"Kompania Braci" firmy relic entertainment należy do gier typu RTS (strategii czasu rzeczywistego). Gra bardzo udana, łącząca w sobie cechy najlepszych produkcji tego gatunku. Znajdziemy tu nie tylko dopracowane pole bitwy, ale także miłe dla oka efekty specjalne i atmosferyczne. Nie tak dawno do gry wydano patch v1.70, który dodał do silnika obsługę DX10 pod Vistą. Niestety obsługa ta dotyczyła głównie większej precyzji shaderów, oraz kilku efektów, które choć mają w sobie pewien potencjał, rewolucji nie czynią, głównie za sprawą ogromnego spadku wydajności w stosunku do DX9c.
Mając na uwadze ten fakt, testy w CoH pod DX10 pominiemy tym razem, skupiając się jednocześnie nad wydajnością testowanych kart w środowisku DX9c. W RTS zdecydowanie najbardziej liczy się grywalność, a do tego potrzebny jest przyzwoity framerate.
Pomiary przeprowadziliśmy przy pomocy wbudowanego w grę benchmarka. Należy jednak pamiętać o wymuszeniu wyłączenia Vsync (synchronizacji pionowej) w panelu sterownika karty.
ustawienia | jakość średnia | jakość wysoka |
jakość shaderów | wysokie DX9 | wysokie DX9 |
jakość modeli | wysokie | wysokie |
Szczegółowość tekstur | średnie | wysokie |
Cienie | średnie | wysokie |
Odbicia | niskie | wysokie |
Szczegółowość budynków | wysokie | wysokie |
Fizyka | średnie | wysokie |
Jakość drzew | średnie | wysokie |
Szczegółowość terenu | średnie | wysokie |
Jakość efektów | średnie | wysokie |
Zagęszczenie efektów | średnie | wysokie |
Ślady na obiektach | wyłączone | włączone |
Szczegółowość modeli | 75% | 100% |
Przy wysokich ustawieniach gra "promuje" nowe RADEON'y i to nie tylko w trybie bez wygładzania krawędzi. HD 2600XT jest szybszy od podkręconego 8600GT nawet z włączonym AA x4. HD2600PRO również bezkonkurencyjny w trybie bez AA. Po włączeniu wygładzania musi jednak ustąpić 8600GT.
Zaskakuje za to wysoka wydajność 2400XT - na poziomie 8500GE. Najsłabsza konstrukcja HD już niestety zapycha koniec stawki.
Po zdjęciu nieco z detali, różnica pomiędzy 2400XT a 8500GE pogłębia się jeszcze bardziej, a przecież nowy budżetowy RADEON, w odróżnieniu od konkurenta, posiada szynę pamięci tylko 64-bit. Zmniejszenie jakości obrazu poprawiło także wyniki uzyskiwane na 2400PRO - tylko kilka klatek/s słabiej od 8500GE.