NVIDIA daje pokaz, jak robić budżetowe karty! Szkoda tylko, że cena nie jest budżetowa... Recenzja GeForce RTX 3050
Karty graficzne

NVIDIA daje pokaz, jak robić budżetowe karty! Szkoda tylko, że cena nie jest budżetowa... Recenzja GeForce RTX 3050

przeczytasz w 37 min.

Równo tydzień po kontrowersyjnej premierze karty konkurencji, na rynek trafia GeForce RTX 3050 od NVIDII. Tym razem obyło się bez radykalnych cięć, ale czy to wystarczy, aby karta odniosła sukces? Przekonajcie się dzięki naszej recenzji!

ocena redakcji:
  • 4,7/5

Dzisiejsza premiera jest dosyć nietypowa, gdyż NVIDIA ustaliła zdjęcie embargo na recenzję o cały dzień wcześniej niż na sprzedaż. Dla nas i dla Was to oczywiście komfortowa sytuacja, gdyż można na spokojnie przeanalizować recenzję i podjąć decyzję, czy chcemy ruszyć do jutrzejszego boju o nową kartę. Sama karta specyfikacją przypomina nieco mobilny układ RTX 3050 Ti (poza znacznie wyższym limitem mocy), ale czy to oznacza, że niczym nas nie zaskoczy? Nic bardziej mylnego – zapraszam do recenzji!

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - karta z opakowaniem

Jak prezentują się nowe karty z układami NVIDIA RTX 3050?

Do naszej redakcji dotarł przedpremierowo model produkcji Gigabyte z serii Eagle. Zanim przejdziemy do omówienia samych wyników nowej karty (a tych niecierpliwych zapraszam już teraz), przyjrzyjmy się jej nieco bliżej. Opakowanie już zdradza, że jest to karta z niższego segmentu, co akurat cieszy, bo nie przepłacamy za kolorowy karton. Sama karta zresztą też daje takie odczucia, choć w naszym mniemaniu w tym segmencie spokojnie można by się ograniczyć do konstrukcji z jednym wentylatorem.

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - z boku
Obudowa radiatora w całości została wykonana z plastiku, ale zdradza to dopiero przy dotyku.

Ten system chłodzenia Gigabyte spotykaliśmy już w mocniejszych kartach, gdzie radził sobie bardzo dobrze, zatem tutaj też nie spodziewamy się problemów. Wentylatory są dwa i mają po 9 cm, a także specyficzny dla tej serii kształt śmigieł.

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - wentylator
Naturalnie karta posiada tryb półpasywny, zatem gdy jest mało obciążona, to wentylatory się nie kręcą.

Pod osłoną radiatora widać, że system korzysta z dwóch miedzianych ciepłowodów, aby wyprowadzić ciepło GPU pod wentylatory. Pamięci oraz sekcja zasilania kontaktują się z radiatorem poprzez dosyć grube termopady, ale nie spodziewamy się, aby potrzebowały dużo lepszego rozwiązania.

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - od  spodu
RTX 3050 posiada fizyczne złącze PCI-E x16, ale wykorzystuje tylko 8 linii elektronicznie.

Na górze karty znajdziemy logo producenta oraz nazwę serii, nie ma tu natomiast żadnego RGB. Tradycyjnie na górze znajdziemy też złącze zasilania karty – wtyczka 8-pin, ale tak jak ustaliliśmy karta bez problemu działa po podpięciu tylko 6-pinowego przewodu (wyniki testów wychodzą identyczne).

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - od góry
Dużo tych napisów :)

Gigabyte swoją kartę wyposażył w backplate, ten jednak pełni jedynie rolę ochronno-dekoracyjną. Wykonano go z plastiku, więc termicznie raczej tylko pogarsza warunki pracy karty. Tu warto zwrócić uwagę na plombę gwarancyjną na śrubie mocującej chłodzenie – Gigabyte zdecydowanie nie życzy sobie jego wymiany.

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - backplate
Jak się nie ma RGB, to trzeba napisy kolorować :P

W kwestii złączy mamy pełen serwis, w przeciwieństwie do niektórych innych premier z tego roku, czyli dwa złącza DisplayPort 1.4a oraz również dwa HDMI 2.1. Jako że karta jest szerokości dwóch śledzi (tych komputerowych), to jeden z nich w całości został wykorzystany do wentylacji.

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - złącza
Karta pozwala z wszystkich złączy korzystać jednocześnie, zatem można grać z użyciem NVIDIA Sourround, np. na 3 monitorach :)

Ogólnie karta jest bardzo zgrabna (waży 570 g) i zmieści się nawet w bardzo małych obudowach. Samo GPU jest na tyle oszczędne, że możliwe, iż pojawią się w przyszłości wersje low-profile. Kultura pracy Gigabyte, którego użyliśmy do testów, jest bardzo przyzwoita. Karta rzadko kiedy na tyle się rozkręca, aby dało się ją usłyszeć, nawet po podkręceniu.

Specyfikacja karty GeForce RTX 3050 (desktop) na tle innych kart

ModelGeForce RTX 2060GeForce RTX 3050GeForce RTX 3060GeForce GTX 1660 Ti
Układ graficznyTU106 (Turing 12 nm)GA106-150 (Ampere 8 nm)GA106-300 (Ampere 8 nm)TU116 (Turing 12 nm)
Jednostki cieniujące1920256023041536
Jednostki teksturujące12080144120
Jednostki rasteryzujące48646448
Jednostki RT30 (1. gen)20 (2. gen)28 (2. gen)-
Taktowanie rdzenia 1365/1680 MHz1552/1777 MHz1320/1777 MHz1500/1770 MHz
Rdzenie Tensor240 (2. gen)80 (3. gen)112 (3. gen)-
Pamięć wideo6 GB GDDR6 192-bit8 GB GDDR6 128-bit12 GB GDDR6 192-bit6 GB GDDR6 192-bit
Taktowanie VRAM14 000 MHz14 000 MHz15 000 MHz12 000 MHz
Przepustowość pamięci336 GB/s224 GB/s360 GB/s288 GB/s
Interfejs (elektryczny/fizyczny)PCI-E 3.0 (x16/x16)PCI-E 4.0 (x8/x16)PCI-E 4.0 (x16/x16)PCI-E 3.0 (x16/x16)
TBP (zasilanie)160 W (8-pin)130 W (8-pin)170 W (8-pin)120 W (8-pin)
Cena$349$249$329$279

Testy wydajności karty Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle

Platforma testowa pozostała bez zmian względem poprzednich artykułów. W jej skład wchodzą:

  • Procesor: AMD Ryzen 9 5900X (ustawienia: automatyczny PBO)
  • AiO: Corsair 240 mm
  • Pamieć RAM: 2 x 16 GB 3800 MHz (ustawienia: synchronicznie)
  • Płyta główna: MSI X570 Godlike
  • SSD PCIe 4.0: Corsair MP600
  • Zasilacz: Chieftec PowerUp 750 W
  • Obudowa: BeQuiet Silent Base 802

Testy wykonaliśmy z użyciem najnowszych dostępnych sterowników, tj. wersji 511.32 dla kart z GPU NVIDIA oraz 21.30 dla kart z GPU AMD. Pomiary każdorazowo wykonaliśmy z aktywnym ResizableBar oraz po jego dezaktywowaniu i prezentowane wyniki wychodzą z korzystniejszego dla danej karty wariantu. Dodatkowo testowaną dziś kartę sprawdziliśmy po podkręceniu, a to zaskoczyło nas bardzo pozytywnie!

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - OC
Ciekawe, czy tylko nasz model tak dobrze się podkręca - choć widać, że zapas na suwaczkach jeszcze był ;)

Rdzeń udało się stabilnie podbić o blisko 200 MHz względem bazowych 1882 MHz, co stanowi przyrost na poziomie 11%! Jeszcze bardziej zaskoczyły nas pamięci, które stabilnie pracowały po podniesieniu (efektywnego) zegara do 1300 MHz! To daje blisko 20% przyrostu w przepustowości karty i jak zobaczycie na wykresach w wielu grach przełożyło się na bardzo duży zysk FPS. Zaczniemy jednak klasycznie do testów syntetycznych.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy 3D Mark

3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 18355
AMD Radeon RX 6900 XT 17562
NVIDIA GeForce RTX 3080 16922
AMD Radeon RX 6800 XT 16710
AMD Radeon RX 6800 14974
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 14451
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 14412
NVIDIA GeForce RTX 3070 13589
AMD Radeon RX 6700 XT 12284
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super 11925
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 11887
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super 10557
AMD Radeon RX 6600 XT 10064
AMD Radeon RX 5700 XT 9814
NVIDIA GeForce RTX 3060 9342
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super 9304
AMD Radeon RX 5700 8836
AMD Radeon RX 6600 8597
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 7362
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6852
NVIDIA GeForce RTX 3050 6679
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super 6527
AMD Radeon RX 6500 XT 5581
AMD Radeon RX 5500 XT 5422
AMD Radeon RX 580 4770
NVIDIA GeForce GTX 1650 3956

3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 19453
AMD Radeon RX 6900 XT 18353
NVIDIA GeForce RTX 3080 17510
AMD Radeon RX 6800 XT 17289
AMD Radeon RX 6800 15104
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 14526
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 14430
NVIDIA GeForce RTX 3070 13487
AMD Radeon RX 6700 XT 11989
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super 11584
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 11550
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super 10113
AMD Radeon RX 6600 XT 9573
AMD Radeon RX 5700 XT 9308
NVIDIA GeForce RTX 3060 8800
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super 8773
AMD Radeon RX 5700 8271
AMD Radeon RX 6600 8067
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 6819
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6301
NVIDIA GeForce RTX 3050 6125
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super 6105
AMD Radeon RX 6500 XT 5057
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB 4885
AMD Radeon RX 580 4272
NVIDIA GeForce GTX 1650 3513

3D Mark - Port Royale (hybrid ray-tracing)
[punkty]

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12926
NVIDIA GeForce RTX 3080 11324
AMD Radeon RX 6900 XT 9650
AMD Radeon RX 6800 XT 8861
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 8845
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8729
NVIDIA GeForce RTX 3070 8120
AMD Radeon RX 6800 7696
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super 7044
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 6773
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super 6027
AMD Radeon RX 6700 XT 5877
NVIDIA GeForce RTX 3060 5105
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super 5062
AMD Radeon RX 6600 XT 4450
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3050 3918
AMD Radeon RX 6600 3780
NVIDIA GeForce RTX 3050 3530
AMD Radeon RX 6500 XT 472

3D Mark - DXR ray-tracing feature
[punkty]

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 55.57
NVIDIA GeForce RTX 3080 48.24
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 33.45
NVIDIA GeForce RTX 3070 32.91
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 30.29
AMD Radeon RX 6900 XT 29.14
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 26.82
AMD Radeon RX 6800 XT 25.99
AMD Radeon RX 6800 22.95
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super 22.18
NVIDIA GeForce RTX 3060 19.81
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super 18.07
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super 15.38
NVIDIA GeForce RTX 3050 13.85
AMD Radeon RX 6700 XT 13.43
AMD Radeon RX 6600 XT 11.33
AMD Radeon RX 6600 9.27
AMD Radeon RX 6500 XT 5.85

Karta na domyślnych ustawieniach lokuje się dokładnie pomiędzy GTX 1660 Super a GTX 1660 Ti. Te wyniki nieco zawodzą, gdyż po cichu liczyliśmy na odpowiednik pierwszego RTX 2060 (z lepszą wydajnością z aktywnym Ray Tracingiem). Wydajność zawodzi również, jeżeli spojrzymy na nią przez pryzmat ceny – MSRP nowego RTX 3050 wpasowało się również dokładnie pomiędzy dwie wspomniane karty, a jednak od ich premiery minęły już blisko 3 lata – nawet uwzględniając inflację trudno tu mówić o postępie jako takim (choć oczywiście obecnie wszystko i tak zweryfikuje rynek).

RTX 3050 w starszych grach wypada na poziomie 3-letniego GTX 1660 Ti, ale w nowszych grach oferuje znaczną przewagę, dzięki wsparciu dla DLSS oraz obsłudze Ray Tracingu

Testy z obsługą RT oczywiście odbyły się już bez udziału kart GTX. Wyniki sugerują, że RTX 3050 oferować będzie zbliżoną wydajność do RTX 2060 (6GB), gdy aktywowane zostanie śledzenie promieni. To całkiem dobra wiadomość i wynika głównie z zastosowania 8 GB pamięci. Z pewnością można tu powiedzieć o sporej przewadze nad GPU konkurencji, które testowaliśmy w zeszłym tygodniu…

Testy w grach - czyli to, co najważniejsze

Pora przejść do realnych testów w grach. Tym razem postanowiliśmy nieco odświeżyć wykresy, aby uwzględnić tylko bezpośrednie otoczenie testowanej karty – jeżeli jednak ciekawi Was, jak RTX 3050 wypada na tle RTX 3080 Ti, to wyniki można porównywać z wcześniejszymi testami – drobne różnice mogą wynikać z wersji gier oraz sterowników, ale ogólny obraz sytuacji powinien zostać oddany.

Pewną nowością na naszych wykresach są wyniki nowej karty z wykorzystaniem funkcji DLSS (osobny zestaw słupków, tam gdzie funkcja była dostępna) – uznaliśmy, że skoro funkcja ta w trybie „jakość” (zwłaszcza w najnowszej implementacji 2.3) faktycznie oferuje obraz nierozróżnialny gołym okiem od oryginału, to wypada jej wyniki też zamieścić (bo to właśnie z ich użyciem większość użytkowników będzie grać).

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy AC Valhalla

AC: Valhalla – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra wysokie

AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
114
 80
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
90
65
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
90
63
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
78
59
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
75
56
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
70
52
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
68
51
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
67
50
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
64
49
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 62
46
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
 59
46
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 58
43
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
50
38
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
42
33
 NVIDIA GeForce GTX 1650
Gigabyte Gaming OC
26
21
AMD Radeon RX 6500 XT
ASUS Tuf Gaming OC
 26
15
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
MSI Ventus
21
17
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

AC: Valhalla – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra wysokie

AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
84
62
 NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
73
56
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
64
49
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming 
60
45
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
55
41
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
54
43
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
54
42
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
52
41
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
49
39
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 46
38
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 42
34
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
37
30
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
36
28
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
31
25
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Nadal najświeższy tytuł serii Assassins Creed nie korzysta z nowych technologii, a do tego wyraźnie faworyzuje karty czerwonych – ale skoro to gra na kilkaset godzin, to możliwe, że część z Was jeszcze jej nie skończyła. RTX 3050 ledwie radzi sobie tutaj z RX 5500 XT, ale w swojej rodzinie już bardziej naturalnie ląduje w okolicy GTX 1660 Ti. W wyższej rozdzielczości zaczyna się od RX 5500 XT oddalać, a wyposażony w 6 GB GTX 1660Ti zostaje już daleko z tyłu.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Cyberpunk 2077

CS:GO – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia najniższe

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
 693
 124
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
 653
 91
GeForce GTX 1070 8 GB
MSI Ventus
 556
 79
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
 531
 70
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 530
64
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
 528
 94
AMD Radeon RX 6500 XT 
ASUS Tuf Gaming
519
 55
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX 
482
 33
GeForce GTX 1050 Ti
MSI Ventus
 349
 27
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

CS:GO – 3840 x 2160
[kl./s.] ustawienia najniższe

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
 448
 31
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
 334
 24
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
 310
 23
GeForce GTX 1070 8 GB
MSI Ventus
 258
 21
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 238
17
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
 235
 18
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
 128
 14
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Gra stara jak świat, ale nadal popularna – warto zwrócić uwagę na wynik Low 1% FPS oraz dystans dzielący RTX 3050 z RTX 3060 12 GB. Co prawda na obu kartach można komfortowo pograć w ten tytuł, ale do zmagań na poziomie profesjonalnym wybralibyśmy szybszą kartę.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ultra

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
87
69
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
82
57
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
70
58
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
62
52
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
62
51
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
55
46
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
54
44
NVIDIA GeForce RTX 3050
[DLSS Q] Gigabyte Eagle
 53
42
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
51
41
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
48
39
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 44
36
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 40
32
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
39
32
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
29
23
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
25
20
AMD Radeon RX 6500 XT
ASUS Tuf Gaming OC
 23
16
 NVIDIA GeForce GTX 1650
Gigabyte Gaming OC
22
17
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ultra

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
58
49
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
53
43
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
45
37
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
41
35
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
37
32
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
35
30
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
35
31
NVIDIA GeForce RTX 3050
[DLSS Q] Gigabyte Eagle
 35
28
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
30
24
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
29
22
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 27
21
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 24
19
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
 23
18
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

W końcu świeższy tytuł, z obsługą RT oraz DLSS. To pierwsze za chwilę omówimy osobno, natomiast tutaj testy z wyłączonym śledzeniem promieni wykazują, że RTX 3050 jednak potrafi pokonać GTX 1660 Ti, a po OC zbliża się nawet do RX 6600! Po aktywowaniu DLSS karta zaczyna konkurować z Radeonem RX 6600 XT w 1440p – a to, przypominamy, o 50% droższa karta! W swojej własnej stajni z DLSS zrównuje się z RTX 3060, ale ten oczywiście też może z tej funkcji skorzystać i analogicznie przyspieszyć.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Horizon Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn – 1920 x 1080
[kl./s.] najwyższa jakość

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
152
117
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
124
93
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
121
91
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
104
81
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
101
78
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
99
76
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
89
70
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
89
70
AMD Radeon RX 5700
ASUS Tuf Gaming OC
88
70
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
  78
 59
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 72
54
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
 70
 57
AMD Radeon RX 6500 XT
ASUS Tuf Gaming OC
57
48
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
54
46
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
49
40
 NVIDIA GeForce GTX 1650
Gigabyte Gaming OC
41
34
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 31
27
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Horizon: Zero Dawn – 2560 x 1440
[kl./s.] najwyższa jakość

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
123
97
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
98
76
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
96
76
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
79
64
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
77
62
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
76
62
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
68
57
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
66
55
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
65
53
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 62
52
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 55
46
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
53
45
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
40
35
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
37
32
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Patrząc na wydajność w Horizon Zero Dawn, można mieć nadzieję, że RTX 3050 pozwoli również w najwyższych detalach ograć zbliżającą się kontynuację tego hitu. Może nie będzie to 1440p jak obecnie, ale przynajmniej FHD. Warto zauważyć, że po OC w tej grze RTX 3050 prawie dogonił Radeona RX 6600.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy WD Legion

WD: Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] tekstury HD, ultra

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
92
76
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
86
71
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
79
65
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
70
58
AMD Radeon RX 6600
Gigabyte XT PRO OC
70
56
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
65
53
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF Gaming OC
62
51
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
62
50
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
61
51
NVIDIA GeForce RTX 3050
[DLSS Q] Gigabyte Eagle
 57
 47
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 50
42
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 46
 39
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
39
33
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
35
29
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti
Inno3D Gaming OC
34
22
AMD Radeon RX 6500 XT
ASUS Tuf Gaming OC
25
 15
 NVIDIA GeForce GTX 1650
Gigabyte Gaming OC
23
15
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 16
13
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

WD: Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] tekstury HD, ultra

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Founders Edition
71
58
AMD Radeon RX 6700 XT
Ref. AMD
64
53
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
Gigabyte Gaming
61
51
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
Founders Edition
52
44
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Palit Dual OC
49
40
AMD Radeon RX 6600 XT
Gigabyte PRO OC
49
39
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
45
38
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
Founders Edition
45
37
NVIDIA GeForce RTX 3050
[DLSS Q] Gigabyte Eagle
 45
 37
AMD Radeon RX 6600
Sapphire Pulse
44
36
NVIDIA GeForce RTX 3050
[OC] Gigabyte Eagle
 36
 30
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
 33
 27
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB
ASUS Dual
28
24
AMD Radeon RX 580
MSI Gaming X
26
22
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Ostatnia z gier w tym klasycznym porównaniu to bardzo wymagająca piaskownica. Podobnie jak w Cyberpunk 2077, nawet aktywowanie DLSS w najwyższych ustawieniach (i rozdzielczości FHD) nie pozwoliło przebić średniej 60 FPS. Niemniej nawet bez DLSS Cyberpunk był grywalny „na ultra” (zwłaszcza po OC). W 1440p natomiast udało się z aktywnym DLSS-Q pokonać RX 6600 (który naturalnie nie obsługuje DLSS) oraz zrównać z RTX 2060 Super (bez aktywnego DLSS). To dobre wieści dla czekających na kolejne łatki lub finalną wersję tego wczesnego dostępu.

Czy oznaczenie RTX oznacza, że pogramy z Ray Tracingiem? Tak, ale to zależy…

Nie wiemy jak dla Was, ale dla nas najciekawsze było, jak nowa budżetowa karta poradzi sobie ze śledzeniem promieni. Zwłaszcza po spektakularnym fiasku w tej materii konkurencyjnego cenowo RX 6500 XT. Wybraliśmy zatem 3 najbliższe nowemu RTX 3050 karty (z tych, które mieliśmy dostępne, a niestety nie było pośród nich RTX 2060, ani RX 6600…) i przystąpiliśmy do nieco szerszych testów. Tutaj również sprawdziliśmy dwie rozdzielczości, ale jeżeli wynik średni spadł poniżej 20 FPS, to go nie uwzględnialiśmy (dlatego Radeon często znika z wykresów…).

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Control

Control  – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 102
 77
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 81
62
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 65
52
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 57
47
GeForce RTX 3060 12 GB 47
35
Radeon RX 6600 XT 8 GB 39
 30
GeForce RTX 3050 8 GB 37
30
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Control  – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 71
57
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 55
42
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 44
36
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
40
34
GeForce RTX 3060 12 GB 32
24
Radeon RX 6600 XT 8 GB 25
 17
GeForce RTX 3050 8 GB 22
18
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Control to już dosyć stary, a przy tym za mało doceniany za miodność rozgrywki tytuł z rewelacyjną implementacją śledzenia promieni (która mimo swej nachalności idealnie pasuje do świata przedstawionego). Niestety za tą widowiskowością idą spore wymagania sprzętowe, ale jak widać RTX 3050 dzięki technice DLSS wyszedł tu obronną ręką (tudzież śmigłem wentylatora?). Pogramy bez problemu w FHD, a przy odrobinie wyrozumiałości dla klatkarza również w 1440p – oczywiście przy absolutnie najwyższych ustawieniach i aktywnym DLSS Quality, które w tej grze nie tylko podnosi wydajność, ale też przy okazji wygładza krawędzie :)

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 64
 54
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 50
 42
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 39
 34
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 36
 31
GeForce RTX 3060 12 GB 30
 26
GeForce RTX 3050 8 GB 21
 19
Radeon RX 6600 XT 8 GB 20
 17
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Cyberpunk 2077 – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 43
 38
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 33
 29
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 24
 21
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 23
 16
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Wracamy do Cyberpunka, ale tym razem bez litości dla karty i jak widać klatkarza. Konsolowe 30-40 FPS nawet po aktywowaniu DLSS sprawia, że raczej obniżymy detale lub RT na nieco niższy poziom – to ten typ gry, w której bez stabilnych 60+ gra się odczuwalnie trudniej. Ostatecznie jednak to i tak daleko lepsza sytuacja niż ta, w której znajdują się posiadacze Radeona RX 6600 XT, oferującego niższą wydajność niż RTX 3050 nawet bez aktywowania DLSS…

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Far Cry 6

Far Cry 6 – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 87
 50
GeForce RTX 3060 12 GB 76
 50
Radeon RX 6600 XT 8 GB 76
 48
GeForce RTX 3050 8 GB 58
 35
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Far Cry 6 – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 74
 49
Radeon RX 6600 XT 8 GB 60
 42
GeForce RTX 3060 12 GB58
 37
GeForce RTX 3050 8 GB 43
 38
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

To dosyć świeża gra, ale mimo tego implementacja Ray Tracingu została tu wykonana bardzo delikatnie, dzięki czemu wydajność nie spada aż tak bardzo. Jako że gra powstawała we współpracy z AMD, to nie uświadczymy tu (na ten moment) DLSS. Nie przeszkadza to jednak RTX 3050 w obu przypadkach oferowawć wydajność wystarczającą do przyjemnej zabawy. Szkoda tylko, że do większych braci tak dużo tutaj brakuje…

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 95
 72
GeForce RTX 3060 12 GB  75
  56
Radeon RX 6600 XT 8 GB 61
  38
GeForce RTX 3050 8 GB 52
 39
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Shadow of the Tomb Raider – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 75
 61
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 64
 49
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 58
 47
GeForce RTX 3060 12 GB 49
 37
Radeon RX 6600 XT 8 GB 40
 25
GeForce RTX 3050 8 GB 34
 25
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
N/D
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Ta jedna z pierwszych gier z implementacją śledzenia promieni niedawno była za darmo rozdawana na Epic Game Store, więc kto nie grał, teraz może to nadrobić. Z RTX 3050 w FHD (w którym nie da się aktywować DLSS!) możemy liczyć na ponad 50 FPS (tu Radeon obronił honor AMD i uzyskał ponad 60). W rozdzielczości QHD okazuje się, że DLSS nadal nie działa, ale tylko na nowym RTX 3050 (co może się poprawić wraz z nowszymi sterownikami lub aktualizacją gry). Zatem tu rozkład sił się nie zmienia, ale do sensownego grania w ten tytuł w QHD wypada wyposażyć się w RTX 3060.

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Watch Dogs Legion

Watch Dogs Legion – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia średnie

GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 52
 42
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 43
 33
GeForce RTX 3060 12 GB 38
 31
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 32
 24
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 31
 22
GeForce RTX 3050 8 GB 25
 17
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Watch Dogs Legion – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia średnie

GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 39
 33
GeForce RTX 3060 12 GB 33
 22
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 30
  25
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 24
 16
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

To druga gra, do której dziś wracamy, aby odpalić Ray Tracing. I nie był to dobry pomysł… Radeon już w FHD nie podołał dobić do 20 FPS, a RTX 3050 nawet z aktywnym DLSS ledwie przebił barierę 30 FPS. W praktyce aby dało się przyjemnie grać, raczej oznacza to skorzystanie z opcji RT „wysokie”, a nie „ultra”. Znacznie jednak ciekawsze jest to, co się tutaj stało z RTX 3060 Ti, który ze względu na tylko 8 GB vRAM przegrał znacząco z tańszym RTX 3060 12 GB!

ASUS Radeon RX 6500 XT Tuf Gaming OC - testy Wolfenstein Youngblood

Wolfenstein Youngblood – 1920 x 1080
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 212
 148
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 175
 83
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 155
 122
GeForce RTX 3060 12 GB 125
 61
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 127
 84
GeForce RTX 3050 8 GB 90
 73
Radeon RX 6600 XT 8 GBN/D
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Wolfenstein Youngblood – 2560 x 1440
[kl./s.] ustawienia ultra + najwyższy poziom Ray Tracingu

GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
[DLSS + Q]
 150
 88
GeForce RTX 3060 12 GB
[DLSS + Q]
 119
 75
GeForce RTX 3060 Ti 8 GB  101
 73
GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS + Q]
 85
 42
GeForce RTX 3060 12 GB 80
 61
GeForce RTX 3050 8 GB 57
 47
Radeon RX 6600 XT 8 GBN/D
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Na koniec gra na silniku Vulkan od IDSoftware, w której okazało się, że Radeony nie chcą śledzić promieni. Opcja ta nawet się nie pojawia w menu, zatem cóż, pozostaje porównać RTX 3050 z jego braćmi. Z porównania tego wychodzi mocno poturbowany, gdyż dopiero aktywowanie DLSS pozwala mu zrównać się z RTX 3060 12 GB, a bazowo RTX 3060 Ti posiada niemal dwukrotnie wyższą wydajność. Z drugiej strony nawet na RTX 3050 same wartości są wystarczająco wysokie, aby przyjemnie pograć w tych prawdziwie najwyższych ustawieniach, więc może niepotrzebnie się czepiamy.

Czy RTX 3050 będzie dobrze działać na starszym sprzęcie?

Zaskakujące, że w ogóle to sprawdzamy, ale czasy takie, że trzeba być czujnym. Zablokowaliśmy w ustawieniach płyty PCI-E na standardzie 3.0 i przystąpiliśmy do sprawdzenia 3 tytułów, którym na niektórych kartach potrafiło znacznie ubywać wydajności.

Pomiar wydajności kart w złączu PCI-E 3.0 vs PCI-E 4.0

Assassin's Creed: Valhalla
ustawienia średnie
 84
 84
 61
 36
Far Cry 6 96
 92
 82
 54
Horizon: Zero Dawwn 104
 100
 77
 45
Legenda średni FPS RTX 3050 PCI-E 4.0 
 średni FPS RTX 3050 PCI-E 3.0
 średni FPS RX 6500 XT PCI-E 4.0
 średni FPS RX 6500 XT PCI-E 3.0

Zgodnie z oczekiwaniem zastosowanie 8 linii PCI-E jest wystarczające nawet w standardzie PCI-E 3.0, choć i tak należy się liczyć z 2-4% spadkiem wydajności w niektórych tytułach, zwłaszcza w wyższych ustawieniach detali. To szczególnie istotne, jeżeli konstruujecie bardzo budżetowy zestaw, np. na Intel Core i3-10100F, który nawet włożony w płytę z obsługą PCI-E 4.0, będzie z kartą komunikować się w starszym standardzie. Naturalnie zagadnienie to dotyczy też większości zestawów (starszych niż z 2020 roku), w których chcielibyście wymienić samą kartę.

RTX to również wydajność w pracy – czyli NVIDIA RTX Studio

Poza grami kartę (oraz kilka innych) postanowiliśmy sprawdzić jeszcze w zastosowaniach bardziej profesjonalnych, w których również wykorzystuje się akcelerację sprzętową. Okazuje się, że różnice mogą być bardzo znaczne, nie tylko w renderingu.

Pomiar wydajności SPECviewperf 2020 (3DSMax, Creo, Solidworks, Maya) [pkt]
Rozdzielczość 1920x1080 px, RTX 3050 jest punktem odniesienia (100% długości wykresu), więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB 200
 105
 394
 534
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB 142
 98
 300
 448
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 122
 95
 255
 398
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB 83
 83
 161
 341
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB 103
 86
 192
 329
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB 75
 83
 169
 287
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB 75
 79
 158
 263
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB 73
 74
 139
 252
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB 49
 67
 90
 201
Legenda 3DSMax-07
 Creo-03
 Solidworks-05
 Maya-06

Pomiar wydajności SPECviewperf 2020 (Energy, SNX, Medical, Catia) [pkt.]
Rozdzielczość 1920x1080 px, RTX 3050 jest punktem odniesienia (100% długości wykresu), więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB 35
 27
 47
 94
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB 30
 89
 42
 56
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB 24
 25
 38
 77
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 19
 22
 33
 66
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB 16
 76
 28
 36
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB 14
 17
 26
 50
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB 13
 15
 25
 45
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB 11
 17
 20
 39
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB 8
 13
 20
 37
Legenda Energy-03
 SNX-04
 Medical-03
 Catia-06

Blender 2.93 (Pavilon Barcelona)
[sekundy] render Optix (NVIDIA) lub OpenGL (AMD),  mniej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 12GB 48
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB 61
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 88
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB 121
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB 191
AMD Radeon RX 6600 XT 8 GB 273
AMD Radeon RX 5700 8 GB
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB 456
AMD Radeon RX 6500 XT 4 GB 537
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB 543

Jeżeli liczyliście na dodatkowy zastrzyk wydajności względem GTX 1660 Ti, to tylko w Blenderze będzie na Was czekać (ponad 2x szybszy render!). Ale w przypadku bardziej klasycznych aplikacji wydajność odpowiada surowej mocy obliczeniowej karty. W tych zastosowaniach nadal króluje RTX 3060 ze względu na dobry stosunek ceny do pojemności vRAM, który bywa w takich zastosowaniach przydatny, więc w zastosowaniach profesjonalnych radzimy do tej karty właśnie dopłacić (chyba, że pracujecie w SNX, to tylko AMD ma sens…).

A co z kopaniem? Czy na RTX 3050 opłaca się kopać?

Przed premierą krążyły plotki, jakoby ten RTX się do kopania nie nadawał. Niestety nasze testy wykazują nieco inną historię. Po odblokowaniu 73% wydajności (z 50% jakie zostawia LHR), podkręceniu pamięci o 1400 MHz i obniżeniu limitu mocy do 80 W karta oferowała około 24 MH/s, generując tym samym całkiem jeszcze rozsądny współczynnik opłacalności przy kopaniu Ethereum na poziomie 225 kH/J. Nie jest to coś, o co górnicy będą się ścigać, ale na pewno nie jest to karta zupełnie niezdatna do „górnictwa”.

Pobór energii i temperatury RTX 3050 (Gigabyte Eagle)

Karta, co prawda, posiada 8-pinowe zasilanie, ale zadowala się znacznie mniejszą ilością energii niż taki przewód jest w stanie dostarczyć. Samo GPU podczas pracy (gry) nie nagrzewa się przesadnie mocno – nasz trzymał się zwykle w okolicy 70-72°C (85% prędkości  wentylatorów, czyli 2150 RPM dające niecałe 38 dB z odległości 1m przy otworzonej obudowie), choć po OC potrafił już do końca rozkręcić wentylatory, stając się słyszalny, ale nadal z zapasem termicznym na cieplejsze dni. 

Pobór energii całej platformy z procesorem AMD Ryzen 9 5900X w zależności od karty
[W]

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
Gigabyte Gaming OC 12G
549
NVIDIA GeForce RTX 3080 498
AMD Radeon RX 6900 XT 471
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 452
AMD Radeon RX 6800 XT 451
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti 411
AMD Radeon RX 6800 385
AMD Radeon RX 5700 XT 383
NVIDIA GeForce RTX 3070 369
NVIDIA GeForce RTX 2080 Super 368
AMD Radeon RX 6700 XT 357
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super 350
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 343
AMD Radeon RX 5700 342
AMD Radeon RX 580 327
AMD Radeon RX 6600 XT 314
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super 311
NVIDIA GeForce RTX 3060 302
NVIDIA GeForce RTX 3050  [OC] 278
NVIDIA GeForce RTX 3050 263
AMD Radeon RX 6500 XT 253
AMD Radeon RX 5500 XT 8 GB 242
AMD Radeon RX 6500 XT
ASUS Tuf Gaming OC  4 GB
  221
NVIDIA GeForce GTX 1650 187

Funkcje, które dodatkowo oferuje nowa generacja kart NVIDII

Zanim przejdziemy do podsumowania, jeszcze warto wspomnieć o funkcjach, jakie oferują najnowsze karty od NVIDII. Moglibyśmy to zrobić w formie obszernej listy, ale łatwiej będzie tych z Was, których to zainteresuje odesłać do tego artykułu poświęconego właśnie opisowi funkcji kart graficznych z GPU NVIDII. Tak że zapraszamy.

Dla kogo nowy RTX 3050? Czy warto go kupić?

W dzisiejszych czasach raczej ciężko o zaskoczenie, zwłaszcza gdy mowa o premierze najniższego modelu z danej serii. Zaskoczyć może nas tu w zasadzie tylko cena, a ta podobno przez kilka pierwszych sekund ma być na poziomie MSRP (czyli do czasu, aż boty wykupią pierwszą partię). Jeżeli zatem uda Wam się pochwycić ten model za 1399 zł, jakie ma kosztować już jutro, to nie wahajcie się ani chwili. W tej cenie RTX 3050 jest obecnie bezkonkurencyjny. Dostępne mają być też inne modele, w cenach "około" MSRP, a także kilka znacznie droższych.

Lepszy Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle w ręce, niż Radeon na dachu
Już niedługo na OLX za 2499 zł :)

Karta jako taka bardzo dobrze wpisuje się w swoją rolę – aż momentami, płynnie grając w najwyższych detalach (z RT w FHD), człowiek zapomina, że to w zasadzie konstrukcja budżetowa. Praktycznie żaden obecnie wydany ani zaplanowany na ten rok tytuł nie powinien tej karty zdławić, nawet w wysokich ustawieniach (w 1080p). Sytuacja nieco się komplikuje, gdy odpalimy śledzenie promieni, ale w takich grach zwykle z pomocą przychodzi DLSS.

Średnia wydajność w grach z Ray Tracingiem; 1920 x 1080 px
RTX 3050 = 100%, ustawienia ultra + ultra RT

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB 170%
171%
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB
[DLSS-Q]*
146%
138%
NVIDIA GeForce RTX 3060 12 GB 135%
130%
AMD Radeon RX 6600 XT** 112%
108%
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB 100%
 100%
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 
*średnia z gier oferujących DLSS
**średnia z gier oferujących ponad 20 FPS

Pochwała jeszcze należy się za spory potencjał podkręcania, choć tu nie możemy wykluczyć, że trafił się nam jakiś „rodzyn”. Ponad 10% przyrostu wydajności to rzadko spotykany widok, a w tej klasie sprzętu to dodatkowo istotny atut (bo często karta balansuje na granicy 60 FPS).

Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle - taka piękna
Gigabyte w wersji Eagle oferuje bardzo dobrze dobrany rozmiar chłodzenia do zapotrzebowania karty.

Na koniec jeszcze słowo pochwały dla Gigabyte za kartę bez przesadzonego chłodzenia, która jednocześnie nie straszy wyglądem. Jeżeli dobrze odczytujemy gwiazdy, to ten model producent wycenia na równi z MSRP, tj. $249, czyli niecałe 1400 zł na nasze z podatkiem - niestety nasz rząd jeszcze nie wpadł na ulgę dla graczy i 8% VAT na GPU :(

NVIDII udało się uniknąć drastycznych cięć i RTX 3050 to dobra propozycja do grania w 1080p, również z Ray Tracingiem

Jeżeli uda Wam się ten model blisko tej ceny wypatrzyć, to zdecydowanie warto. Jeżeli jednak cena szybko zrówna się z 2300-2500 zł, jakie kosztuje GTX 1660 Ti, to… nadal warto go wybrać, bo jest od niej odczuwalnie lepszą kartą :) W porównaniu do Radeona RX 6600 sytuacja nie jest już aż tak oczywista - tego, mimo wyższego MSRP ($329), da się realnie dostać też w okolicy 2500 zł. W grach bez RT (lub gdy zdecydujemy się grać w niższej jakości) i bez obsługi DLSS będzie odczuwalnie szybszy - problem w tym, że gier, które te funkcje wspierają (zwłaszcza RT) jest obecnie coraz więcej...

Nasza ocena GPU NVIDIA GeForce RTX 3050 w klasie budżetowych kart graficznych:

90% 4.5/5

  • Wyróżnienie "Dobry Produkt" - benchmark.pl

Nasza ocena karty graficznej Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle 8 GB w kategorii kart z RTX 3050:

94% 4.7/5

  • Wyróżnienie "Dobry Produkt" - benchmark.pl
  • Wyróżnienie "Super Opłacalność" - benchmark.pl

Opinia o Gigabyte GeForce RTX 3050 Eagle OC 8G

Plusy
  • pozwala grać w najwyższych detalach z RT w rozdzielczości FHD
  • obsługa DLSS pozwala używać również wyższych rozdzielczości,
  • bardzo duży potencjał podkręcania,
  • niskie zużycie energii,
  • dosyć cicha i chłodna praca,
  • 4 wyjścia video (jednocześnie aktywne),
  • przewidywalna wydajność w każdych warunkach,
  • dobrze działa ze starszym PCI-E 3.0.
  • pakiet NVIDIA Broadcast.
Minusy
  • wydajność ogólna bez zmian od 3 lat (dla tego samego MSRP),
  • względnie za wysoka cena, jak na tą wydajność w 2022,
  • blokada na tylko 50% wydajności w kopaniu popularnych kryptowalut.

Komentarze

64
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Michał Starzyk
    20
    Ale bieda. Mój GTX1060 jeszcze długo nie przejdzie na emeryturę.
    • avatar
      slo1q
      11
      Dokładniejszy test od Gamers Nexus pokazuje, że jest to karta 3-5% wydajniejsza od GTX 1070, która w trakcie premiery 5 i 1/2 (PIĘĆ I PÓŁ) ROKU TEMU, kosztowała $380, u nas w praktyce 1900-2100 zł.
      Producenci kart osiągnęli dno.
      • avatar
        Silver
        7
        "blokada na 50% wydajności w kopaniu popularnych kryptowalut."
        Poważnie to jest minus? Te 50% to jeszcze za mało wręcz, powinno być więcej!
        • avatar
          ElFi_
          7
          "W karta oferowała około 24 MH/s" - jak oszacowałem wydajność na 23MH/s to dostałem minusy w komentarzach: https://www.benchmark.pl/aktualnosci/testy-geforce-rtx-3050-w-kopaniu-kryptowalut-jak-wypada-nowa.html#comments
          • avatar
            daszrade
            6
            Sikam na NVIDIĘ - mówiłem dostajemy wydajność wstecz a cena do góry to jest właśnie złodziejstwo,jak nie w ten to inny sposób.
            • avatar
              Konto usunięte
              5
              1400 zł za taki crap...
              • avatar
                BariGT
                5
                Wniosek: jesli masz coś pokroju 980Ti-1060 lub wyżej to lepiej daj sobie spokój z kartami graficznymi w tym roku
                • avatar
                  Ciekawski_
                  3
                  Słabe GPU, choć nie tak słabe jak RX 6500 XT. Nvidia mniej wykastrowała swojego zawodnika z najniższej półki. ALE cena to nieporozumienie totalne. Nawet ta sugerowana.
                  • avatar
                    Użytkownik101
                    3
                    To powinno max 1000 zł kosztować, a będzie 2 razy więcej..
                    • avatar
                      DeviLevi
                      2
                      "blokada na 50% wydajności w kopaniu popularnych kryptowalut." i wszystko jasne :)
                      • avatar
                        pawluto
                        2
                        Dobra karta do fullHD - tylko troche cena za wysoka ale może za kilka miesięcy jak zaczną padać kopalnie to i ceny kart spadną...
                        • avatar
                          Wenezo
                          2
                          Wydajność na poziomie 1070 :D
                          • avatar
                            Kropeczka
                            2
                            Gdyby kosztowała te 250-300$ na półce byłby hit hitów. Ale cena sklepowa to blisko 400$. I to już ni jest żaden hit
                            • avatar
                              fitgame
                              2
                              No i dostaliśmy RTX 3050 za 2,5k. W tej cenie już można się pokusić o konsolę najnowszej generacji. Kabaret...
                              • avatar
                                szymcio30
                                2
                                Gdyby kosztowała 1400zł byłby hit, a tak w podobnej cenie nierzadko RX 6600 bywa szybszy. Karta jest bardzo okrojona względem 3060 i zdecydowanie za słaba na efekty RT. A Cyberpunk 2077 przy olbrzymiej ilości bogów i kiepskiej optymalizacji nie powinien być brany pod uwagę przez przynajmniej kolejne kilka miesięcy
                                • avatar
                                  Wenezo
                                  2
                                  Paździerz
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    1
                                    Zastanawia mnie czy dalej beda produkowane gtxy 1660 / 1660 ti czy 1660 super skoro maja podobna wydajnosc do rtx 3050 ale maja przewage ze moga kopac takie 30 mh vs 15 mh ale rtx ma dlss . Ciezka dylemat moga miec ludzie dlss vs mozliwosci kopania.
                                    • avatar
                                      xxx.514
                                      1
                                      I znowu zabrakło najważniejszego testu - czy pójdzie na tym Crysis xD
                                      • avatar
                                        gicmo
                                        1
                                        Kodowanie do H.265 nikogo nie interesuje?
                                        • avatar
                                          idoru
                                          1
                                          I pomyśleć że w sierpniu 2019 - jak kupiłem w jednym z popularnych sklepów (wykorzystując rabat dostany przy zakupie smartfona dla żony) za 900 zł 1660 Ti - to żal mi było tej kasy na "taką starą kartę" - bo celowałem w 3060. Ale był to zakup emergency, bo mi wysłużony GTX970 padł z zaskoczenia a nie chciałem wydawać extra kasy, skoro i tak planowałem zakup RTX jakiś rok po premierze (czyli tak jakoś teraz).
                                          Dziś to się wydaje niesamowitym zrządzeniem losu ;-) Najśmieszniejsze jest to, że znajomy magik któremu puściłem uszkodzonego GTX na części za 200... naprawił go ostatnio za ok. 200 zł. i sprzedał za 1300... Napraw ponoć trwała ok. 2h.
                                          Można powiedzieć, że dzięki awarii GTX - wówczas do przodu jesteśmy i ja i magik ;-)
                                          PS. Nowe karty - będą popularne bo składając nowy komputer praktycznie nie masz wyboru, więc ceny momentalnie skoczą do 2500-2700 (przy crapowych RX już ma to miejsce)
                                          Ci co na Steamie są większością czyli posiadacze kart serii GTI 1000 i RX 400 w górę - jeszcze przez lata nie zmienią GPU, skoro nawet 4GB RX 480 (masowo sprzedawane przez górników w 2018 i 2019 za 300-400 zł) w FHD dalej się sprawdza w większości gier mając akceptowalny stosunek klatki/jakość - to kto rozsądny wyłoży 2000+ na zysk kilku - kilkudziesięciu fps.. Nawet RT nie ratuje sytuacji (a w RX6500 - to jest kpina).
                                          • avatar
                                            Toczas
                                            1
                                            CO?! Karta pokroju 1660 TI kilka lat później, w zawyżonej cenie. . Argument, że na tej jest Ray Tracing? Ray Tracing zaczyna się od kart średniej półki typu 3070 itp. Co mi z tego, że w grze mam RT włączony i jest 24 klatki i to przy FHD. To już lepiej trzymać swojego starego 1660 lub 2060 i grać bez ray-tracingu.
                                            • avatar
                                              skyman
                                              1
                                              2500zł - podziękować.
                                              • avatar
                                                agnus
                                                0
                                                Jak to dobrze że kupiłem 1070 Ti przed pandemią :)
                                                • avatar
                                                  Konto usunięte
                                                  -1
                                                  Tak myślę że teraz jak jest Google Stadia to te karty są zbędne bo wystarczy mieć przeglądarkę Chrome i sobie grasz w chmurze.
                                                  • avatar
                                                    Obiektor
                                                    -4
                                                    w koncu solidny test u benchmarków :)
                                                    • avatar
                                                      PITUCH3
                                                      0
                                                      2070, 2080 to juz nie mozna dodac w tescie ?
                                                      o 15:00 dzisiaj zapisy ruszaja !

                                                      Witaj!

                                                      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                                                      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                                                      Połącz konto już teraz.

                                                      Zaloguj przez 1Login