Autorzy | Sonic Team |
Debiut w roku | 2008 |
Najpopularniejsze gry | Sonic Unleashed |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 9c |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | nie |
Obsługa wielu rdzeni | tak |
Maks. ilość obsł. rdzeni | 3 |
Sonic, maskotka Segi, dni świetności ma już dawno za sobą. Święcił największe triumfy w czasach panowania 16-bitowych konsol. Wraz z upływem czasu, coraz to nowsze części przygód ponaddźwiękowego jeża były słabsze jedna od drugiej. Jeżykowi ubywało blasku, a przybywało zarostu. Ostatnią trzymającą bardzo wysoki poziom grą był Sonic Adventures 2 wydany na Dreamcasta, później przeniesiony też na Gamecube. Era PlayStation 2 była schyłkiem kariery niebieskiego bohatera.
Sonic Unleashed, który działa na opisywanym Hedgehog Engine, nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Gra jako całość zawiodła, ale silnik napisany na jej potrzeby daje radę. Tworzony był przez trzy lata i już na pierwszy rzut oka widać ogrom włożonej w niego pracy. Postać głównego bohatera w trakcie rozgrywki składa się z 16 tysięcy polygonów. W trakcie przerywników, gdy na ekrnie znajduje się bardziej szczegółowy model, wartość ta wzrasta do 26 tysięcy.
Engine po raz pierwszy w serii pozwolił na zastosowanie global illumination. Nie jest to co prawda wersja liczona w czasie rzeczywistym, jednak efekt jest fantastyczny. Aby wykonać potrzebne obliczenia zespół tworzący engine posłużył się farmą 100 komputerów. Obliczenia oświetlenia etapów o łącznej długości 9,5 do 13 kilometrów zajęły 2 – 3 dni. Sonic Team opracował również technologię zwaną Light Field. Dzięki niej postać jeża bardziej wtapia się w otoczenie, tworząc jedną spójną całość.
Silnik obsługuje Inwersję Kinetyczną i współpracuje z Havokiem. Oprogramowanie firm trzecich nie ogranicza się tylko do Havoka. Japończycy zaprzęgnęli do pracy edytor scen przerywnikowych Inspire, edytor modeli i animacji Mirage oraz narzędzie do programowania AI – Wisdom. Szkoda, że świetna grafika nie idzie w parze z taką grywalnością, ponieważ zmarnowano ogromny potencjał. Sekcje rozgrywane w nocy Werehogiem są wolne i nudne. Sega rozważała licencjonowanie Hedgehog Engine innym firmom, lecz jak dotąd żadna nie zdecydowała się na zakup.
Ciekawostka: Hedgehog Engine pozwala na płynne przejście sterowania bohaterem z 2D do 3D.