Arcania: Gothic IV umożliwia wykorzystanie domyślnych ustawień jakości wyświetlanej grafiki, określonych jako Wysokie, Średnie i Niskie, ale także dostęp do zaawansowanych opcji graficznych. Zdecydowaliśmy się zrezygnować z domyślnych ustawień wysokich na rzecz ustawień maksymalnych - różnią się one jedynie jakością cieni (Wysoka/Ultra) oraz efektów cząsteczkowych (Średnia/Wysoka). Dokładne ustawienia graficzne wykorzystane w testach prezentuje poniższa tabela. To co rzuca się w oczy, to całkowity brak efektu wygładzania krawędzi (AA - AntyAliasingu).
Maksymalne | Średnie | Niskie | |
Ekspozycja | Tak | Nie | Nie |
Promienie słońca | Tak | Tak | Nie |
Szczegółowe twarze | Tak | Tak | Nie |
Przetwarzanie końcowe | Tak | Tak | Nie |
Jakość tekstur | Wysoka | Średnia | Niska |
Jakość SSAO | Wysoka | Średnia | Wyłączona |
Jakość światła | Wysoka | Niska | Niska |
Jakość cieni | Ultra | Średnia | Niska |
Dynamiczne cienie | Świat i geometria | Tylko świat | Wyłączone |
Cienie | Świat i geometria | Św. i geometria | Tylko świat |
Jakość postaci | Wysoka | Wysoka | Niska |
Jakość świata | Wysoka | Średnia | Niska |
Jakość ef. cząsteczkowych | Wysoka | Średnia | Niska |
Zasięg widzenia | 100% | 50% | 25% |
Ustawienia maksymalne
Ustawienia średnie
Ustawienia niskie
Ustawienia średnie nie różnią się wiele od maksymalnych, chociaż w oczy rzuca się od razu brak efektu HDR i niższa jakość tekstur. Ustawienia niskie oznaczają całkowity brak efektu okluzji otoczenia (SSAO), dynamicznych cieni oraz ograniczony do 25% zasięg widzenia. Grając na najniższych ustawieniach musimy się liczyć też z brakiem efektu promieni słonecznych (złośliwi mogą powiedzieć, że to mała strata, bo w grze dość często panuje słota), mniej szczegółowymi twarzami postaci oraz brakiem przetwarzania końcowego (efekty post processing). Jakość grafiki nie zmniejsza się drastycznie, ale jest doskonale widoczna, zarówno na otwartym terenie, jak i w zamkniętych pomieszczeniach.
Ustawienia maksymalne
Ustawienia średnie
Ustawienia niskie
Procedura testowa
Arcania: Gothic IV wykorzystuje silnik graficzny Vision Engine. Znalazł on zastosowanie w między innymi takich produkcjach jak Stronghold 3 czy The Settlers 7. Sprawia pozytywne wrażenie, ale raczej nie znajdziemy w nim nic, co by mogło nas zachwycić. Wkrótce wykażemy, że jest on silnikiem bardzo wymagającym pod względem sprzętowym. Na otwartej przestrzeni liczba klatek na sekundę może oscylować wokół całkiem przyzwoitych wartości, drastycznie spadając za to w terenie zabudowanym. Pomiary w każdym ustawieniu były dokonywane trzykrotnie, a wyniki uśredniono. W razie wątpliwości co do wyniku, testy były powtarzane.
Test polegał na przejściu z punktu A do punktu B. Przeprowadziliśmy go na lokacji o zróżnicowanym terenie, czas pomiaru wynosił 60 sekund. Ta sama lokalizacja została wykorzystana przy teście Vintage.