Akcesoria

Głowice do statywów

przeczytasz w 3 min.

Głowica to ten element statywu, który umożliwia zmianę kierunku fotografowania. Zależnie od konstrukcji możemy obracać aparatem w jednej, dwóch lub trzech osiach. Im większe możliwości regulacji, tym mniej trzeba się namęczyć podczas ustawiania (poziomowania) statywu. Tańsze statywy mają głowicę zintegrowaną z podstawą. Te droższe pozwalają na demontaż i wymianę głowicy. Choć jest to zaletą, to pamiętajmy, że jest to także dodatkowy koszt – głowicę najczęściej trzeba dokupić oddzielnie.

Typy głowic

Jeśli zdecydujemy się na zakup oddzielnej głowicy do aparatu, możemy wybierać spośród kilku rozwiązań. Wybór najodpowiedniejszego zależy od naszych preferencji i przyzwyczajeń, ale także od sposobu wykorzystywania. Poniższy podział stosuje się także w przypadku głowic zintegrowanych ze statywami.

Głowica standardowa – najprostszy typ montażu, pozwalający na ruch w pionie i poziomie. Umieszczenie aparatu w pionie możliwe jest zwykle po odchyleniu o 90 stopni górnej części statywu. Takie głowice spotkamy popularnych i tanich statywach.

Głowica kulowa – w tej głowicy mechanizm składa się z kuli umieszczonej w uchwycie (szczękach), który pozwala na jej swobodny ruch w poziomie oraz w pionie (od 0 do 90 stopni) i ustawienie go w prawie dowolnej pozycji bez konieczności obrotu płytki montażowej. Kula wyposażona jest w trzpień zakończony złączem do mocowania aparatu. Głowice kulowe posiadają tylko jedno pokrętło, które blokuje kulę w uchwycie. Pozwalają bardzo szybko zmienić ustawienie aparatu. Niektóre głowice kulowe zamiast gałki służącej do zaciskania, wyposażone są w spust spełniający to zadanie.

Manipulacja głowicą kulową może jednak sprawiać nieco trudności niewprawnym fotografom. Ponieważ po zwolnieniu zacisku zezwala na ruch aparatem w każdym kierunku, trudno go czasem ustawić w konkretnej płaszczyźnie.

Głowica 3D – jest to głowica, która pozwala na ruch w trzech osiach. Wygoda ustawień jest porównywalna z możliwościami głowicy kulowej.

Głowica jednoosiowa  – pozwala na regulację tylko w jednej płaszczyźnie, sprawdza się na przykład podczas korzystania z monopodu.

Głowica dla fotografii panoramicznej – panoramy, zwłaszcza te sferyczne, wymagają specjalnego typu głowic. Muszą one pozwalać na przesunięcie punktu mocowania aparatu (tak, aby oś obrotu przechodziła przez obiektyw – tak zwany punkt nodalny obiektywu). Jest to bardzo ważne, gdyż w przeciwnym wypadku zdjęcia nie będą prawidłowo dopasowane. Głowice do takiej fotografii mogą mieć bardzo proste konstrukcje, mogą się tu zdarzyć także modele o oryginalnym, ale i praktycznym wzornictwie, bazującym na konstrukcjach spotykanych w astronomii.
Mianem głowicy panoramicznej określa się nieraz także zwykłe głowice z naniesioną podziałką, ułatwiającą obrót o zadany kąt. Nie mają one jednak nic wspólnego z prawdziwymi głowicami do tego typu fotografii.

Głowice specjalistyczne – są to głowice o specjalnej konstrukcji i przeznaczeniu. Mogą być wykorzystywane w astrofotografii, makrofotografii i innych specyficznych zastosowaniach. Pozwalają one dobrze wyważyć zamocowany sprzęt.

Na co warto zwrócić uwagę

Kupując oddzielną głowicę należy pamiętać, aby była dla nas przede wszystkim wygodna w użyciu. Oczywiście często doświadczenie przychodzi z czasem, dlatego warto poznać istotne cechy tego akcesorium. Cechy te ważne są także w przypadku statywów ze zintegrowaną głowicą.

Podziałka - naniesiona obok pierścienia regulacji dla danej osi ułatwia dokładne ustawienie statywu. Przydaje się w fotografii panoramicznej, ale także w astrofotografii.

Poziomica - kupując głowicę warto zadbać o to, by była wyposażona w poziomicę, ułatwiającą wypoziomowanie całej konstrukcji. Można również zakupić specjalne dodatkowe poziomice, które przyklejamy do statywu. Najlepsze są takie, które mają oddzielne libelle dla każdej z trzech osi.

Blokada głowicy - dobra głowica powinna mieć jak najmniejsze luzy po jej ustawieniu w pożądanej pozycji i zablokowaniu tego położenia. Bardzo tanie głowice, zwłaszcza te montowane na stałe do statywów, nie zawsze oferują wysoką stabilność, zwykle jest ona wystarczająca jedynie w przypadku lżejszej cyfrówki. Sposób blokady głowicy to także istotne kryterium podczas jej wyboru. Mamy tu dwa podstawowe rozwiązania: zacisk (głowica jest blokowana po zaciśnięciu śruby dociskowej, w przypadku głowic kulowych, lub po zwolnieniu zacisku w postaci spustu) oraz  pokrętło – śruby dociskowe zakończone są gałkami ułatwiającymi chwytanie. Czasem zamiast gałek mamy zamontowane na drążku (wyciągu) rękojeści, pozwalające na pewniejszą manipulację zwłaszcza osobom o dużych dłoniach.

Płytka montażowa - do tej płytki przykręcamy aparat, a następnie umieszczamy ją w uchwycie głowicy statywu. Ponieważ aparat bardzo często zdejmujemy ze statywu lub korzystamy z niego w pozycji pionowej, istotne jest, aby ten element głowicy (a także kształt płytki montażowej) pozwalał na szybkie i pewne zamocowanie aparatu, a następnie jego odłączenie. Najlepsze są rozwiązania mające postać szybkozłączki, która pozwala umieścić aparat w głowicy, wciskając go w złącze.

Dopuszczalne obciążenie – wartość określająca maksymalną wagę aparatu wraz z obiektywem, jaki można zainstalować na danej głowicy. Oczywiście zainstalowanie cięższego sprzętu nie spowoduje od razu uszkodzenia głowicy, ale dokładne ustawienie aparatu może sprawiać już kłopoty.

Waga - choć wydaje się to mało istotne przy takim elemencie, warto zwrócić uwagę na tę cechę. Solidne głowice muszą niestety nieco ważyć, a jest to dodatkowy ciężar, który przyjdzie nam transportować. Masa zależy od konstrukcji (głowice kulowe są lżejsze), a także zastosowanych materiałów (a co za tym idzie ceny). Waga głowic może wahać się od około 100g do ponad kilograma.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login