Half-Life 2 - gra roku 2004. Episode One to samodzielny dodatek firmy Valve do tej gry. Niestety dość krótki, co nie umniejsza faktu jego wysokiej grywalności. Słowem dopełnienia w stosunku do przeprowadzonych testów, musi być przypomnienie iż optymalizacja samego silnika tym razem wykonana została pod produkty firmy ATI.
Sprawdźmy jak prezentuje się wydajność nowych kart HD w tym środowisku. Testy przeprowadziliśmy w realnej grze na jednej z map poziomu Urban Flight. Pomiary dokonywane były frapsem (scenka 60sek) dwukrotnie dla każdych ustawień.
- ustawienia - jakość wysoka
- detale modeli : wysoka
- detale tekstur : wysoka
- detale shadera : wysoka
- detale wody : zaawansowane refleksy
- detale cieni : wysoka
- color correction : włączone
- tryb antyaliasingu : brak / 4x
- tryb filtrowania : anizotropowe x8
- poczekaj na synchronizację : wyłączone
- high dynamic range (HDR) : pełne (jeżeli dostępne)
Rozdzielczość 1280x1024, a więc natywna dla większości popularnych monitorów LCD 17" i 19". Widać, że optymalizacja ATI zdaje egzamin na piątkę. Radeon 2600XT kładzie na łopatki podkręconego 8600GT, a wersja PRO uzyskuje podobną wydajność co standardowy 8600GT. Bardzo dobre wyniki także kart serii HD2400, oczywiście jeśli weźmiemy pod uwagę relację cena/wydajność.
Po włączeniu AA, nowa seria kart HD jak zwykle uzyskuje gorsze wyniki od konkurencji, choć 2600PRO nieznacznie lepiej od 8500GE, a HD2400XT lepiej nawet od 7300GT.
W niższej rozdzielczości bez AA karty HD2400 prezentują się także bardzo dobrze. Włączenie wygładzania krawędzi skutkuje jednak znacznym spadkiem procentowym, o wiele wyższym niż na kartach nvidii, oraz na starszej serii kart X1550/X1300.