Od firmy Gasco International otrzymałem do przetestowania kartę marki Leadtek WinFast VR300 opartą na układzie SiS 300 z 16MB pamięci sgram, dadatkowo wyposażoną w okulary3D. Okulary nie należą do ur
Od firmy Gasco International otrzymałem do przetestowania kartę marki Leadtek WinFast VR300 opartą na układzie SiS 300 z 16MB pamięci sgram, dadatkowo wyposażoną w okulary3D.
Okulary nie należą do urządzeń najwyższych lotów, jednak efekty 3D jakie można na nich osiągnać są czasem bardzo interesujące. Z góry uprzedzam, że zestaw ten nie nadaje się do gry w najnowsze dynamiczne strzelanki FPP jak Quake III, czy chociażby symulatory pokroju Need For Speed Road Challenge. Rzecz w tym że sam chipset SiS300 nie posiada zadowalającej wydajności i nie zapewni wystarczająco wysokiej płynności grafiki aby poprawnie działał efekt stereo3D. Okulary współpracują wyłącznie - ale za to z większością - aplikacjami napisanymi w Direct3D wykorzystującymi DirectX 6.0 i wyższy.
Minęło pół roku od kiedy firma SiS ujawniła szczegóły, a oględniej mówiąc zrobiła troszkę szumu, wokół swojego nowego 128 bitowego procesora 3D - SiS 300. Jeśli pamiętacie obrazek (obok) który zamieściliśmy na stronie w lipcu ubiegłego roku, według zapowiedzi nowa kość miała stanowić bardzo poważną konkurencję dla Matroxa G400 (środowiskowy bump-mapping), a wydajnością konkurować zarówno z TNT2 jak i Voodoo3. Producent skorzystał z najprostszej recepty na sukces, zebrał w jedną całość zalety niemalże wszystkich obecnych chipsetów na rynku. Czy rzeczywistość odbiega i jak daleko od obietnic oraz przechwałek producenta możecie przekonać się na następnych stronach.
Specyfikacja karty
Układ wytwarzany jest w techologii 0.25m, ze zintegrowanym RAMDAC 350MHz. Obsługuje do 64 MB pamięci video, z zaleceniem użycia kości pracujących od 100 do 125MHz. Jak chwali się sama firma jest to jedyny chipset po G400, który wykorzystuje środowiskowy bump mapping. SiS 300 posiada pełne sterowniki OpenGL ICD wraz z optymalizcją pod 3DNow! i wszystkimi pozostałymi optymalizacjami zwiększającymi wydajność pracy chipsetu. SiS wyposażył swój układ we wspomaganie DVD, wg. specyfikacji wynika że jest to tylko kompensacja ruchu, wcześniej mówiono także o iDCT, lecz nigdzie nie mogłem potwierdzić tej informacji. Dodatkowo firma planuje także zamieszczenie na karcie jeszcze jednego układu, SIS301, który będzie wspierał pracę dwu monitorową, a mogą to być dwa nieazleżne okna, umożliwiające pracę monitor-monitor, monitor-TVOUT, monitor-digital LCD.
Właściwości karty:
- 128-bitowy układ graficzny SiS 300,
technologia wykonania 0.25 um,
fabryczne chłodzenie: radiator - 128 bitowa szyna danych
- 16 MB pamięci sgram 6ns
- RAMDAC 350 MHz
- chip taktowany na 110 MHz
- pamięć taktowana na 110 MHz
- przepstowość 2.65 GB/s
- architektura szyny: AGP x2
- 110 Megapixeli/sekundę
- 110 Megatexeli/sekundę
- ? milionów wielokątów na sekundę, (brak danych)
- maksymalna rozdzielczość 1600x1200 przy 16.7M kolorów
- wyjście na okulary 3Dstereo,
- okulary 3DVR,
- sprzętowe wspomaganie DVD: kompensacja ruchu.
jako opcje
- wyjście NTSC/PAL TV out,
- wyjście Digital Flat Panel, obsługa rozdzielczości do 1280x1024.
- drugie wyjście na monitor.
Najważniejsze cechy chipsetu:
- obsługiwany format textur 2048x2048
- jednoprzebiegowe multi-texturowanie,
- mapowanie wybojów w jednym cyklu zegara (bump mapping),
- obsługa Environmental Bump-Mapping
- 32-bitowy rendering,
- 32-, 24- lub 16-bitowy bufor Z,
- 8-bitowy bufor szablonowy (stencil buffor)
- filtrowanie trójliniowe,
- filtrowanie anizotropowe,
- wspomaganie przy odtwarzaniu filmów DVD: kompensacja ruchu + iDCT
- pełna obsługa OpenGL i Direct3D
Częstotliwości odświeżania karty:
Rozdzielczość | Kolor | Odświeżanie |
640x480 | 256/65K/16M | 60 - 200 Hz |
800x600 | 256/65K/16M | 60 - 160 Hz |
1024x768 | 256/65K/16M | 60 - 120 Hz |
1280x1024 | 256/65K/16M | 60 - 85 Hz |
1600x1200 | 256/65K | 60 - 85 Hz |
1600x1200 | 16M | 60 - 70 Hz |
1920x1440 | 256/65K | 60 Hz |