Autorzy | Epic Games |
Debiut w roku | 2002 |
Najpopularniejsze gry | seria Bioshock,seria Brothers In Arms, Thief: Deadly Shadows, Rainbow Six 3, seria Splinter Cell |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 8/9/9c |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | tak (2.5) |
Obsługa wielu rdzeni | nie |
Maks. ilość obsł. rdzeni | - |
Druga edycja silnika weszła do obiegu w 2002 roku. Odniosła spektakularny sukces, odbierając całą armię potencjalnych klientów id Software i ich idTech 3. W latach 2002 – 2005 był to jeden z najpopularniejszych silników, obok RenderWare i idTech 3. Gry na nim oparte w bardzo mocno zmodyfikowanych wersjach ukazują się nawet dziś. Najlepszym przykładem jest Splinter Cell: Conviction oraz wydany również w tym roku BioShock 2.
Engine doczekał się dwóch najbardziej rozpowszechnionych wersji, czyli UE2 i UE2,5. Pierwsza z nich stanowiła zupełnie nową jakość w porównaniu do Unreal Engine. Unreal II: The Awakening na odpowiednio szybkim sprzęcie oferował zapierającą dech w piersiach grafikę. System oświetlenia, system cząsteczek i przedniej jakości tekstury wraz z modelami postaci rzucały na kolana. Podobnie było z Unreal Tournament 2003 i 2004. Engine zapewniał obsługę silnika fizycznego Karma, rywalizującego z Havokiem. Pierwsze dwie odsłony Splinter Cell oparte były na UE2. Pandora Tommorow używała silnika fizyki od RenderWare. Innymi wartymi uwagi tytułami zbudowanymi na drugiej edycji silnika były m.in. America's Army (na którym engine zadebiutował), Rainbow Six 3, XIII, SWAT 4.
Wersja 2.5 ukazała się w 2005 roku i proponowała całą falę nowych rozwiązań, takich jak HDR, normal i parallax mapping, fizykę pojazdów. Poprawiono wydajność, a także dodano obsługę 64-bitowych procesorów. Warto w tym miejscu nadmienić, że także procesory z instrukcjami 32-bitowymi radziły sobie z grami opartymi na tym silniku doskonale. Z jednym wyjątkiem – Celeronem, na którym wydajność była fatalna. Taktowany zegarem 2,6 GHz Celek dostawał srogie baty od Athlona XP 2000+ mającego zegar wolniejszy o prawie gigaherc! Dotyczy to też silnika w wersji 2.0. Z gier opartych na UE2,5 można wymienić SC: Chaos Theory, SC: Double Agent, SC: Conviction, Pariah, Red Steel, Warpath i Bioshocki.
Engine był bardzo elastyczny, a autorzy oferowali wsparcie dla prawie każdej platformy: PC, Mac OS, PS2, Xbox, GameCube. Niektórzy wydawcy, np. Ubisoft do dnia dzisiejszego wydają gry na UE2/2.5. Są to w głównej mierze pozycje przeznaczone na konsolę Wii.
Ciekawostka: Najgorsza gra na UE2 to wojenny FPS World War II Combat: Road to Berlin. Oceny tego „dzieła” oscylowały w okolicach 2/10. Następca (!) o podtytule Iwo Jima powtórzył ten jakże spektakularny sukces starszego brata.