Najważniejsze dane dotyczące kart graficznych HD 7750 i HD 7770:
Radeon HD 7750 | Radeon HD 7770 |
|
|
Przekrój architektury HD 7700
Wielu naszych czytelników podejrzewało, że tańsze karty graficzne z serii HD 7000 będą wyposażone w starą architekturę rdzenia VLIW4 (np. HD 6900) lub nawet VLIW5 (np. HD 6800). AMD postawiło jednak na nowoczesną strukturę GCN również w wolniejszych modelach. W stosunku do układów HD 7900 zastosowano jednak drastyczne cięcia polegające na uszczupleniu liczby poszczególnych jednostek oraz obniżeniu przepustowości pamięci operacyjnej. Jednostek cieniujących w szybszym modelu jest 640, czyli jakby nie patrzeć znacznie mniej niż w starszym Radeonie 6770. Niech was jednak ten fakt nie zmyli, bo silnik GCN wykazał ogromną przewagę nad starszą wersją – wystarczy spojrzeć na nasze wyniki topowych akceleratorów z serii Radeon.
W przypadku układu HD 7770 znajduje się 10 bloków Compute Units, gdzie na każdy przypadają 64 jednostki ALU (arytmetyczno-logiczne). W rezultacie otrzymujemy 640 jednostek cieniujących, 16 rasteryzujących, 40 teksturujących i 64 Z/Stencil. Przy częstotliwości taktowania 1000/1125 MHz wydajność karty może wynosić 1,28 TFLOPS.
Wolniejszemu HD 7750 pozostawiono aktywnych 8 bloków CU, w wyniku czego ma 512 procesorów strumieniowych, 16 jednostek rasteryzujących, 32 teksturujące i 64 Z/Stencil. Różnice wydają się stosunkowo niewielkie, ale na finalną wydajność karty graficznej w grach wpływa również częstotliwość taktowania. A ta w przypadku modelu Radeon 7750 wynosi 800/1125 MHz co daje wydajność na poziomie 819 GFLOPS.
W układach „Cape Verde” zastosowano dwa 64-bitowe kontrolery pamięci (w sumie 128 bit) typu GDDR5. Maksymalna przepustowość pamięci (uwzględniając częstotliwość taktowania 1125 MHz) wynosi 72 GB/s.
Porównanie podstawowych danych
Karta | Radeon 7750 | Radeon 7770 | Radeon 6770 | Radeon 6790 |
Rdzeń | Cape Verde Pro | Cape Verde XT | Juniper XT | Barts LE |
Proces | 28 nm | 28 nm | 40 nm | 40 nm |
Liczba tranzystorów | 1,5 mld | 1,5 mld | 1,04 mld | 1,7 mld |
Procesory strumieniowe | 512 | 640 | 800 | 800 |
Jednostki rasteryzujące | 16 | 16 | 16 | 16 |
Jednostki teksturujące | 32 | 40 | 40 | 40 |
Taktowanie | 800/1125 MHz | 1000/1125 MHz | 850/1200 MHz | 840/1050 MHz |
Przepustowość pamięci | 72 GB/s | 72 GB/s | 77 GB | 134 GB/s |
Pojemność, typ pamięci | 1 GB 128 bit GDDR5 | 1 GB 128 bit GDDR5 | 1 GB 128 bit GDDR5 | 1 GB 256 bit GDDR5 |
Maks. pobór | 55 W | 80 W | 108 W | 150 W |
Cena | 410 zł | 599 zł | 390 zł | 530 zł |
Karta | GeForce GTS 450 | GeForce GTX 550 Ti | ||
Rdzeń | GF106 | GF116 | ||
Proces | 40 nm | 40 nm | ||
Liczba tranzystorów | 1,17 mld | 1,17 mld | ||
Procesory strumieniowe | 192 | 192 | ||
Jednostki rasteryzujące | 16 | 24 | ||
Jednostki teksturujące | 32 | 32 | ||
Taktowanie | 783/902 MHz | 900/1025 MHz | ||
Przepustowość pamięci | 58 GB/s | 98 GB/s | ||
Pojemność, typ pamięci | 1 GB 128 bit GDDR5 | 1 GB 192 bit GDDR5 | ||
Maks. pobór | 106 W | 116 W | ||
Cena | 400 zł | 460 zł |
Teselacja
Jak dotąd wydajność Radeonów w teselacji, przynajmniej w wyspecjalizowanych benchmarkach, ustępowała kartom GeForce, choć w grach wykorzystujących tą technologię różnice się zacierały. Wyjątkiem może być jednak Crysis 2 w trybie DirectX 11, który nawet na wydajnym Radeonie HD 6970 działał wyjątkowo przeciętnie. W sieci możemy znaleźć wiele porad jak poprawić ten stan, właśnie m.in. poprzez wyłączenie teselacji. Unowocześniona architektura wprowadza nowy silnik, a co za tym idzie - lepsze właściwości Radeonów 7000 w grach z tą technologią. AMD podaje, że wzrost wydajności w stosunku do HD 6900 może być nawet czterokrotny. Nowy teselator 9 generacji zastosowano także w tańszych układach Radeon 7750 i Radeon 7770.
Partially Resident Textures
Nowość, z której w głównej mierze mogą skorzystać programiści. PRT polega nad lepszym zarządzaniu teksturami umieszczanymi w pamięci operacyjnej. Tekstury są dzielone w pamięci i można uzyskać do nich szybki dostęp (coś na wzór pamięci podręcznej). Wykorzystanie PRT pozwoli na mniejsze zapotrzebowanie pojemności pamięci i stosowanie tekstur o większej rozdzielczości. W rezultacie będziemy mogli zobaczyć gry o lepszej jakości tekstur.
AMD ZeroCore
AMD ZeroCore Power przyda się zwłaszcza tym, którzy odchodzą od komputera na dłuższy czas. To idealne rozwiązanie dla użytkowników gier Steam, gdzie czasami trzeba pobrać kilkanaście gigabajtów danych. ZeroCore aktywuje się w momencie przejścia monitora w stan czuwania. Wówczas karta graficzna może pobierać zaledwie 3 W. Przy okazji wentylator zatrzymuje się, nie wytwarzając przy tym żadnego hałasu. Sprawdziliśmy w praktyce - funkcja działa bez zarzutu.