Jedną z największych zalet procesorów tego rodzaju jest ich energooszczędność. Podkręcanie ich niweczy tą cechę. Jak jednak pokazała firma Asus ze swoją technologią Asus33, którą zastosowano w komputerach przenośnych, w energooszczędnych procesorach Intela tkwi potężny zapas mocy (mowa tu mobilnych modelach ULV, a nie o Atomach). Nie zamierzaliśmy katować Zacate ekstremalnym OC, ot po prostu dla sportu sprawdziliśmy na jakich częstotliwościach może pracować procesor i zintegrowany z nim GPU, bez zmiany napięć.
OC Procesora
Bez zmiany napięcia rdzenie procesora E-350 udało się podkręcić do 1800 MHz (200 MHz więcej). Ustawienia na płycie Gigabyte zrobiły nam sporo apetytu, ale powyżej 1,8 GHz zaczynały się problemy ze stabilnością.
Ustawienia OC procesora Zacate na płycie Gigabyte
Sandra 2010: Działania arytmetyczne (operacje stałoprzecinkowe) GIPS - wydajność wyrażana w ilości instrukcji wykonywanych w ciągu sekundy
OC AMD E-350 (2C/2T) @1800
9,5+1,2
AMD E-350 (2C/2T) @1600
9,5
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T)
9,1
Intel Atom D510 (2C/4T)
8,4
Intel Atom 330 (2C/4T)
8
Sandra 2010: Działania arytmetyczne (operacje zmiennoprzecinkowe) GFLOPS - wydajność wyrażana w ilości operacji wykonywanych w ciągu sekundy
OC AMD E-350 (2C/2T) 6310 @1800
7,5+0,9
AMD E-350 (2C/2T) @1600
7,5
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T)
7,4
Intel Atom D510 (2C/4T)
6,9
Intel Atom 330 (2C/4T)
6,6
3D Mark 06 CPU Score
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1800
1046+119
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600
1046
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) + Intel GMA 3150
910
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
877
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
839
W testach wydajności procesora podkręcony do 1,8 GHz Zacate konkuruje z samym sobą. W swojej klasie jest najlepszy, ale przewaga nad najszybszym Atomem Intela nie jest przytłaczająca. Należy też pamiętać, że wkrótce możemy się spodziewać nowej generacji Atomów, ale również kolejnych energooszczędnych APU AMD, tym razem wykonanych w procesie technologicznym 32 nm (Llano).
OC układu graficznego
Zintegrowanego z APU Radeona HD 6310 udało się podkręcić ze standardowych 500 MHz do 700 MHz - również bez zmiany napięcia. Komputer uruchamiał się i przy 750 MHz, ale był już niestabilny. Czy przełoży się to odpowiednio na wyniki w benchmarkach i grach?
3D Mark 06 3D Mark Score
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
2043+526
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
2544
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
2260
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
1304
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) + Intel GMA 3150
178
3D Mark Vantage - Entry 3D Mark Score
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
3813+569
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
3813
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
3352
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
2898
3D Mark Vantage - Entry GPU Score
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
5279+1279
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600
5279
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
4734
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
2749
Wyższe taktowanie GPU pozwala Zacate dogonić ION-a 2 w 3D Mark 06 i widocznie zwiększyć swoją przewagę w 3D Mark Vantage.
Testy w części gier przeprowadziliśmy w dodatkowej, niższej rozdzielczości (1024 x 600). Prawdopodobnie będziemy mogli spotkać się z netbookami z Zacate wyposażonymi w ekran pracujący w takiej właśnie rozdzielczości.
StarCraft 2 detale średnie (HD) - GPU-Z nie potrafi właściwie odczytać zegarów integry
StarCraft 2: 1280 x 720 [FPS] - ustawienia niskie
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
49+2
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
49
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
31
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
27
StarCraft 2: 1280 x 720 [FPS] - ustawienia średnie
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
20+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
20
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
16
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
10
StarCraft 2: Wings of Liberty powściągliwe podszedł do wyższego zegara Radeona HD 6310 - owszem przyśpieszenie jest, ale mizerne.
Race Driver: GRID - 1280 x 720 [FPS] - ustawienia niskie, AA x0
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
31+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
31
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
29
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
14
Race Driver: GRID - 1024 x 600 [FPS] - ustawienia niskie, AA x0
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
32+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
32
Race Driver: GRiD prawidłowo reaguje na zmianę taktowania rdzenia graficznego - podkręcając możemy uzyskać parę klatek na sekundę więcej. Identyczny wzrost szybkości działania w niższej rozdzielczości należałoby zrzucić na karb niskiego taktowania rdzeni procesora i również odpowiednio je zwiększyć.
Darksiders: 1280 x 720 [FPS]
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
12+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
12
Darksiders: 1024 x 600 [FPS]
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
13+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
13
Z czystej ciekawości sprawdziliśmy grę o większych wymaganiach sprzętowych jaką jest Darksiders. Okazały się one zbyt duże dla Radeona HD 6310. Zmiana taktowania rdzenia graficznego również nie przynosiła większych korzyści.
Street Fighter IV: 1280 x 720 [FPS] - AAx0
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2
46
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
38+5
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
38
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION
24
Street Fighter IV: 1024 x 600 [FPS] - AAx0
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700
48+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500
48
Parę megaherców więcej i widać wyraźne przyśpieszenie.