Autorzy | id Software |
Debiut w roku | 2004 |
Najpopularniejsze gry | Doom 3, Quake 4, Prey, Enemy Territory: Quake Wars |
W użyciu | nie |
Wersja DirectX | - |
Wersja OpenGL | 1.3 wzwyż |
Obsługa multi GPU | tak |
Obsługa wielu rdzeni | tak |
Maks. ilość obsł. rdzeni | 2 |
W dzisiejszym odcinku telenoweli o przygodach Johna C: oświecony John wpadł na pomysł, aby zmienić oświetlenie na dynamiczne w swoim najnowszym dziele, żeby znów świecić przykładem. To jedno zdanie wystarczyłoby żeby podsumować silnik pierwotnie znany jako Doom 3 Engine. Aby sprawy nie upłycać, przyjrzymy się mu jednak trochę bliżej.
Tradycyjnie, id Tech 4 korzysta z API OpenGL. Engine zaczynał jako scheda po swoim poprzedniku. Odziedziczył po nim część kodu, która nie zachowała pierwotnej formy, bo zespół zmienił język programowania z C na C++. Ta decyzja wymusiła na ekipie zmiany w harmonogramie. Jak nietrudno się domyśleć, zaowocowało to poślizgiem. Prace przeciągały się i w rezultacie id Tech 4 jest najdłużej tworzonym silnikiem w historii firmy. Nie pomogło to w jego popularyzacji. W 2004 roku, kiedy id było gotowe do dystrybucji swojej technologii, na rynku już obecny był Unreal Engine 2 (później 2.5), CryEngine, Source, a także kilka pomniejszych. Pierwszy był dużo bardziej elastyczny i zarezerwowany nie tylko dla gier FPS, a pozostałe dwa bez problemu radziły sobie z dużymi, otwartymi środowiskami. W efekcie końcowym, silnik chłopaków z Dallas znalazł zastosowanie w garstce tytułów.
Szkoda, ponieważ miał spore mozliwości i oferował wiele zaawansowanych funkcji, jak choćby dynamiczne oświetlenie i cieniowanie liczone w czasie rzeczywistym, bump mapping, półprzeźroczyste cienie. Wraz z wprowadzeniem technologii Mega Texture zniknął problem dużych, otwartych lokacji. Rozwiązanie to zadebiutowało zbyt późno, by zmienić obrót spraw. Wczesne wersje miały też swoje ograniczenia, na przykład w Doom 3 maksymalna liczba potworów widocznych naraz na ekranie to cztery sztuki.
Komercyjnego sukcesu id Tech 4 z pewnością nie odniósł, lecz na pocieszenie panowie z id dostali co innego. Doom 3 był najlepiej sprzedającą się grą firmy w historii, uzyskując sprzedaż na poziomie 3,5 mln egzemplarzy. Pozostaje życzyć dalszych sukcesów i czekać do 12 sierpnia na rozpoczęcie QuakeCon 2010.
Ciekawostka: Ostatnią grą napisaną przy użyciu id Tech 4 jest Brink, ciekwie zapowiadający się sieciowy FPS.