Neverwinter Nights 2 dość łatwy, dla niektórych zbyt łatwy RPG, z dość dużą możliwością rozbudowy postaci. Gra należy do gatunku role-playing o liniowej fabule połączonej z wątkami wielu misji pobocznych, które wydłużają nam zabawę o kilka dodatkowych godzin.
Długo zastanawialiśmy się, czy w ogóle testować karty w tym środowisku. NWN2 ma bardzo niedopracowany silnik graficzny. Nie rozwiąże już tego niestety żaden kolejny patch. Karty graficzne nie są tu wykorzystywane optymalnie. Ograniczenie engine'u gry uwidacznia się przy poszczególnych ustawieniach, blokując niejako FPS na poziomie 30-40 FPS. I nie jest to problem z Vsync, a właśnie z samym silnikiem, którego wydajność zbyt mocno opiera się na procesorze centralnym.
Niemniej jednak, gra istnieje na rynku od jakiegoś czasu i przy okazji można przedstawić wyniki kart ze średniego segmentu, bowiem niektóre tańsze konstrukcje nie dają sobie rady i ze średnimi detalami.
Pomiar wykonany został w lokacji miasta Neverwinter, przy pomocy frapsa.
- ustawienia - jakość średnia
- jakość cieni : niska
- rozdzielczość tekstur : średnia
- odległość horyzontu : 300+
- rozmiar mapy cieni postaci : 1024
- mapa cieni otoczenia : daleko 2048
- mapa cieni otoczenia : blisko 2048
- efekty poświaty : włączone
- włącz źródła św. na członkach drużyny : włączone
- filtrowanie pomniejszenia tekstur : anizotropowe
- filtrowanie powiększenia tekstur : punktowe
- filtrowanie skalowania : liniowe
- maksymalna anizotropia tekstur : wysoka
- liczba źródeł światła : >4
- renderowanie trawy : włączone
- wait for vertical sync : wyłączone
Maksymalny FPS, przy naszych ustawieniach, blokowany jest na poziomie 32-33 klatek, co skutecznie uniemożliwia porównanie wydajności mocniejszych kart ze średniego segmentu. Właściwie na kartach od GF8600GT do HD2600PRO gra się wystarczająco płynnie. Gra zaczyna się "dławić" dopiero przy zastosowaniu GF8500GT, lub Radeona HD2400XT. Ta ostatnia karta sprawuje się jednak dość dobrze, plasując się pomiędzy GF7600GS a GF7300GT. Biorąc dodatkowo pod uwagę jej cenę, jest to wynik wyśmienity. Tym bardziej, że konkurent w postaci GF8400GS wypada się wyraźnie słabiej. HD2400PRO sprawuje się lepiej od X1550. Niestety dla tej karty to i tak kres możliwości.
Po włączeniu tybu AAx4 testowane karty ukazały wreszcie pewną kolejność wydajności. HD2600XT dorównuje GF8600GT, natomiast HD2600PRO dorównuje GF8500GE; co jest wynikiem znacznie lepszym, aniżeli kart starszej generacji np. 7600GS. Dodatkową poprawkę należy wziąć na ograniczenie maksymalnego FPS, które zaniżają wyniki wszystkich kart. W związku z czym, w większości lokacji odczucia z gry będą lepsze, aniżeli wynikało by to ze średniego FPS, na przykład na poziomie 24 klatek na sekundę.
HD2400XT w tym trybie tylko nieco słabiej od 8400GT, to ogólnie chcielibyśmy spodziewać się czegoś więcej.