TAA? DLAA? DLSS? Natywna rozdzielczość? A może jeszcze inny skaler? Co sprawdzi się najlepiej?
Nowe gry, jak Spider-Man Remastered, oferują mnóstwo detali, które łatwo utracić wybierając nieoptymalną formę anty-aliasingu lub upscalingu. Która zatem jest tą najlepszą? Ile możemy zyskać lub stracić na wydajności? Dziś to wszystko dla Was sprawdzimy!
Musicie nam wybaczyć, że aż tak maltretujemy jedyną (jeszcze przez chwilę) wersję Spider-Mana dostępną na PC. A przypominamy, że poza oficjalnym artykułem: test kart i procesorów w Spider-Man Remastered na PC dopiero, co podzieliliśmy się z Wami naszym ślepym testem w grze Spider-Man Remastered – konsola vs PC. Dodatkowo sama gra na stałe zagościła do naszej procedury testowej, zatem mogliście na nią trafić również w ramach wielkiego testu tanich kart graficznych oraz ogólnie każdej recenzji GPU publikowanej od premiery owej gry, jak np. recenzji karty ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming.
Nieczęsto spotyka się grę, która pozwala bezpośrednio porównać tak wiele różnych technik wyświetlania obrazu.
Dokładnie tą kartą (ASUS RTX 3090 Ti TUF Gaming OC - obecnie dostępną w kuszących cenach) posłużyliśmy się tym razem, aby sprawdzić różnice w jakości obrazu pomiędzy wszystkim możliwymi formami wygładzania krawędzi oraz upscalingu (który mimochodem taki anty-aliasing oferuje) właśnie w owym już wymęczonym Spider-Man Remastered na PC, jako że jest to jedyny tytuł, który obsługuje wszystkie te tryby wyświetlania obrazu. W szczególności przyjrzymy się tutaj funkcji wygładzania NVIDIA DLAA, która mimo swoich restrykcji odnoście kompatybilnych z nią kart, zdaje się najciekawiej wyglądać na papierze.
Co to tak naprawdę jest DLAA?
Aby korzystać z techniki NVIDIA DLAA konieczne jest posiadanie karty graficznej wyposażonej w dedykowane do tych obliczeń rdzenie Tensor - innymi słowy potrzebujemy karty z rodziny NVIDIA RTX. Sama technika również nie jest dostępna w każdej grze - jej implementacja musi zostać przeprowadzona przez dewelopera, ale w praktyce obecnie większość nowych gier zaczyna oferować do niej dostęp.
Która forma anty-aliasingu jest najlepsza?
Zacznijmy od przeanalizowania, co oferują różne tryby wygładzania krawędzi. Marvel's Spider-Man Remastered ma tutaj do zaoferowania łącznie 3 techniki i poniżej znajdziecie porównanie każdej z nich w dwóch rozdzielczościach i różnych sceneriach względem natywnej rozdzielczości FHD. UWAGA - nasz slider ma tendencję do nakładania swojego własnego skalowania - zalecamy skorzystać z galerii pod porównaniami, aby ujrzeć zrzuty w (prawie) pełnej jakości - około 1 MB na zdjęcie.
Natywne 1080p vs SMAA
Natywne 1080p vs TAA
Natywne 1080p vs DLAA
Natywne 1440p vs SMAA
Natywne 1440p vs TAA
Natywne 1440p vs DLAA
O ile prehistoryczne SMAA w tak pełnych detali grach, jak Marvel's Spider-Man, nie daje praktycznie nic, tak wybór między TAA a DLSS nie jest aż tak oczywisty. Technicznie rzecz biorąc DLAA oferuje znacznie doskonalszy obraz – widzimy dużo więcej detali, a tekstury i cienie są poprawniej wyświetlane. Z drugiej strony jest coś w tym rozmydleniu obrazu, jakie oferuje TAA, co może przypaść do gustu. To, czego jednak nie widać na samych zdjęciach, to skuteczność radzenia sobie z przetwarzaniem obrazu w ruchu i tutaj DLAA nie ma sobie równych – żadne okna, gzymsy czy też balustrady nie migotają, podczas gdy biegniemy po ulicy.
DLAA vs TAA w 1080p
DLAA vs TAA w 1440p
Galeria porównań anty-aliasingu w pełnej jakości FHD
Galeria porównań anty-aliasingu w pełnej jakości QHD
Czy upscaling DLSS (lub dowolny inny) może dorównać temu, co oferuje DLAA?
Pytanie zasadniczo naiwne, bo już teoria daje tutaj prostą odpowiedź, ale i tak postanowiliśmy sprawę zbadać, przy okazji ponownie porównując różne tryby skalowania obrazu.
1080p z DLAA vs 1080p z DLSS Jakość
1080p z DLAA vs 1080p z FSR 2.1 Jakość
1080p z DLAA vs 1080p z IGTI Jakość
1080p z DLAA vs 1080p z XeSS Jakość
1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość
1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość
1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość
1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość
Szczerze powiedziawszy to jesteśmy w szoku, bo realnie DLSS w trybie Jakość tylko minimalnie ustępuje temu, co oferuje DLAA (przy okazji pod większością względów i tak przewyższając jakość natywnego obrazu z TAA). Reszta skalerów wypada w tej kwestii stanowczo gorzej, choć FSR 2.1 jeszcze jako tako się broni, oferując obraz najbliższy do tego, co oferuje DLSS w kwestii ostrości w ruchu (przynajmniej jeżeli udamy, że nie widzimy tego, co się dzieje z odbiciami – np. na aucie w drugim planie porównania FHD albo z jakością elementów półprzeźroczystych, jak gałęzie drzew). Najgorzej wypada najmłodszy z zawodników – rozwijane przez Intela XeSS uznało, że gałęzie w drzewach są przereklamowane i nie musimy ich w grach oglądać…
Galeria porównań upscalingu w pełnej jakości FHD
Galeria porównań upscalingu w pełnej jakości QHD
Ile „kosztuje” każdy z tych trybów, czyli jak różne techniki wpływają na wydajność
Na koniec oczywiście sprawdziliśmy, jak poszczególne z opisywanych ustawień obrazu zmieniają płynność animacji. Tym razem testy wykonaliśmy w 4K, aby zminimalizować limit wydajności, jaki w tej grze nakłada procesor. Wydajność testowaliśmy na wspomnianej wcześniej karcie graficznej ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming OC w naszej standardowej platformie testowej (z Core i9-12900KS).
Pomiar wpływu różnych technik wyświetlania obrazu na wydajność
2160p, [FPS], więcej=lepiej
Natywne 4K | 73 57 |
SMAA | 70 54 |
TAA | 71 52 |
NVIDIA DLAA | 65 51 |
NVIDIA DLSS 2.0 Jakość | 94 66 |
AMD FSR 2.1 Jakość | 95 67 |
IGTI Jakość | 100 67 |
Intel XeSS Jakość | 87 63 |
Legenda: | /// Średni FPS /// 1% Low FPS |
Samo użycie DLAA okazuje się mieć odczuwalny wpływ na wydajność – 10% niższy FPS nie jest wartością pomijalną, jaką można określić koszt aktywowania TAA lub nawet SMAA. Z kolei DLSS okazuje się być właśnie tak pomijalnie wolniejszy od FSR 2.1, co czyni z niego nie tylko najlepszy skaler, ale również najbardziej optymalny tryb grania w Spider-Mana (oraz inne gry dające tak duży wybór) – pod warunkiem oczywiście, że posiadamy kartę graficzną z serii NVIDIA RTX. Dajcie znać (w ankiecie poniżej) czy zgadzacie się z naszymi wnioskami i oczywiście oczekujemy na Wasze komentarze :)
Artykuł powstał we współpracy z firmą ASUS, która ponownie dostarczyła kartę graficzną na czas trwania testów.
Komentarze
16Ich celem jest poprawa wydajności, ale wszystkie psują jakość i to widać. Już lepiej odpalić np 1600x900 zamiar fhd, do tego fxaa i wychodzi na to samo bez żadnych bajerów.
A co do moich odczuć żadne udoskonalenie nie wywołało u mnie - wow. Chyba natywna rozdzielczość bez wodotrysków najbardziej mi odpowiada. Tylko jak to się ma do cen i możliwości współczesnych kart graficznych ? Lepiej nie pytać :P
To kpina z kupujących i obciach dla sprzedających...
Się czego używać a nie chciało mi się robić testów :) dzięki!