przyspieszyć.
Horizon: Zero Dawn – 1920 x 1080
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 152 117 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 124 93 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 121 91 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 104 81 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 101 78 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 99 76 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 89 70 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 89 70 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS Tuf Gaming OC | 88 70 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 78 59 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 72 54 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 70 57 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming OC | 57 48 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 54 46 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 49 40 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 Gigabyte Gaming OC | 41 34 |
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti | 31 27 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Horizon: Zero Dawn – 2560 x 1440
[kl./s.] najwyższa jakość
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 123 97 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 98 76 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 96 76 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 79 64 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 77 62 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 76 62 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 68 57 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 66 55 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 65 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 62 52 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 55 46 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 53 45 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 40 35 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 37 32 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Patrząc na wydajność w Horizon Zero Dawn, można mieć nadzieję, że RTX 3050 pozwoli również w najwyższych detalach ograć zbliżającą się kontynuację tego hitu. Może nie będzie to 1440p jak obecnie, ale przynajmniej FHD. Warto zauważyć, że po OC w tej grze RTX 3050 prawie dogonił Radeona RX 6600.
WD: Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 92 76 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 86 71 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 79 65 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 70 58 |
AMD Radeon RX 6600 Gigabyte XT PRO OC | 70 56 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 65 53 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF Gaming OC | 62 51 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 62 50 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] Gigabyte Eagle | 57 47 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 50 42 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 46 39 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 39 33 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 35 29 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Inno3D Gaming OC | 34 22 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming OC | 25 15 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 Gigabyte Gaming OC | 23 15 |
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti | 16 13 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
WD: Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] tekstury HD, ultra
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition | 71 58 |
AMD Radeon RX 6700 XT Ref. AMD | 64 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti Gigabyte Gaming | 61 51 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Founders Edition | 52 44 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB Palit Dual OC | 49 40 |
AMD Radeon RX 6600 XT Gigabyte PRO OC | 49 39 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 45 38 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super Founders Edition | 45 37 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] Gigabyte Eagle | 45 37 |
AMD Radeon RX 6600 Sapphire Pulse | 44 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] Gigabyte Eagle | 36 30 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 33 27 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB ASUS Dual | 28 24 |
AMD Radeon RX 580 MSI Gaming X | 26 22 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Ostatnia z gier w tym klasycznym porównaniu to bardzo wymagająca piaskownica. Podobnie jak w Cyberpunk 2077, nawet aktywowanie DLSS w najwyższych ustawieniach (i rozdzielczości FHD) nie pozwoliło przebić średniej 60 FPS. Niemniej nawet bez DLSS Cyberpunk był grywalny „na ultra” (zwłaszcza po OC). W 1440p natomiast udało się z aktywnym DLSS-Q pokonać RX 6600 (który naturalnie nie obsługuje DLSS) oraz zrównać z RTX 2060 Super (bez aktywnego DLSS). To dobre wieści dla czekających na kolejne łatki lub finalną wersję tego wczesnego dostępu.
Czy oznaczenie RTX oznacza, że pogramy z Ray Tracingiem? Tak, ale to zależy…
Nie wiemy jak dla Was, ale dla nas najciekawsze było, jak nowa budżetowa karta poradzi sobie ze śledzeniem promieni. Zwłaszcza po spektakularnym fiasku w tej materii konkurencyjnego cenowo RX 6500 XT. Wybraliśmy zatem 3 najbliższe nowemu RTX 3050 karty (z tych, które mieliśmy dostępne, a niestety nie było pośród nich RTX 2060, ani RX 6600…) i przystąpiliśmy do nieco szerszych testów. Tutaj również sprawdziliśmy dwie rozdzielczości, ale jeżeli wynik średni spadł poniżej 20 FPS, to go nie uwzględnialiśmy (dlatego Radeon często znika z wykresów…).
Control – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 102 77 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 81 62 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 65 52 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 57 47 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 47 35 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 39 30 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 37 30 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Control – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 71 57 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 55 42 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 44 36 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 40 34 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 32 24 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 25 17 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 22 18 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Control to już dosyć stary, a przy tym za mało doceniany za miodność rozgrywki tytuł z rewelacyjną implementacją śledzenia promieni (która mimo swej nachalności idealnie pasuje do świata przedstawionego). Niestety za tą widowiskowością idą spore wymagania sprzętowe, ale jak widać RTX 3050 dzięki technice DLSS wyszedł tu obronną ręką (tudzież śmigłem wentylatora?). Pogramy bez problemu w FHD, a przy odrobinie wyrozumiałości dla klatkarza również w 1440p – oczywiście przy absolutnie najwyższych ustawieniach i aktywnym DLSS Quality, które w tej grze nie tylko podnosi wydajność, ale też przy okazji wygładza krawędzie :)
Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 64 54 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 50 42 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 39 34 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 36 31 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 30 26 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 21 19 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 20 17 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 43 38 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 33 29 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 24 21 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 23 16 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Wracamy do Cyberpunka, ale tym razem bez litości dla karty i jak widać klatkarza. Konsolowe 30-40 FPS nawet po aktywowaniu DLSS sprawia, że raczej obniżymy detale lub RT na nieco niższy poziom – to ten typ gry, w której bez stabilnych 60+ gra się odczuwalnie trudniej. Ostatecznie jednak to i tak daleko lepsza sytuacja niż ta, w której znajdują się posiadacze Radeona RX 6600 XT, oferującego niższą wydajność niż RTX 3050 nawet bez aktywowania DLSS…
Far Cry 6 – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 87 50 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 76 50 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 76 48 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 58 35 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Far Cry 6 – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 74 49 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 60 42 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 58 37 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 43 38 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
To dosyć świeża gra, ale mimo tego implementacja Ray Tracingu została tu wykonana bardzo delikatnie, dzięki czemu wydajność nie spada aż tak bardzo. Jako że gra powstawała we współpracy z AMD, to nie uświadczymy tu (na ten moment) DLSS. Nie przeszkadza to jednak RTX 3050 w obu przypadkach oferowawć wydajność wystarczającą do przyjemnej zabawy. Szkoda tylko, że do większych braci tak dużo tutaj brakuje…
Shadow of the Tomb Raider – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 95 72 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 75 56 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 61 38 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 52 39 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Shadow of the Tomb Raider – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 75 61 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 64 49 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 58 47 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 49 37 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | 40 25 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 34 25 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | N/D |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Ta jedna z pierwszych gier z implementacją śledzenia promieni niedawno była za darmo rozdawana na Epic Game Store, więc kto nie grał, teraz może to nadrobić. Z RTX 3050 w FHD (w którym nie da się aktywować DLSS!) możemy liczyć na ponad 50 FPS (tu Radeon obronił honor AMD i uzyskał ponad 60). W rozdzielczości QHD okazuje się, że DLSS nadal nie działa, ale tylko na nowym RTX 3050 (co może się poprawić wraz z nowszymi sterownikami lub aktualizacją gry). Zatem tu rozkład sił się nie zmienia, ale do sensownego grania w ten tytuł w QHD wypada wyposażyć się w RTX 3060.
Watch Dogs Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia średnie
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 52 42 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 43 33 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 38 31 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 32 24 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 31 22 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 25 17 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Watch Dogs Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia średnie
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 39 33 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 33 22 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 30 25 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 24 16 |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
To druga gra, do której dziś wracamy, aby odpalić Ray Tracing. I nie był to dobry pomysł… Radeon już w FHD nie podołał dobić do 20 FPS, a RTX 3050 nawet z aktywnym DLSS ledwie przebił barierę 30 FPS. W praktyce aby dało się przyjemnie grać, raczej oznacza to skorzystanie z opcji RT „wysokie”, a nie „ultra”. Znacznie jednak ciekawsze jest to, co się tutaj stało z RTX 3060 Ti, który ze względu na tylko 8 GB vRAM przegrał znacząco z tańszym RTX 3060 12 GB!
Wolfenstein Youngblood – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 212 148 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 175 83 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 155 122 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 125 61 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 127 84 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 90 73 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | N/D |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Wolfenstein Youngblood – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB [DLSS + Q] | 150 88 |
GeForce RTX 3060 12 GB [DLSS + Q] | 119 75 |
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 101 73 |
GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS + Q] | 85 42 |
GeForce RTX 3060 12 GB | 80 61 |
GeForce RTX 3050 8 GB | 57 47 |
Radeon RX 6600 XT 8 GB | N/D |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
Na koniec gra na silniku Vulkan od IDSoftware, w której okazało się, że Radeony nie chcą śledzić promieni. Opcja ta nawet się nie pojawia w menu, zatem cóż, pozostaje porównać RTX 3050 z jego braćmi. Z porównania tego wychodzi mocno poturbowany, gdyż dopiero aktywowanie DLSS pozwala mu zrównać się z RTX 3060 12 GB, a bazowo RTX 3060 Ti posiada niemal dwukrotnie wyższą wydajność. Z drugiej strony nawet na RTX 3050 same wartości są wystarczająco wysokie, aby przyjemnie pograć w tych prawdziwie najwyższych ustawieniach, więc może niepotrzebnie się czepiamy.
Czy RTX 3050 będzie dobrze działać na starszym sprzęcie?
Zaskakujące, że w ogóle to sprawdzamy, ale czasy takie, że trzeba być czujnym. Zablokowaliśmy w ustawieniach płyty PCI-E na standardzie 3.0 i przystąpiliśmy do sprawdzenia 3 tytułów, którym na niektórych kartach potrafiło znacznie ubywać wydajności.
Pomiar wydajności kart w złączu PCI-E 3.0 vs PCI-E 4.0
Assassin's Creed: Valhalla ustawienia średnie | 84 84 61 36 |
Far Cry 6 | 96 92 82 54 |
Horizon: Zero Dawwn | 104 100 77 45 |
Legenda | średni FPS RTX 3050 PCI-E 4.0 średni FPS RTX 3050 PCI-E 3.0 średni FPS RX 6500 XT PCI-E 4.0 średni FPS RX 6500 XT PCI-E 3.0 |
Zgodnie z oczekiwaniem zastosowanie 8 linii PCI-E jest wystarczające nawet w standardzie PCI-E 3.0, choć i tak należy się liczyć z 2-4% spadkiem wydajności w niektórych tytułach, zwłaszcza w wyższych ustawieniach detali. To szczególnie istotne, jeżeli konstruujecie bardzo budżetowy zestaw, np. na Intel Core i3-10100F, który nawet włożony w płytę z obsługą PCI-E 4.0, będzie z kartą komunikować się w starszym standardzie. Naturalnie zagadnienie to dotyczy też większości zestawów (starszych niż z 2020 roku), w których chcielibyście wymienić samą kartę.
RTX to również wydajność w pracy – czyli NVIDIA RTX Studio
Poza grami kartę (oraz kilka innych) postanowiliśmy sprawdzić jeszcze w zastosowaniach bardziej profesjonalnych, w których również wykorzystuje się akcelerację sprzętową. Okazuje się, że różnice mogą być bardzo znaczne, nie tylko w renderingu.
Pomiar wydajności SPECviewperf 2020 (3DSMax, Creo, Solidworks, Maya) [pkt]
Rozdzielczość 1920x1080 px, RTX 3050 jest punktem odniesienia (100% długości wykresu), więcej = lepiej
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB | 200 105 394 534 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB | 142 98 300 448 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 122 95 255 398 |
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB | 83 83 161 341 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB | 103 86 192 329 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB | 75 83 169 287 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB | 75 79 158 263 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB | 73 74 139 252 |
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB | 49 67 90 201 |
Legenda | 3DSMax-07 Creo-03 Solidworks-05 Maya-06 |
Pomiar wydajności SPECviewperf 2020 (Energy, SNX, Medical, Catia) [pkt.]
Rozdzielczość 1920x1080 px, RTX 3050 jest punktem odniesienia (100% długości wykresu), więcej = lepiej
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB | 35 27 47 94 |
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB | 30 89 42 56 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB | 24 25 38 77 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 19 22 33 66 |
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB | 16 76 28 36 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB | 14 17 26 50 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB | 13 15 25 45 |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB | 11 17 20 39 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB | 8 13 20 37 |
Legenda | Energy-03 SNX-04 Medical-03 Catia-06 |
Blender 2.93 (Pavilon Barcelona)
[sekundy] render Optix (NVIDIA) lub OpenGL (AMD), mniej = lepiej
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB | 48 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB | 61 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 88 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB | 121 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB | 191 |
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB | 273 |
AMD Radeon RX 5700 8 GB | |
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB | 456 |
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB | 537 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB | 543 |
Jeżeli liczyliście na dodatkowy zastrzyk wydajności względem GTX 1660 Ti, to tylko w Blenderze będzie na Was czekać (ponad 2x szybszy render!). Ale w przypadku bardziej klasycznych aplikacji wydajność odpowiada surowej mocy obliczeniowej karty. W tych zastosowaniach nadal króluje RTX 3060 ze względu na dobry stosunek ceny do pojemności vRAM, który bywa w takich zastosowaniach przydatny, więc w zastosowaniach profesjonalnych radzimy do tej karty właśnie dopłacić (chyba, że pracujecie w SNX, to tylko AMD ma sens…).
A co z kopaniem? Czy na RTX 3050 opłaca się kopać?
Przed premierą krążyły plotki, jakoby ten RTX się do kopania nie nadawał. Niestety nasze testy wykazują nieco inną historię. Po odblokowaniu 73% wydajności (z 50% jakie zostawia LHR), podkręceniu pamięci o 1400 MHz i obniżeniu limitu mocy do 80 W karta oferowała około 24 MH/s, generując tym samym całkiem jeszcze rozsądny współczynnik opłacalności przy kopaniu Ethereum na poziomie 225 kH/J. Nie jest to coś, o co górnicy będą się ścigać, ale na pewno nie jest to karta zupełnie niezdatna do „górnictwa”.
Pobór energii i temperatury RTX 3050 (Gigabyte Eagle)
Karta, co prawda, posiada 8-pinowe zasilanie, ale zadowala się znacznie mniejszą ilością energii niż taki przewód jest w stanie dostarczyć. Samo GPU podczas pracy (gry) nie nagrzewa się przesadnie mocno – nasz trzymał się zwykle w okolicy 70-72°C (85% prędkości wentylatorów, czyli 2150 RPM dające niecałe 38 dB z odległości 1m przy otworzonej obudowie), choć po OC potrafił już do końca rozkręcić wentylatory, stając się słyszalny, ale nadal z zapasem termicznym na cieplejsze dni.
Pobór energii całej platformy z procesorem AMD Ryzen 9 5900X w zależności od karty
[W]
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Gigabyte Gaming OC 12G | 549 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 | 498 |
AMD Radeon RX 6900 XT | 471 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti | 452 |
AMD Radeon RX 6800 XT | 451 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti | 411 |
AMD Radeon RX 6800 | 385 |
AMD Radeon RX 5700 XT | 383 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 | 369 |
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super | 368 |
AMD Radeon RX 6700 XT | 357 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 350 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti | 343 |
AMD Radeon RX 5700 | 342 |
AMD Radeon RX 580 | 327 |
AMD Radeon RX 6600 XT | 314 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 311 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 | 302 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 [OC] | 278 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 | 263 |
AMD Radeon RX 6500 XT | 253 |
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB | 242 |
AMD Radeon RX 6500 XT ASUS Tuf Gaming OC 4 GB | 221 |
NVIDIA GeForce GTX 1650 | 187 |
Funkcje, które dodatkowo oferuje nowa generacja kart NVIDII
Zanim przejdziemy do podsumowania, jeszcze warto wspomnieć o funkcjach, jakie oferują najnowsze karty od NVIDII. Moglibyśmy to zrobić w formie obszernej listy, ale łatwiej będzie tych z Was, których to zainteresuje odesłać do tego artykułu poświęconego właśnie opisowi funkcji kart graficznych z GPU NVIDII. Tak że zapraszamy.
Dla kogo nowy RTX 3050? Czy warto go kupić?
W dzisiejszych czasach raczej ciężko o zaskoczenie, zwłaszcza gdy mowa o premierze najniższego modelu z danej serii. Zaskoczyć może nas tu w zasadzie tylko cena, a ta podobno przez kilka pierwszych sekund ma być na poziomie MSRP (czyli do czasu, aż boty wykupią pierwszą partię). Jeżeli zatem uda Wam się pochwycić ten model za 1399 zł, jakie ma kosztować już jutro, to nie wahajcie się ani chwili. W tej cenie RTX 3050 jest obecnie bezkonkurencyjny. Dostępne mają być też inne modele, w cenach "około" MSRP, a także kilka znacznie droższych.
Już niedługo na OLX za 2499 zł :)
Karta jako taka bardzo dobrze wpisuje się w swoją rolę – aż momentami, płynnie grając w najwyższych detalach (z RT w FHD), człowiek zapomina, że to w zasadzie konstrukcja budżetowa. Praktycznie żaden obecnie wydany ani zaplanowany na ten rok tytuł nie powinien tej karty zdławić, nawet w wysokich ustawieniach (w 1080p). Sytuacja nieco się komplikuje, gdy odpalimy śledzenie promieni, ale w takich grach zwykle z pomocą przychodzi DLSS.
Średnia wydajność w grach z Ray Tracingiem; 1920 x 1080 px
RTX 3050 = 100%, ustawienia ultra + ultra RT
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB | 170% 171% |
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB [DLSS-Q]* | 146% 138% |
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB | 135% 130% |
AMD Radeon RX 6600 XT** | 112% 108% |
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB | 100% 100% |
Legenda: | średnie klatki na sekundę 1% minimalmych klatek na sekundę |
*średnia z gier oferujących DLSS **średnia z gier oferujących ponad 20 FPS |
Pochwała jeszcze należy się za spory potencjał podkręcania, choć tu nie możemy wykluczyć, że trafił się nam jakiś „rodzyn”. Ponad 10% przyrostu wydajności to rzadko spotykany widok, a w tej klasie sprzętu to dodatkowo istotny atut (bo często karta balansuje na granicy 60 FPS).
Gigabyte w wersji Eagle oferuje bardzo dobrze dobrany rozmiar chłodzenia do zapotrzebowania karty.
Na koniec jeszcze słowo pochwały dla Gigabyte za kartę bez przesadzonego chłodzenia, która jednocześnie nie straszy wyglądem. Jeżeli dobrze odczytujemy gwiazdy, to ten model producent wycenia na równi z MSRP, tj. $249, czyli niecałe 1400 zł na nasze z podatkiem - niestety nasz rząd jeszcze nie wpadł na ulgę dla graczy i 8% VAT na GPU :(
NVIDII udało się uniknąć drastycznych cięć i RTX 3050 to dobra propozycja do grania w 1080p, również z Ray Tracingiem
Jeżeli uda Wam się ten model blisko tej ceny wypatrzyć, to zdecydowanie warto. Jeżeli jednak cena szybko zrówna się z 2300-2500 zł, jakie kosztuje GTX 1660 Ti, to… nadal warto go wybrać, bo jest od niej odczuwalnie lepszą kartą :) W porównaniu do Radeona RX 6600 sytuacja nie jest już aż tak oczywista - tego, mimo wyższego MSRP ($329), da się realnie dostać też w okolicy 2500 zł. W grach bez RT (lub gdy zdecydujemy się grać w niższej jakości) i bez obsługi DLSS będzie odczuwalnie szybszy - problem w tym, że gier, które te funkcje wspierają (zwłaszcza RT) jest obecnie coraz więcej...
Nasza ocena GPU NVIDIA GeForce RTX 3050 w klasie budżetowych kart graficznych:
Nasza ocena karty graficznej Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle 8 GB w kategorii kart z RTX 3050:
Opinia o Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle OC 8G
- pozwala grać w najwyższych detalach z RT w rozdzielczości FHD
- obsługa DLSS pozwala używać również wyższych rozdzielczości,
- bardzo duży potencjał podkręcania,
- niskie zużycie energii,
- dosyć cicha i chłodna praca,
- 4 wyjścia video (jednocześnie aktywne),
- przewidywalna wydajność w każdych warunkach,
- dobrze działa ze starszym PCI-E 3.0.
- pakiet NVIDIA Broadcast.
- wydajność ogólna bez zmian od 3 lat (dla tego samego MSRP),
- względnie za wysoka cena, jak na tą wydajność w 2022,
- blokada na tylko 50% wydajności w kopaniu popularnych kryptowalut.
Komentarze
64Producenci kart osiągnęli dno.
Poważnie to jest minus? Te 50% to jeszcze za mało wręcz, powinno być więcej!
Dziś to się wydaje niesamowitym zrządzeniem losu ;-) Najśmieszniejsze jest to, że znajomy magik któremu puściłem uszkodzonego GTX na części za 200... naprawił go ostatnio za ok. 200 zł. i sprzedał za 1300... Napraw ponoć trwała ok. 2h.
Można powiedzieć, że dzięki awarii GTX - wówczas do przodu jesteśmy i ja i magik ;-)
PS. Nowe karty - będą popularne bo składając nowy komputer praktycznie nie masz wyboru, więc ceny momentalnie skoczą do 2500-2700 (przy crapowych RX już ma to miejsce)
Ci co na Steamie są większością czyli posiadacze kart serii GTI 1000 i RX 400 w górę - jeszcze przez lata nie zmienią GPU, skoro nawet 4GB RX 480 (masowo sprzedawane przez górników w 2018 i 2019 za 300-400 zł) w FHD dalej się sprawdza w większości gier mając akceptowalny stosunek klatki/jakość - to kto rozsądny wyłoży 2000+ na zysk kilku - kilkudziesięciu fps.. Nawet RT nie ratuje sytuacji (a w RX6500 - to jest kpina).
o 15:00 dzisiaj zapisy ruszaja !