Testy CPU (Procesor)
Procedura testowa w obu przypadkach (testy CPU i RAM) była identyczna. Polegała na przejściu od punktu A do punktu B. Testy powtarzaliśmy trzykrotnie, w razie wątpliwości co do wyników były one powtarzane. Czas pomiaru wynosił 60 sekund. W teście procesora i pamięci RAM wykorzystaliśmy kartę Radeon HD 6870.
Arcania: Gothic 4 - 1680x1050, Radeon HD 6870
Ustawienia maksymalne
Phenom II X4 970 3,5GHz, 4 rdzenie | 25 20 |
Phenom II X4 970 3,5GHz, 3 rdzenie | 24 19 |
Phenom II X4 970 3,5GHz, 2 rdzenie | 21 17 |
Phenom II X4 970 3,5GHz, 1 rdzeń | 13 8 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Przy podkręceniu procesora do 4 GHz udało się uzyskać maksymalnie 2-3 klatki na sekundę więcej. Widać doskonale, że Arcania: Gothic IV świetnie wykorzystuje więcej rdzeni procesora. Vision Engine potrafi wykorzystać nawet 12 wątków/rdzeni, ale w tej konfiguracji całkowicie wystarczają mu trzy rdzenie. Czwarty rdzeń przynosi już niewiele korzyści.
Testy RAM (Pamięć)
Producent w minimalnych wymaganiach określa wielkość pamięci na 2 GB, natomiast w zalecanych na 4 GB. Czy taka ilość będzie miała wpływ na szybsze generowanie grafiki?
Arcania: Gothic 4 - 1680x1050, Radeon HD 6870
Ustawienia maksymalne
4 GB 1600 MHz | 25 20 |
4 GB 1333 MHz | 24 20 |
2 GB 1600 MHz | 24 19 |
2 GB 1333 MHz | 24 19 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Rodzaj użytej pamięci ma niewielki wpływ na liczbę klatek na sekundę. Należy jednak pamiętać, że szybsza pamięć o większych rozmiarach przynosi inne wymierne korzyści, jak choćby niweluje konieczność częstego doczytywania danych, a ich przetwarzanie będzie szybsze.
Vintage
W testach Vintage wykorzystaliśmy także najniższą dostępną w rozdzielczość w grze, czyli 1024 x 768. Zastosowaliśy identyczną procedurę testową co w przypadku pozostałych kart graficznych.
Arcania: Gothic 4 - GeForce 8600 GT
Ustawienia niskie
1024 x 768 | 17 14 |
1280 x 1024 | 13 10 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Arcania: Gothic 4 - GeForce 8600 GT
Ustawienia średnie
1024 x 768 | 12 9 |
1280 x 1024 | 9 6 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Kiedy już wiemy jak w Gothic 4 spisują się najnowsze i najbardziej wydajne konstrukcje AMD i NVIDII, nie powinniśmy mieć większych złudzeń co do działania gry na starszym sprzęcie i te wyniki nie powinny być zaskoczeniem.