Pierścienie pośrednie i mieszki
Jeśli interesujemy się fotografią makro, zwłaszcza w ekstremalnym wydaniu, warto zainteresować się akcesoriami w postaci pierścieni pośrednich i mieszków. Są to elementy, które mocujemy do aparatu typu lustrzanka. Ich zaletą jest nie tylko możliwość uzyskania znakomitego powiększenia, ale również niższa, niż w przypadku obiektywów makro, cena.
• Pierścień pośredni mocujemy w lustrzance pomiędzy obiektywem a aparatem. Dzięki temu możemy odsunąć powierzchnię matrycy od soczewki wyjściowej obiektywu – pozwoli to na uzyskiwanie bardzo dużych powiększeń, przekraczających nawet możliwości obiektywów makro. Pierścienie zwykle sprzedawane są w kompletach po trzy pierścienie, z których każdy jest nieco grubszy od poprzedniego, a które można łączyć ze sobą. Pozwala to na dobranie wymaganych parametrów pracy.
Kupując pierścienie pośrednie, warto zwrócić uwagę na to, czy potrafią przenosić automatykę aparatu do obiektywu. Najtańsze konstrukcje pierścieni nie mają takiej funkcjonalności i wymagają w pełni ręcznej regulacji (powinniśmy korzystać z obiektywu wyposażonego w pierścienie regulacji przysłony i ostrości). Droższe pierścienie (minimum kilkaset złotych) przenoszą ustawienia ekspozycji oraz/lub automatykę AF.
Ważne, aby mocowanie pierścieni powinno być zgodne z naszym systemem foto.
• Mieszek to alternatywa dla pierścieni pośrednich. Mieszki działają w taki sam sposób, jak pierścienie, odsuwając powierzchnię matrycy od soczewki wyjściowej obiektywu, mają jednak inną budowę. Są to tubusy o kształcie harmonijki. Ich zaletą jest swoboda regulowania powiększenia, a także możliwość znacznego odsunięcia obiektywu od aparatu (nawet kilkadziesiąt cm) w porównaniu z kilkoma cm dla pierścieni pośrednich. Wadą mieszków jest oczywiście ich utrudniony transport – aparat wraz z mieszkiem trudno zawiesić sobie na ramieniu czy schować do torby. Jest to sprzęt dla pasjonatów i profesjonalistów.
Konwertery
Konwertery to akcesoria optyczne, rozszerzające możliwości obiektywu, do którego są stosowane.
• Konwerter szerokokątny (widekonwerter) pozwala zwiększyć kąt widzenia obiektywu. Nakręcamy go na obiektyw, zwykle za pomocą gwintu (w przypadku aparatów kompaktowych na ogół niezbędny jest specjalny adapter, choć istnieją konwertery z uniwersalnym mocowaniem w postaci zacisku). Widekonwertery maja zazwyczaj krotność x0.7 lub x0.4 i o tyle właśnie zmniejszają ogniskową. Oznacza to, że obiektyw o ogniskowej 28mm po zastosowaniu widekonwertera x0.7 będzie miał pole widzenia odpowiadające ogniskowej 19.6mm.
Produkty markowane przez producentów aparatów potrafią odstraszyć ceną, która sięga czasem niemal ceny samego aparatu (ponad 600zł). Alternatywą są produkty takich producentów jak Kenko czy King. Można rozejrzeć się także za jeszcze tańszymi (w cenie około 100zł) produktami, ale trudno oczekiwać dobrej jakości w takiej cenie. Wadą konwertera jest jego spory rozmiar – kompakt z zamocowanym akcesorium może być większy niż niejedna lustrzanka z obiektywem.
Konwerter szerokokątny zamocowany na adapterze.
Aparat z zamocowanym konwerterem i zewnętrzną lampą błyskową.
Konwerter szerokokątny firmy Raynox z uniwersalnym mocowaniem typu snap-on. Taki konwerter możemy po prostu zacisnąć na obiektywie niedużego kompaktu.
• Telekonwerter pozwala na zwiększenie ogniskowej układu optycznego. W sklepach znajdziemy dwa rodzaje telekonwerterów – przeznaczone tylko dla lustrzanek oraz wersje użyteczne dla aparatów kompaktowych. Wersja dla kompaktów jest to specjalna soczewka w obudowie, którą nakręcamy, podobnie jak konwerter szerokokątny, na obiektyw lub adapter. Wersja dla lustrzanek to z kolei specjalny pierścień wyposażony w soczewki, który mocujemy pomiędzy obiektywem i aparatem. Mimo, że tego typu akcesoria nie są tanie (cena w granicach 1000-3000zł), to jest to bardzo dobra alternatywa dla zakupu drogiego obiektywu o długiej ogniskowej.
Najczęściej spotykane telekonwertery mają krotność x1.4, x1.7 i x2.0, która mówi o ile zmieni się minimalna i maksymalna ogniskowa obiektywu. Warto wiedzieć, że konwertery mocowane między korpusem a obiektywem zwiększają wartość przysłony obiektywu o tyle, ile wynosi krotność, np. o 2 działki. Konwertery mocowane na zewnątrz nie powodują na ogół strat światła.
Jakość i cena telekonwertera zależy od jakości zastosowanych soczewek, materiałów konstrukcyjnych, oraz tego czy telekonwerter przenosi automatykę aparatu, czy nie (w przypadku telekonwerterów – pierścieni). Oprócz nazwy Teleconverter dla konwerterów mocowanych między korpusem a obiektywem stosowane jest np. określenie Extender (Canon).
Telekonwerter przeznaczony do mocowania pomiędzy korpusem aparatu a obiektywem.