Przyszła pora na testy pod Vistą z wykorzystaniem nowego API DirectX10. Na nieszczęście wszystkich zainteresowanych tym środowiskiem, do tej pory nie ma na rynku pisanej od podstaw gry pod DirectX10. Jednym z pierwszych tytułów, przynajmniej najbardziej nagłaśnianym, ma być Crysis, którego być może doczekamy się już w listopadzie tego roku. Będzie wtedy czas na bardziej rzetelną odpowiedź, czy karty, które dziś szczycą się obsługą Shader Model 4.0 będą wartościowym uzupełnieniem naszych platform PC do gier; czy też, będziemy znów zmuszeni do kupna nowego, poprawionego produktu zgodnego, tym razem nawet z DX10.1. Bliskie "nadejście" tego API Microsoft zdaje się już po cichu zapowiadać, wywołując przy tym nie lada konsternację, a niekiedy, a może przede wszystkim wszechogarniającą irytację.
Abstrahując nieco od tych tematów, postanowiliśmy sprawdzić na ile stać karty zgodne z DX10 w demach technologicznych LOST PLANET oraz CALL of JUAREZ. Pierwszy tytuł to konsolowa konwersja, która posiada także swój odpowiednik w wersji pod DX9c. Drugie z dem opierające się na grze stworzonej przez rodzimy Techland, wykorzystuje przystosowany silnik Chrome Engine, tym razem z numerkiem 3.
Lost Planet Extreme Condition
ustawienia | średnie | wysokie |
FPS view | ON | ON |
Anti-alias | none | none |
HDR | High | High |
Texture Filter | Anisotrophic-8x | Anisotrophic-8x |
Texture Resolution | High | High |
Model Quality | High | High |
Shadow Quality | Medium | High |
Shadow Resolution | Medium | High |
Motion Blur Quality | Low | Medium |
Effect Resolution | High | High |
Effect Quality | High | High |
Effect Volume | High | High |
Lightning Quality | High | High |
Display Resolution | 640x480 | 640x480 |
Full Screen | ON | ON |
Vertical Sync | OFF | OFF |
Aspect Correction | OFF | OFF |
Concurrent Operations | 2 | 2 |
Concurrent Rendering | ON | ON |
Multi-GPU | OFF | OFF |
Rozdzielczość 640x480 iście imponująca, jednak tylko taką możemy wybrać w tym demku dla kart obydwu producentów układów graficznych. Co rzuca się w oczy najbardziej, to ograniczenie procesora w teście CAVE (karty od 8600GT Sonic+ do 8500GT) prezentują niemal identyczną wydajność. Test SNOW wykazuje wyższość konstrukcji 8600GT nad serią HD2600, które to mogą się mierzyć dopiero z 8500GE/GT. Karta 2400XT, do czego zdążyliśmy się już przyzwyczaić przy okazji testów w DX9, na poziomie 8400GS.
Ta sama rozdzielczość okraszona wyższą jakością cieni, oraz z efektem motion blur ustawionym na Medium. Widać tu ogromny spadek FPS, i to aż 3-4 krotny w stosunku do lżejszych ustawień. Czy tak ma się prezentować DX10 na tych kartach? Miejmy nadzieję, że aż tak źle nie będzie i to już pod Crysisem.
Pomimo tych kilku klatek na sekundę widać jednak, że konstrukcje ATI lepiej wypadają pod dużym obciążeniem, a przecież oficjalne sterowniki mamy zaledwie od miesiąca/dwóch. Nvidia swoje karty zdążyła już "dopieścić" przy okazji wydania sterowników 16x.xx. ATi dopiero to czeka.
Call of Juarez
ustawienia | cienie 0 | cienie 2 |
Resolution | 1024x768 | 1024x768 |
Fullscreen-alias | ON | ON |
Details | Custom | Custom |
Shadowmap Size | 1024x1024 | 1024x1024 |
Shadows Quality | none (0) | normal (2) |
Anti-Aliasing | none | none ** |
Audio | enable | enable |
(**) MSSA-4x / SSAA-4x
W Call of Juarez sytuacja podobna jeśli chodzi o większe obciążenie cieniami. Karty HD są wydajniejsze od nVidii i to znacznie. Z tym, że tu, dla odróżnienia, mamy do czynienia z optymalizacją silnika pod karty ATI/AMD - na to także trzeba brać poprawkę.
Przewaga jednak 2600XT nad podkręconym 8600GT potwierdza tylko pewną regułę: w DX10 karty HD powinny sprawować się ciut lepiej od kart nvidii średniego segmentu. Aby jednak móc ferować wyroki, poczekajmy zarówno na same tytuły pod to API, jak i porządnie napisane sterowniki od obydwu producentów.
Antyaliasing jest niestety zmorą nowych kart od ATI/AMD nie tylko pod DX9. Choć może pod DX10 jest trochę lepiej i jeśli w trybie Multi-Sampling sytuacja wygląda dosyć dobrze, to już przy użyciu Super-Samplingu karty ATI tracą więcej z wydajności. Spadek FPS poniżej 10 klatek, zresztą także na produktach nvidii, to już niestety pokaz slajdów i póki co nie można do testów pod "pseudo" DX10 przykładać znaczącej wagi.