Karty wspierają proces teselacji, który jest od lat traktowany po macoszemu przez producentów gier. Proces podobny do znanej techniki TrueForm z kart RADEON 8500/9000, polegający, w uproszczeniu, na znacznym "wygładzeniu" siatki budującej szkielet obiektu, poprzez interpolację, a następnie nałożenie mapy przemieszczeń (displace map). Nowa metoda jest zdecydowanie bardziej "programowalna" od leciwego i porzuconego już TrueForm i mamy nadzieję, że w końcu bardziej zadomowi się w przyszłych produkcjach pisanych na PC, aniżeli jego starszy brat.
Tak jak wspominaliśmy w poprzednim artykule "Premiera R600", wszystkie karty HD serii 2600 oraz 2400 oferują sprzętowe wspomaganie przetwarzania video dla formatów: MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, oraz H.264/AVC poprzez wbudowany dekoder UVD. Obraz na wyjściu (rozdzielczości HD) jest dodatkowo poddawany dodatkowemu przetwarzaniu (postprocessingowi). Cały proces jest niemal w 100% obliczany przez specjalizowaną jednostkę w VPU, stąd procesor centralny w czasie dekodowania może zająć się także czymś innym, bez straty dla jakości, czy szybkości wyświetlania obrazu.
Warto wspomnieć, również o wyjściu HDMI, które w nowych kartach RADEON HD potrafi przesłać tym samym łączem sygnał audio do urządzenia zewnętrznego. Obsługuje ono także wsparcie zabezpieczeń HDCP. Karty z podwójnym systemem wyjść DVI obsługują HDCP, także i na tym złączu.
Niestety w związku z niskimi cenami kart już na starcie, większość pudełek nie została doposażona przez producenta w tę przydatną przejściówkę. Będziemy niestety zmuszeni dokupić ją we własnym zakresie, lub dołożyć do produktu, który takową przejściówkę zawiera.
Kolejną nowością jest zastosowanie rozszerzonych trybów wygładzania krawędzi tzw. CFAA - Custom Filter Anti-Aliasing opartych o shadery. Nowa metoda wykorzystuje filtry Wide-Tent oraz Narrow-Tent. Jeśli dodatkowo zastosujemy Edge Detect możemy uzyskać wygładzanie krawędzi na poziomie x24 dla kart HD2600. Karty HD2400 obsługują już maksymalnie tylko tryb x8 CFAA z wykorzystaniem filtra Wide-Tent. Metoda może być silnie uzależniona od sterownika, ale nie do końca. Jak każda architektura i ta ma swoje ograniczenia, stąd na dużą poprawę wydajności w tych trybach raczej nie ma co liczyć, przynajmniej na kartach pokroju HD2400/2600 i aplikacji zoptymalizowanych pod DX9.
Teoretyzować na temat tych konstrukcji, można by zresztą dość długo, sprawdźmy zatem co oferują te karty mniej zasobnym graczom, czy warto się przesiąść np. z GF7600GS? Odpowiedź znajdziecie już na następnych stronach.