Autorzy | Ubisoft Montpellier |
Debiut w roku | 2003 |
Najpopularniejsze gry | seria Prince of Persia, Beyond Good & Evil, Peter Jackson's King Kong |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 7, 8, 9 |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | nie |
Obsługa wielu rdzeni | nie |
Maks. ilość obsł. rdzeni | - |
Ambitna i zarazem sympatyczna gra, jaką jest Beyond Good & Evil, dała początek silnikowi Jade. To również imię głównej bohaterki gry. Według słów producenta, Michel Ancela, zespół poświęcił dwanaście miesięcy na stworzenie Jade Engine.
Swoją elastyczność zawdzięcza on konstrukcji rozgrywki i budowie świata. Pomysły projektantów zaowocowały znakomicie zrealizowanym kolażem wielu różnych typów rozgrywki. Beyond Good & Evil udowodnił, że Jade był w stanie poradzić sobie z wyścigami, strzelanką, platformówką czy grą akcji. Na potwierdzenie tych słów wystarczy wymienić kilka gier, które korzystają z silnika. Na przykład trzy części cyklu Prince of Persia, Teenage Mutant Ninja Turtles, Rayman Raving Rabbids lub Peter Jackson's King Kong. Kompletnie różne tytuły mające jeden wspólny mianownik o nazwie Jade.
Wymienione wcześniej inkarnacje Księcia Persji doskonale pokazują, jak bezlitośnie czas potrafi obejść się z silnikiem graficznym. Chociaż z odsłony na odsłonę autorzy usprawniali engine, zwiększając liczbę polygonów i dodając nowe efekty, nie udało się uniknąć uczucia rozczarowania po ujrzeniu działającej gry zaraz po zakończeniu doskonale zrealizowanego filmu początkowego w „Dwóch Tronach”.
King-Kong ponownie uwydatnił niedostatki technologii. Ładne modele stworów, efekt rozmycia i efekty atmosferyczne nie zdołały odwrócić uwagi graczy od niewielkich, sztucznie ograniczonych lokacji. Szczęśliwie dla silnika, dwie ostatnie ze wspomnianych przeze mnie pozycji wpasowują się przyjętą konwencją w jego ramy ograniczeń. Gdyby artyści zechcieli uczynić grafikę fotorealistyczną, nie mogliby użyć opisywanego silnika.
Ciekawostka: Wersje na Wii i PSP zapowiadanych na maj Zapomnianych Piasków zostały stworzone przy pomocy Jade Engine i są ostatnimi projektami wykorzystującymi ten silnik.